Companii

Fabrica lui Willy Wonka s-a mutat pe Bulevardul Metalurgiei: cum lucrează 200 de oameni pentru 200.000 de ciocolate/zi

Fabrica lui Willy Wonka s-a mutat pe Bulevardul Metalurgiei: cum lucrează 200 de oameni pentru 200.000 de ciocolate/zi

Autor: Roxana Petrescu

12.12.2010, 23:47 1230

În peliculă, cinci copii au o şansă unică de a vedea cum se facedeliciosul desert chiar în fabrica excentricului proprietar, WillyWonka. Cum realitatea însă nu este chiar ca filmul, nici fabrica deciocolată din Bulevardul Metalurgiei nu arată precum cea dinlungmetrajul amintit.

O fabrică de ciocolată, chiar dacă nu se vede, poate fi imediatdepistată după mirosul puternic de vată de zahăr ars care iese dinea. În rest, pe afară nu arată foarte spectaculos, ci se aseamănăcu multele hale de producţie care au împânzit împrejurimileBucureştiului.

În fabrica celor de la Supreme Group, pe porţile căreia ieszilnic mii de tablete Primola sau de biscuiţi Ulpio, lucrează circa200 de oameni, activităţile fiind extrem de automatizate. Dealtfel, ceea ce fac angajaţii acolo pare repetitiv şi dificiltocmai din cauza acestui lucru: iau şi pun tăvile cu ciocolată pe obandă rulantă care merge spre ambalare sau aleg printr-un buton cereţetă de ciocolată să facă. În rest, este treaba roboţilor de laînceput până la sfârşit.

Zahăr, lapte praf, cacao şi unt de cacao

Primul lucru care este făcut, valabil de altfel pentru orice alttip de mâncare, este alegerea ingredientelor. Ciocolata este făcutădin lapte praf, nu din râuri albicioase de lapte proaspăt, zahăr,masă de cacao şi unt de cacao. Acestea sunt ingredientele de bază,zahărul şi laptele fiind procurate local, restul fiind importatedin zone precum Africa, Asia de Sud sau America Centrală şi de Sud.De exemplu, 42,5% din toată ciocolata produsă la nivel global esteprodusă de Coasta de Fildeş. Problema este că anual aceastăproducţie scade, aşa că în câţiva zeci de ani acest ingredientcheie al ciocolatei va deveni un lux.

"Nu se foloseşte lapte proaspăt pentru că se alterează foarterepede şi atunci am fi obligaţi să punem cantităţi mari deconservanţi pentru ca ciocolata să reziste", explică cel care seocupă de prezentarea fabricii, costumat cu un joben şi un frac,ambele din catifea ciocolatie.

Pentru că masa de cacao este foarte amară, aceasta treceprintr-un proces de rafinare. Mai precis este atât de bine presatăpână când ajunge să arate ca polenul florilor. După această etapăse amestecă şi cu untul de cacao. Apoi produsul este din nouprelucrat.

"Reţeta de ciocolată se alege automat, iar acum avem de exemplu84 de reţete funcţionale", explică unul dintre angajaţii fabricii,care lucrează într-un spaţiu destul de mic, plin de calculatoare,dar care beneficiază de răcoarea aerului condiţionat şi nu stă înfabrica dogoritoare.

20 de tone de ciocolată pe zi

După ce se obţin fulgii de cacao şi aceştia trec prin nişteetape de procesare, mai precis sunt încălziţi. Apoi se adaugărestul untului şi lecitină. Compoziţia se toarnă în forme, estezdruncinată bine până când dispar eventualele bule de aer şi apoieste ţinută timp de 30 de minute la o temperatură de 8 grade. "Paresimplu, dar de fapt pentru a face o cutie de Primoline durează cam30 de ore, cât faci cu avionul până în Australia. Lungimea totală abenzii rulante pe care circulă dulciurile este de cinci kilometri",mai spune domnul cu joben ciocolatiu.

Fabrica din Bucureşti pe care cei de la Supreme au preluat-o în2001 avea o singură linie de producţie, acum fiind trei astfel delinii. "O medie zilnică de producţie ar fi de circa 20 de tone, daraceasta variază în funcţie de sezon. Iarna se consumă mai multăciocolată, vara mai puţină, dar o medie este cea de 20 de tone", aspus Cristian Stancu, directorul de marketing al Supreme Group.

Cele 20 tone înseamnă circa 200.000 de tablete pe zi, dintrecare circa 20.000 sunt exportate în 12 destinaţii, două din afaraEuropei.

Exporturi şi lansări de produse, cheiacreşterii

Fabrica de ciocolată din Bulevardul Metalurgiei nu face însănumai tablete, ci produce şi biscuiţi şi din octombrie a început săfacă şi napolitane, aşa că în total sunt cam 100 de produse careies pe poarta unităţii.

"Anul acesta am lansat cam 20 de produse. Acesta este şi motivulpentru care am reuşit să creştem, alături de creştereaexporturilor", a mai spus reprezentantul Supreme Group. Afacerilecompaniei au astfel şanse să ajungă în 2010 la 25 de milioane deeuro, de la cele 23-24 de milioane de euro pe care Stancu spune căfirma le-a rulat anul trecut. Şi pentru anul viitor reprezentanţiicompaniei cred într-o evoluţie pozitivă, aşa că estimează un ritmminim de creştere de circa 7-8% faţă de 2010.

Compania spune că aproape 80% din afaceri sunt aduse deciocolată, iar biscuţii fac restul banilor, firma având o cotă depiaţă de 13%.

Criza amară şi ciocolată amăruie

În ciuda optimismului afişat de companie, piaţa ciocolatei nu amers deloc bine anul acesta, ba chiar scăderile au fost mai maridecât în 2009, puterea de cumpărare a consumatorului fiind afectatăde tăieri de salarii sau de concedieri.

"În 2010 piaţa a fost chiar mai slabă decât în 2009. Nu suntdate foarte exacte pentru această piaţă, dar estimarea noastră estecă scăderea este de cel puţin 10%. În 2009 a fost de 8%. Cu toateacestea, nu ne aşteptăm ca anul 2011 să fie mult mai rău", a maiprecizat Stancu, care estimează că valoarea pieţei de profil estede circa 200 de milioane de euro.

Schimbările care au intervenit în cei doi ani de criză înputerea de cumpărare a populaţiei au produs modificări majore şi înceea ce priveşte comportamentul de consum.

"Lumea şi-a împins achiziţia spre eveniment. Singura diferenţăîn vânzări pe care am sesizat-o a fost ziua de Moş Nicolae. Înrest, oamenii aşteaptă ofertele de ultim moment."

Coincidenţă sau nu, un alt lucru s-a schimbat în ceea ce-lpriveşte pe consumatorul român. Aşa că gustul amar al crizei s-asuprapus peste o îndreptare a cumpărătorilor către ciocolataamăruie.

"Este o tendinţă pe care am remarcat-o în ultimii 2-3 ani. Credcă această reorientare s-a produs în contextul în care mai multălume alege produse mai sănătoase, în cazul nostru alegândsortimentele bogate în cacao", explică Stancu. De altfel, cea maivândută ciocolată din zecile de sortimente făcute la fabricaSupreme este chiar ciocolata amăruie.

"Primola amăruie se vinde cel mai bine. Apoi este ciocolata cucereale şi pe locul trei vine ciocolata cu lapte", a mai spusreprezentantul Supreme Group la finalul unei vizite în fabrica deciocolată Primola.


Cifre dulci-amare

n Cifra de afaceri a Supreme Group estimată pentru 2010: 25 mil.euro

n Ritm de creştere al afacerilor estimat pentru 2011: 7-8%

n Piaţa ciocolatei a scăzut cu circa 10% anul acesta, mai multdecât procentul de 8% consemnat anul trecut.

n În fabrica de ciocolată Primola se produc zilnic circa 20 detone de ciocolată, echivalentul a 200.000 de tablete.

n 80% din cifra de afaceri a companiei vine din vânzările deciocolată, restul este generată de biscuiţi.

n Din octombrie, compania a intrat şi pe segmentulnapolitanelor.

n Circa 10% din cifra de afaceri este adusă de exporturi.

n Cea mai vândută ciocolată a Supreme Group este Primolaamăruie.

2 tendinţe în ani de criză

Consumatorii au început să împingă decizia de achiziţie cât maiaproape de eveniment. Aşa că în prag de sărbători, cel mai probabilvor ieşi la cumpărături în ultima zi în aşteptarea celor mai buneoferte. În ultimii 2-3 ani, ciocolata amăruie s-a aflat pe un trendascendent, explicaţia fiind orientarea consumatorilor către produsemai sănătoase.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO