PiaŢa farmaceutic locală a crescut cu 26% în primele şase luniale acestui an, până la peste 4,8 mld. lei (1,15 mld. euro),susţinută de evoluţia din al doilea trimestru, conform uneiestimări a ZF, pe baza datelor furnizate de către compania deanaliză şi studii de piaţă Cegedim România.
În condiţiile în care majoritatea sectoarelor din economie aucontinuat să scadă în prima parte a anului, piaţa farma este unadintre puţinele care a continuat tendinţa de creştere din 2009,alături de clinici private sau energie.
În trimestrul doi al acestui an piaţa a avansat cu 35% faţă deaceeaşi perioadă din 2009, la 2,5 mld. lei (610 mil. euro),potrivit datelor Cegedim, cea mai bună evoluţie înregistrată înultimii pentru ani. De la 1 aprilie preţul medicamentelor acrescut în condiţiile în care Ministerul Sănătăţii a decisactualizarea cursului de schimb, astfel că era aşteptat unavans puternic al pieţei. Pe de altă parte, încă de anul trecutindustria a fost marcată de faptul că producătorii şi-aupromovat mult mai puternic portofoliile de produsescumpe.
În urma rezultatelor din trimestrul al doilea, Cegedim a revizuitîn creştere prognoza privind avansul pieţei farmaceutice înacest an, de la 2,5% la 5,6%.
Vânzările de medicamente s-au majorat în primul trimestru cu17,6% în lei şi cu 22% în euro, iar în aprilie-iunie 2009 au fostîn creştere cu 4,7% în lei, dar în scădere cu 8,8% în euro, conformdatelor Cegedim.
În acelaşi timp, volumul vânzărilor de medicamente a urcat înaprilie-iunie cu 12,6%, în principal datorită avansului de14,2% din farmacii, în timp ce în spitale volumul a scăzut cu11,2%.
"Din punct de vedere al volumului, în trimestrul al doilea piaţa arecuperat pierderile din trimestrul al doilea din 2009 (-15,3%),cauzate în primul rând de introducerea preţului minim", a declaratPetru Crăciun, preşedintele Cegedim.
Vânzările prin farmacii au cumulat în al doilea trimestru 2,3miliarde lei (551,7 mil. euro), în creştere cu 39% comparativ cuintervalul similar din anul anterior, acest segment având o ponderede peste 90% din totalul pieţei. Diferenţa este reprezentată desegmentul spitale, unde vânzările au înregistrat un avans de 6,1%,la peste 240 mil. lei (57,5 mil. euro).
"Scăderea ponderii spitalului la 9,4% în valoare confirmă starea deavarie a acestui segment. Situaţia este mai mult decâtîngrijorătoare, în condiţiile în care media europeană este în jurde 20-25% din total", consideră reprezentantul Cegedim. El spune căpiaţa farma este evaluată la 2 mld. euro anual, iar principaliijucători sunt Sanofi-Aventis, Hoffmann La Roche şi Pfizer.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels