Companii

Cum au pierdut "sucurile cu bule" cotă de piaţă în favoarea energizantelor sau ice tea-ului

Radiografia pieţei băuturilor răcoritoare în 2010 vs. 2005. Cum au pierdut „sucurile cu bule“ cotă de piaţă în favorea energizantelor sau ice tea-ului

Autor: Ioana David

05.11.2011, 13:39 1753

Segmentul de ice tea (ceai gata preparat) şi energizantele au avut cea mai mare creştere în intervalul 2005- 2010 la nivelul pieţei de băuturi răcoritoare, volumele rulate la nivelul anului trecut fiind de cinci, respectiv patru ori mai mari comparativ cu cele din 2005, relevă o analiză a ZF pe baza datelor firmei de cercetare Canadean.

Analiza, care ia în calcul băuturile carbonatate, apa îmbuteliată, siropurile, segmentul JNSD (juice, nectars, still drinks - sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare necarbonatate), precum şi energizantele şi ice tea-ul (şi cafea), arată că rulajul cumulat al acestora a ajuns la 2,8 mld. litri anul trecut. Comparativ cu anul 2005, piaţa totală de băuturi răcoritoare arată un plus de aproape 21%.

Strategiile din spatele creşterii

Piaţa de ice tea a devenit în principal terenul de luptă al celor doi giganţi internaţionali, Coca-Cola şi PepsiCo.

Cu bugete de promovare pe măsură, Lipton Ice Tea (îmbuteliat de PepsiCo) şi Nestea (îmbuteliat de Coca-Cola HBC) sunt prezente pe un segment de piaţă care anul trecut a ajuns la volumul de 83 milioane de litri (inclusiv cafeaua).

Dacă se ia în calcul un preţ de 5 lei pentru o sticlă de un litru, rezultă o valoare de circa 400 mil. lei (aproape 100 mil. euro).

Bătălia celor doi giganţi pe piaţa locală nu este recentă, în condiţiile în care Lipton Ice Tea a fost lansat în România în 2003, iar Nestea în aprilie 2004 Şi în segmentul de energizante, concurenţa pentru cote de piaţă a crescut, odată cu lansarea a noi produse.

Pe această piaţă sunt prezente branduri precum Red Bull (deţinut de compania cu acelaşi nume), Burn (îmbuteliat de Coca-Cola HBC), Power Horse (importat de către compania Dacardi Impex), Rienergy (European Drinks) şi altele. Aici au intrat anul acesta Rio Bucovina (cu brandul Golden Horse) sau Forever Living Products (companie ce comercializează produse naturale şi cosmetice în sistem de vânzări multilevel marketing, MLM - metodă de business care foloseşte o reţea de întreprinză tori autorizaţi independenţi pentru vânzarea de produse către clienţii finali).

O evoluţie peste cea a pieţei a fost înregistrată şi de apa îmbuteliată şi de siropuri.

Apele minerale reprezintă unul dintre puţinele segmente din piaţa FMCG (bunuri de larg consum) încă dominat de companii cu capital românesc prin brandurile Borsec (al Romaqua) şi Izvorul Minunilor (al European Drinks), dar care începe să se aglomereze odată cu lansările de noi produse.

Unde au fost scăderi

Scăderi de volume au fost înregistrate în segmentul JNSD şi băuturi carbonatate. Anul acesta, în primele trei luni scăderea la nivelul pieţei de JNSD s-a menţinut, conform unor estimă ri anterioare ale reprezentanţilor Tymbark Maspex, cel mai mare producător de nectaruri de pe piaţa locală.Cei mai mari competitori ai Tymbark sunt Coca-Cola Hellenic, PepsiCo şi şi Parmalat, producătorul sucurilor Santal.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO