Piaţa românească de artă se dezvoltă în trei direcţii, respectiv creşterea interesului şi vânzărilor de artă contemporană, dezvoltarea şi deschiderea de muzee private şi integrarea europeană treptată, arată Raportul Pieţei de Artă din România realizat de casa de avocatură Popovici Niţu Stoica & Asociaţii şi de Institutul de management al artei Artmark.
„Pe piaţa de artă din România există şase case locale de licitaţii, circa 120 de galerii şi magazine de artă (circa 80 sunt galerii şi spaţii de artă contemporană, inclusiv artist-run spaces), dintre care nouă sunt active şi pe plan internaţional”, conform aceleiaşi surse. Săptămânal se organizează în medie două licitaţii, fiind expuse în total aproximativ 140 de lucrări de plastică de autor. Interesaţi de acestea sunt, în egală măsură, colecţionarii şi investitorii.
Dacă ar fi să vorbim de o dimensiune a pieţei de artă din România, aceasta este evaluată la circa 12 mil. euro în 2016, cu perspective de creştere de circa 10% în acest an şi de circa 35% în perioada 2017-2019. „Anul 2016, cel puţin ultimul său trimestru, se înscrie în trendul ascendent pe care a pornit piaţa de artă din România, acum mai bine de 20 de ani. Au fost perioade de creştere spectaculoasă, precum 1995-1998, anii 2003-2004 şi 2010-2012, dar şi perioade de încetinire, stagnare şi relativă recesiune, precum recenta perioadă a anilor 2014-2016”, potrivit raportului.