Companii

Cum se vede litoralul in primele luni de sezon estival: hoteluri aproape goale in timpul saptamanii si zeci de mii de turisti in week-end. Cum comentati?

Cum se vede litoralul in primele luni de sezon estival: hoteluri aproape goale in timpul saptamanii si zeci de mii de turisti in week-end

Doar sambata si duminica turistii romani invadeaza plajele de pe litoral. In timpul saptamanii multe hoteluri inregistreaza un grad de ocupare mai mic de 20%

21.07.2009, 00:00 102

De la inceputul lunii iunie pana la aproape jumatatea lunii iulie, litoralul romanesc a totalizat aproape 1,4-1,5 milioane de nopti de cazare in unitati precum hoteluri sau pensiuni.

Pe baza acestor date furnizate de Asociatia pentru Promovarea si Dezvoltarea Turismului Litoral si de Inspectoratul Judetean de Politie Constanta valoarea incasarilor de pe litoral ar putea fi estimata la 30-32 milioane de euro, luand in calcul un pret mediu de 21 de euro pe noaptea de cazare, potrivit calculelor ZF. 

"Singurele cifre oficiale pe care le putem oferi sunt cele care arata noptile de cazare, centralizate de politia din Constanta. Nu stim cati turisti au fost in lunile iunie si inceputul lui iulie anul acesta. Datele care prezinta innoptarile sunt practic o premiera in tara noastra incepand cu anul acesta, ceea ce nu ne permite sa facem comparatii cu anul trecut", a declarat Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).

 

Cifre care se contrazic

Inca de anul trecut, statisticile legate de litoral erau contradictorii, in functie de sursa informatiilor. Astfel, potrivit datelor Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR), litoralul a atras 800.000 de turisti anul trecut, in timp ce ANAT avansa 1,3 milioane de persoane.

Peste 80% din sejururile de pe litoralul romanesc sunt vandute de agentiile de turism, care au avut in primele sase luni vanzari mai mici cu pana la 20%, in conditiile ieftinrii sejururilor, dar au vandut si cu 4%-5% mai putine pachete de vacanta pe litoral.

Ciprian Constantinescu, presedintele Asociatiei Hotelierilor din Sudul Litoralului, a declarat ca turistii au ales sa se cazeze in hotelurile de una si doua stele incepand cu luna iunie, in defavoarea celor de trei si patru stele din statiunile din sudul litoralului. "S-a observat clar o alegere a hotelului dupa criteriul celui care aduce mai multe economii. Daca hotelurile de una si doua stele au operat cu un grad de ocupare de pana la 70% in iulie, cele de trei stele si patru stele (putine la numar) au avut aproape 50%", a sustinut el.

Reprezentantul hotelierilor din sudul litoralului a mai precizat ca tarifele la cazare pentru sejururile de pe litoral au fost mai mici fata de anul trecut cu pana la 20% in unele cazuri. Mai mult chiar, desi in lunile iulie si august aduceau preturi mai mari, anul acesta s-ar putea sa nu se mai aplice aceleasi majorari la tarifele de cazare, in functie de cererea existenta pe piata.

 

Turism de week-end

Sejururile vandute de agentiile de turism sunt in medie de sase nopti. Insa, mai sunt si turistii de weekend.

"Sunt din ce in ce mai multi turisti care vin pe litoral in zilele de weekend, aceasta forma de turism fiind din ce in ce mai practicata. In statistica existenta, ce prezinta noptile de cazare, un turist poate fi contabilizat de mai multe ori, in functie de cate nopti sta la mare", a spus un reprezentant al Asociatiei Litoral.

Astfel, la un sejur de trei nopti pe litoral ar rezulta un numar de aproape 566.000 de turisti, in timp ce la un sejur de sase nopti, avem 283.000 de persoane, potrivit calulelor ZF.

Jucatorii din piata nu pot oferi date legate de procentul turistilor care opteaza pentru sejururi de trei nopti sau pentru vacante cu o durata mai mare, ceea ce duce la imposibilitatea determinarii numarului de turisti pe litoral.

 

Nici tichetele de vacanta nu salveaza situatia

Cert este ca numarul turistilor care au venit prin agentiile de turism pe litoral este in scadere, potrivit agentiilor de turism care opereaza destinatia litoralul romanesc.

Marius Ursoiu, directorul general al agentiei Mareea Comtur, sustinea ca a vandut 4.000 de pachete de vacanta pe litoralul romanesc, fata de 4.200 anul trecut in primele sase luni.

De asemenea, reprezentantii Eximtur, unul dintre cei mai mari tour-operatori de litoral, spuneau ca incasarile in primele cinci luni sunt mai mici cu 20% fata de aceeasi perioada a anului anterior si ca pachetele vandute pe destinatii interne au avut o scadere cu 4%.

Mai mult, potrivit datelor furnizate anterior de Lucia Morariu, unul dintre actionarii agentiei clujene, compania a vandut in prima jumatate a anului sejururi platite cu tichete de vacanta in valoare de 60.000 de euro. Altfel spus, au fost intre 170 si 200 de beneficiari de tichete de vacanta care s-au prezentat la agentia de turism Eximtur, daca luam in calcul un pret mediu al unui sejur care variaza intre 300 si 350 de euro.

 

Strainii ne ocolesc statiunile

Romanii raman in continuare cei mai mari "consumatori" de litoral romanesc. Astfel, cele mai multe innoptari pe litoralul romanesc le-au avut turistii romani, cazarile turistilor straini reprezentand sub 1% din total cazari.

Explicatia pe care o dau operatorii de pe piata de profil este aceea ca litoralul romanesc si in general destinatia Romania nu este suficient promovata in strainatate pentru a atrage turisti straini, iar in acelasi timp se atrage atentia asupra faptului ca fara turisti straini nu se poate dezvolta turismul romanesc.

 

Grad de ocupare redus si pentru Mamaia

Dintre statiunile de pe litoral, Mamaia a fost cea care a atras cei mai multi turisti care s-au cazat peste noapte. Astfel, aproape 40% din noptile de cazare totale sunt inregistrate in aceasta statiune, potrivit datelor Asociatiei de Promovare a Litoralulul Romanesc. In statiunea Mamaia sunt aproape 70 de hoteluri, numarul de locuri de cazare fiind de 23.000-25.000, cele mai multe fiind in hoteluri de trei stele, potrivit datelor de la Asociatia Patronala din Mamaia. Astfel, luand in calcul capacitatea totala de cazare din statiunea Mamaia de 23.000 de locuri si cele circa 550.000 de nopti de cazare din perioada iunie-jumatatea luni iulie ar rezulta un grad de ocupare de 50% pentru hotelurile din statiunea Mamaia, potrivit calculelor ZF. Tinand cont ca in week-end gradul de ocupare ajunge aproape de 100%, in timpul saptamanii hotelurile sunt destul de goale.

Potrivit omului de afaceri Josef Goschy, cele trei hoteluri pe care le detine in statiunea Mamaia, respectiv Comandor, Amiral si Orfeu au inregistrat un grad de ocupare intre 47% si 61% ii incasari de circa 250.000 de euro in perioada mai-iunie.

Locul doi in clasamentul statiunilor care au atras cei mai multi turisti il ocupa Neptun, cu aproape 21% din noptile de cazare totale de pe litoral.

Numarul total de locuri de cazare in hotelurile de pe litoral se ridica la 78.000, dupa cum apreciaza reprezentanti din FPTR, in timp ce capacitate totala este de 122.000 de locuri de cazare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO