Companii

Importatorii de componente auto: Cele 1,2 milioane de masini noi inmatriculate in ultimii cinci ani ne vor asigura cresterea

Importatorii de componente auto: Cele 1,2 milioane de masini noi inmatriculate in ultimii cinci ani ne vor asigura cresterea
11.04.2010, 23:15 865

"Piata de componente auto a crescut vertiginos pana in 2009 sitoti jucatorii aveau cresteri de doua cifre", spune Zoltan Andrasy,seful Autonet, cel mai mare importator de piese de schimb din tara.El nu pare deranjat de faptul ca anul trecut afacerile companiei,estimate la 102 milioane de euro, s-au mentinut la un nivelcomparabil cu cel din 2008.

"Noi acum incepem sa profitam de vanzarile din 2006-2007",adauga Andrasy.

Cu alte cuvinte, Andrasy se asteapta ca aceia care si-aucumparat masini in ultimii trei-patru ani sa se reorienteze, pemasura ce li se termina perioada de garantie, catre service-uri dinafara retelei care le-a vandut masina. De altfel, potrivitdealerilor, proprietarii de masini noi fac reviziile si reparatiilecurente in service-urile marcii de unde si-au cumparat masina doarpentru o perioada medie de 2-3 ani, fiind conditionati in cele maimulte cazuri de pastrarea garantiei.

Dupaacest interval, o mare parte migreaza catre service-urigeneraliste, care dispun de know-how si echipament necesarreparatiei, dar care au tarife mai mici cu pana la 40%. In acestfel, costul unei revizii periodice poate fi redus de la o medie de800 de lei la 600 de lei sau chiar mai putin pentru o masina declasa medie.

Iar piesele de schimb pe care aceste service-uri generaliste lefolosesc provin de cele mai multe ori de la importatoriindependenti de retelele producatorilor auto precum Autonet,Augsburg International, AD AutoTotal, Meteor si Elit Romania,pentru a-i numi pe cei mai importanti cinci, care au rulat anultrecut afaceri cumulate de un sfert de miliard de euro. Adica ocota de piata de peste 25%, daca ar fi sa luam in calcul valoareapietei de aproape un miliard de euro, asa cum o estimeaza GinaIordache, sefa Augsburg.

Segmentul premium a pierdut; cumparatorul final a mersmediu si ieftin

"Nu exista cifre absolute, dar putem estima ca valoarea pieteide componente auto aftermarket a fost anul trecut de circa 350 demilioane de euro", sustine sefa companiei cu afaceri de 64 mil.euro.

Segmentul aftermarket de care vorbeste Gina Iordache ereprezentat de componentele auto vandute sub marca firmei care leproduce (precum Mahle, Bosch sau Mann), spre deosebire de cazulpieselor de origine pe care producatorul automobilului (Renault,Volkswagen etc.) le vinde sub brandul propriu, in general pentruservice-urile de marca.

Daca sefa Augsburg vorbeste de un sector aftermarket de 350 mil.euro anual, alti manageri, precum Andrasy de la Autonet, sunt simai optimisti.

"E adevarat ca nu avem o statistica oficiala, dar potrivitcalculelor noastre, valoarea pietei aftermaket este de 480-500 demilioane de euro. Excludem vanzarile de anvelope, baterii,lubrifianti." El confirma pragul de un miliard de euro de carevorbea Gina Iordache cand se referea la intreaga piata de piese deschimb, nivel care s-a mentinut in 2009 si 2008.

Pentru comparatie, valoarea vanzarilor de masini noi a fost anultrecut de circa doua miliarde de euro (un volum de 130.000 deautomobile cu un pret mediu de 15.000 de euro), de la aproape 5miliarde de euro in 2008 (vanzari de 270.000 de automobile la unpret mediu de 18.000 de euro).

"Anul trecut au fost volume mai mari (pe segmentul de piese deschimb - n. red.), dar pretul a coborat. Cumparatorul final s-areorientat catre produse din gama medie si ieftina; segmentulpremium a pierdut", explica Andrasy.

Nu este de mirare astfel ca activitatea de service a devenitcruciala pentru supravietuirea dealerilor auto, chiar si dealeriide marca solicitand Registrului Auto Roman (RAR) extindereaautorizatiei de reparatii si la alte marci decat cele pe care lelivreaza pe piata.

Potrivit informatiilor din piata, vanzarile si profitul generatde serviciile postvanzare (service, consumabile, revanzareamasinilor primite in sistem buy-back etc.) ar trebui sa acoperecosturile principale ale unui dealer astfel incat compania sa fieprotejata in cazul in care tranzactiile cu masini noi se prabusesc,asa cum s-a intamplat anul trecut, cand cea mai mare parte dintredealerii de automobile noi nu au reusit sa vanda nici macarjumatate comparativ cu anul 2008.

Pe lista dealerilor interesati de extinderea autorizatiilordincolo de marcile pe care le vand se afla nume importante dinpiata, precum Porsche Romania, Autoitalia, Radacini sau TiriacHoldings, potrivit oficialilor RAR, citati de Mediafax.

Iar principala modalitate prin care service-urile de marca potatrage din clientii celor de cartier este scaderea preturilor.

Importatorii nu isi fac probleme pe termenlung

Acum, costul unei ore de manopera intr-un service al unei retelede marca variaza intre 18 si 25 de euro, pentru brandurile devolum, in timp ce service-urile independente, care repara modelelemai multor branduri auto, tarifeaza ora de manopera cu mai putin de15 euro.

"S-a produs o schimbare de mentalitate, o schimbare majora acomportamentului de consum. Daca pana in 2009 clientii nostripuneau mare accent pe calitatea produselor si a serviciilor, acumpun mare accent pe pret. Astfel ca ne-am schimbat strategiadevenind un service de marca accesibil, pastrand serviciile laacelasi nivel", afirma Anca Precup, vicepresedinte al CardinalMotors, unul dintre cei mai importanti dealeri Audi si Volkswagendin tara.

Conform analistilor, aceasta tendinta este similara cu procesulprin care a trecut Ungaria cu 4-5 ani in urma si pietele vesticeprecum Germania in urma cu 8-10 ani, cand ritmul de crestere alvanzarilor s-a diminuat pana la niveluri de doar cateva procenteanual.

Pana la urma, schimbarea unui parbriz sau efectuarea uneirevizii la o masina Honda de acum zece ani poate aduce profit sipentru un dealer Ford, de exemplu, daca, asa cum spune sefulAutonet, "a inteles ca trebuie sa repare si alte marci.Service-urile locale sunt inteligente si au tehnologie foarte nouasi buna. Se ocupa si de instruirea mecanicilor, cu traininguri lacompaniile mama".

Indiferent cine va castiga in razboiul dintre service-uriledealerilor de marca si cei independenti, importatorii de piese deschimb afirma ca nu isi fac probleme pe termen lung.

Consumul este de asteptat sa creasca, avand in vedere celeaproape 1,2 milioane de masini noi inmatriculate in ultimii cinciani, care vor asigura o cerere ridicata de piese de schimb inurmatorii ani si mai ales cele peste jumatate de milion de masinisecond-hand intrate in tara in ultimii doi ani, care au deja nevoiede astfel de produse. Parcul auto national include peste 4,2milioane de autoturisme si mai mult de 600.000 de utilitare sicamioane, cea mai mare parte fiind reprezentata de vehiculele Daciasi cele cu o vechime mai mare de 12 ani.

2% sunt piese contrafacute

Aceste masini sunt principalele vizate de catre cel mai mareinamic al importatorilor de piese de schimb, comerciantii de piesecontrafacute.

"Sunt piese cu o rezistenta foarte slaba. Exista mai mult de 10cazuri de accidente foarte grave ce au avut loc in Romania dinaceasta cauza. Unul foarte grav a avut loc si in Franta, undecapota nu s-a comportat cum trebuia in caz de accident si adecapitat soferul", explica recent Jean Fran'ois Martin, directorulde calitate si servicii al Automobile Dacia si Renault Romania.

Valoarea poate parea mica - de 2% - la un nivel total al pieteide un miliard de euro si mai ales la perspectivele de crestere dinurmatorii cinci ani.

Cititi mai multe despre piata de componente auto innumarul de astazi al revistei Business Magazin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO