Companii

Brandurile locale le ajung din urma pe cele internationale

12.05.2006, 00:00 14

Brandurile locale au inceput sa concureze cu cele internationale. Nume precum Arctic, Dorna, Murfatlar sau Dacia au ajuns sa aiba pentru romani un impact asemanator cu Ariel, Coca-Cola, Nokia sau Mercedes.

Construirea unui brand puternic reprezinta una dintre principalele provocari cu care se confrunta marketerii si advertiserii din industria romaneasca de specialitate, in conditiile in care brandurile au trecut de la stadiul de simpla imagine a unei marci la acela de obiecte de admiratie si dorinta.

"Ceea ce diferentiaza semnificativ brandurile romanesti de cele internationale nu reprezinta atat bugetul, cat, mai degraba, resursa umana", spune Iulian Padurariu, Managing Partner la Trout & Partners, referitor la diferenta dintre brandurile locale si cele internationale.

Pentru a reusi pe o piata care a atins un nivel de competitivitate comparabil cu cel din societatile occidentale, specialistii recomanda alegerea domeniilor de nisa. "Nisele dau rezultate salvatoare", spune Felix Tataru, director general al agentiei GMP si presedinte al IAA (International Advertising Association) Romania.

In ultimul timp, brandurile autohtone au ajuns sa concureze cu cele din strainatate, aparand schimbari si in marketingul aplicat si in ceea ce priveste modul in care romanii interiorizeaza ideea de brand autohton.

"Oamenii s-au obisnuit cu piata libera si concurentiala, acordand marcilor romanesti sanse egale cu cele din strainatate", spune Monica Iavroschi, director de marketing la Arctic.

Astfel, 30% din brandurile dominante pe piata romaneasca sunt locale, potrivit organizatiei Superbrands. Dintre acestea, peste jumatate au aparut dupa ''90, iar in topul primelor 15 marci romanesti, mai mult de jumatate sunt "istorice", adica puternic inradacinate in mentalul colectiv al romanilor.

In randul celor mai recunoscute marci autohtone, Superbrands Romania include BCR, Gerovital, Sensiblu, Flamingo, Dorna, Murfatlar, Mobexpert, Arctic, Dacia, Borsec, Ursus, Flanco si Petrom.

Arctic este privit ca brandul romanesc numarul 1, ca evolutie in timp, iar Sensiblu, Flamingo si Mobexpert se bucura de un succes aparte, intrucat nu au concurenti pe piata pe care activeaza.

Distribuirea pe categorii a voturilor Superbrands arata ca brandurile romanesti sunt cu 65% mai numeroase decat cele internationale la categoria hoteluri, restaurante, cluburi si baruri, fast-food si respectiv 60% la categoria divertisment, timp liber si media. De asemenea, si la organizatii caritabile si ONG-uri, brandurile romanesti le-au devansat pe cele internationale cu 65%.

Din cele peste 2.000 de branduri consacrate pe piata din Romania, care au intrat in proces de evaluare, in jur de 500 au fost votate si validate de Superbrands.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels