Companii

Polonezii de la Pojazdy Szynowe au undă verde pentru tramvaiele de la Cluj

Polonezii de la Pojazdy Szynowe au undă verde pentru tramvaiele de la Cluj

Autor: Laurentiu Cotu

22.03.2012, 16:55 1552

Primăria Cluj-Napoca a câştigat procesul împotriva Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, în ceea ce priveşte licitaţia pentru achiziţia de noi tramvaie în municipiu, contract în valoare de circa 18 mil. euro. Decizia a fost luată astăzi de Curtea de Apel Cluj şi este irevocabilă.

Compania Astra Vagoane Călători din Arad, controlată de omul de afaceri Valer Blidar, a contestat la începutul acestui an rezultatele licitaţiei organizată de primărie, pentru achiziţia noilor tramvaie din Cluj, la Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).

CNSC a dat câştig de cauză companiei controlată de Blidar, astfel că primăria Cluj-Napoca a atacat în instanţă decizia Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, la Curtea de Apel Cluj. Procesul s-a derulat pe fondul deciziei primăriei Cluj-Napoca de a achiziţiona, în urma licitaţiei organizate la finele anului trecut, 12 tramvaie produse de compania poloneză Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Pentru această licitaţie, polonezii au oferit preţul de 6,4 mil. lei (circa 1,48 mil. euro) per bucată, în timp ce Astra Vagoane Călători a oferit preţul de 1,53 mil. euro.

Proprietarul Astra Vagoane Călători, Valer Blidar a contestat licitaţia pe motiv că uşile tramvaielor produse de polonezi nu sunt conforme cu solicitările din caietul de sarcini, iar podeaua nu este complet coborâtă, ci denivelată. Blidar a mai susţinut că polonezii au oferit în România un preţ mult mai mic faţă de cel pe care l-au oferit la Varşovia, de 1,82 mil. euro, sau la Szeged (Ungaria), de 1,78 mil. euro.

În urma deciziei luată astăzi de Curtea de Apel Cluj, primăria Cluj-Napoca va semna în următoarea perioadă contractul pentru achiziţionarea a 12 tramvaie de la compania poloneză Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, la preţul de 6,4 mil. lei (circa 1,48 mil. euro) bucata. Noile tramvaie oferite de compania poloneză au un consum de 48,7 wh/t*km, o capacitate de 296 de călători, iar termenul de garanţie este de 6 ani.

Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz este una dintre cele mai vechi companii producătoare de infrastructură feroviară din Polonia şi livrează pentru clienţi din Cehia, Ungaria, Lituania, Italia sau Polonia.

Compania care a pierdut licitaţie, Astra Vagoane Călători, a prezentat în vara anului trecut primul tramvai românesc, numit Imperio, produs în parteneriat cu Siemens, mai ieftin cu 30% faţă de produsele similare de pe piaţa mondială, conform reprezentanţilor companiei. Modelul de tramvai produs de români are podeaua joasă şi între 168 şi 240 de locuri, în funcţie de numărul de module din care este compus, respectiv trei sau patru.

Astra Vagoane Călători este principalul furnizor de vagoane pentru operatorul feroviar de stat CFR Călători, cu care a încheiat în ultimii trei ani contracte pe mai mulţi ani în valoare de peste 400 mil. euro.

Compania mai are contracte pentru livrarea de componente de vagoane şi cu căile ferate din Egipt, Franţa, Iran şi alte ţări.

Astra Vagoane Călători a realizat în 2010 o cifră de afaceri de circa 189,2 mil. lei (45 mil. euro), un câştig net de aproximativ 55,5 mil. lei (13 mil. euro), cu un număr mediu de 924 de angajaţi, conform sitelui

Ministerului Finanţelor Publice. Blidar mai deţine pe lângă compania Astra Vagoane Călători şi firmele Astra Vest, Sirv Titu, fabrica de marmură Marmura Bucureşti, Tristar Bucureşti şi Banca Feroviară.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels