Companii

Piata bunurilor de larg consum si-a continuat nestingherita cresterea in T3

Piata bunurilor de larg consum si-a continuat nestingherita cresterea in T3
08.01.2009, 18:58 50

Sectorul FMCG (bunuri de larg consum) a avut o crestere valorica de 25% in trimestrul al treilea al anului trecut fata de aceeasi perioada din 2007, interval in care inflatia pe aceste categorii de produse a fost in jur de 8%, arata un studiu al companiei de cercetare de piata MEMRB.

Avansul inregistrat in perioada analizata (iulie-octombrie) este similar celui din intervalul martie-iunie, cat si ratei de crestere din S1, datele fiind raportate la aceleasi intervale de timp din 2007.
Studiul MEMRB a vizat doar sectorul comertului, canalul HoReCa (hoteluri, restaurante, catering) fiind astfel exclus.
In trimestrul al treilea, cele mai mari cresteri au venit, ca si in primele doua trimestre din an, din categoriile alimente si bauturi, fiecare din acestea inregistrand un avans de 27%, comparativ cu perioada similara din 2007. Segmentul nealimentar - cele mai mari categorii fiind detergentii si cosmeticele - a crescut cu 16% in intervalul mentionat, in timp ce vanzarile de tigari au avut un avans de 24%.
Studiul MEMRB pe T4, care va fi publicat in februarie, ar putea arata insa schimbari de trend pe piata FMCG locala.
"Exista posibilitatea ca rata de crestere a pietei de bunuri de larg consum in ultimul trimestru al anului sa fie mai mica decat cea inregistrata in T4 din 2007. Segmentele mari de piata, precum carnea procesata, se apropie de perioada de maturizare", a declarat Marius Caluian, managerul general al companiei MEMRB.
Piata bunurilor de larg consum din Romania ar putea fi estimata la 23-25 de miliarde de euro in 2008, potrivit unor informatii anterioare oferite de Marius Caluian.
Unul dintre factorii care au impulsionat consumul a fost expansiunea agresiva a retelelor internationale de magazine alimentare, prin investitii de peste 2 miliarde de euro care au fost realizate in ultimii zece ani, conform datelor centralizate de ZF. La nivelul anului trecut, vanzarile FMCG realizate in retailul modern ar putea fi estimate la peste 5-6 miliarde de euro.
In noiembrie, Jose Medran, directorul general al P&G Romania, cel mai mare jucator din sectorul bunurilor de larg consum, afirma ca vanzarile pe piata isi incetinesc cresterea, pe fondul turbulentelor financiare la nivel global. Astfel, segmente de piata care anii trecuti avansau cu 17-18% anual, spre finalul lui 2008 si-au diminuat ratele de crestere la 7-8%, potrivit datelor prezentate de Medran. Din acest motiv, controlul costurilor devine o prioritate pentru companiile active in sectorul de profil.
Tot la finele anului trecut, reprezentantii marilor retele de retail cu dominanta alimentara si analisti din domeniu prognozau ca in 2009 vor aparea schimbari majore in structura cosului de cumparaturi, care vor diminua valoarea acestuia. Cei care vor castiga cel mai mult, in aceste conditii, vor fi retailerii cu politica de discount, iar pe piata va fi
un efect de substitutie foarte pronuntat, care va afecta segmentul premium, mai anticipau acestia.
La randul sau, Caluian anticipeaza ca abia in a doua jumatate a acestui an vom putea vedea mai bine impactul crizei economice asupra sectorului FMCG.
 
Doar segmentele mici mai aduc cresteri explozive. Produsele alimentare, care reprezinta 31% din vanzarile totale de bunuri de larg consum in comert, au inregistrat un avans de 27% in T3 fata de perioada similara din 2007, segmentele mari precum carnea procesata sau lactatele realizand rate de crestere de 23%, respectiv 29%. Categoria sana si chefir a fost si in acest an vedeta pietei lactatelor, inregistrand ritmuri de crestere trimestriale intre 48 si 78%, mai arata studiul MEMRB. Segmentele mici din piata alimentelor, care reprezinta fiecare 1-2% din vanzarile totale sau chiar mai putin, continua sa creasca cu ritmuri sustinute.
De exemplu, snacks-urile pe baza de lapte au inregistrat o crestere de 50% in T3, iar miniprajiturile si-au majorat vanzarile cu 47% in acelasi interval.
La polul opus s-au aflat napolitanele, un segment mai dezvoltat al pietei dulciurilor, cu o diminuare importanta a ratei de crestere in T3 fata de primele doua trimestre din 2008. Acestea au ajuns la un avans de 8% in perioada iulie-octombrie fata de acelasi interval din 2007, dupa ce in T1 inregistrasera o majorare a vanzarilor de 23%, iar in T2 de 10%.
Uleiurile de gatit au reprezentat singurul segment de dimensiuni mari din sectorul alimentar cu o rata de crestere peste media pietei in T3. Acestea au inregistrat o crestere de 54%, dublu fata de rata medie pe piata, insa dinamica se datoreaza majorarii treptate a pretului la uleiul de floarea-soarelui, incepand cu toamna lui 2007.
Daca in luna septembrie 2007, pretul mediu al uleiului in comert nu depasea 4 lei pe litru, un an mai tarziu acesta ajunsese la o valoare aproape dubla.
Pe segmentul nealimentar, cosmeticele, cu o pondere de 55% in vanzarile totale, au crescut in T3 cu un ritm similar pietei de profil, de 17%, comparativ cu aceeasi perioada din 2007, mai arata datele MEMRB.
Un ritm mai modest a fost inregistrat de detergentii de rufe, al doilea mare segment al pietei produselor nealimentare: cresterea de 7% in T3 este superioara avansului din trimestrul anterior, de 2%, si similara ritmului raportat in T1.
Tigarile, care aduc comerciantilor vanzari estimate la peste 1,5 mld. euro anual, si-au continuat si ele cresterea in 2008 cu un ritm sustinut.
In intervalul iulie-octombrie 2008, categoria tigarilor a inregistrat un avans de 24% fata de aceeasi perioada din 2007, in scadere usoara fata de ritmul din primele doua trimestre din an.
In prezent, comertul modern se imparte intre patru formate diferite: supermarketuri, hipermarketuri, discounteri si magazine cash & carry.
De partea cealalta, comertul traditional pierde teren in fata ofensivei lanturilor internationale de magazine.
In conditiile actuale, cand bugetele gospodariilor sunt sub presiunea cresterii costului creditarii, consultantii din piata previzioneaza ca retailerii se vor concentra si mai mult pe pretul de vanzare, astfel incat magazinele cu politica de discount si-ar putea majora cota de piata intr-un ritm mai accelerat.
Un studiu realizat de MEMRB in primul semestru al anului 2008 indica o crestere de 13,6% in volum a pietei bunurilor de larg consum din Romania, comparativ cu aceeasi perioada din 2007.
Pe fondul majorarii ratei inflatiei in acest interval, cresterea in valoare a pietei FMCG a inregistrat cel mai mare ritm din ultimii doi ani, de aproape 25%, mai arata datele MEMRB.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO