Companii

Reportaje industriale. Jocul de şah de la Iaşi: producătorul de medicamente Antibiotice are planificate toate nivelurile de dezvoltare până în 2030. „Avem o proiecţie clară cât trebuie să creştem în fiecare an, este normal să fie aşa“

Autor: Georgiana Mihalache

05.05.2024, 09:57 264

♦ În 2023, Antibiotice Iaşi, cel mai mare producător de medicamente cu capital românesc şi companie listată la Bursă, a depăşit ritmul de creştere din planul de afaceri „The Future Together“, ajungând la peste 600 mil. lei cifră de afaceri ♦ Investiţiile şi dezvoltarea urmează o direcţie clară pe platforma industrială de la Iaşi, cu indicatori verificaţi permanent ♦ Care sunt următoarele „mutări“ ale producătorului? ♦ ZF începe azi o nouă rubrică, „Reportaje industriale“, în care prezintă informaţii despre cele mai mari fabrici din România şi interviuri cu oamenii cheie din companii.

Planificare, colaborare, organiza­re. Sunt câteva dintre cuvintele fo­losite de Ioan Nani, directorul general al Antibiotice Iaşi, cel mai mare producător de medica­men­te cu capital românesc, de unde zilnic pleacă spre spitale, farmacii, dar şi peste graniţe medi­camentele pentru pacienţii care au nevoie.

Pe un calendar din birou, Ioan Nani are la rândul său planificată agenda întâlnirilor cu oameni reprezentativi din industrie, iar pe o tablă sunt trasate planurile de creştere pentru Antibiotice Iaşi, structura de organi­zare a proiectelor pe piloni de dezvoltare. Şi restul persoanelor din echipă vorbesc la rân­dul lor despre strategie pe termen lung, struc­turi, monitorizare. Ziarul Financiar s-a întâlnit cu câţiva dintre oamenii care, alături de cei peste 1.300 de angajaţi din fabrică, con­­tinuă activi­tatea pe platforma Antibiotice.

„Ne-am angajat pe un drum bine definit şi am elaborat un plan de afaceri strategic intitu­lat „The Future Together“, orien­tat către obiectivele noastre pe termen lung până în 2030. Acest plan oferă claritate şi coerenţă în direcţia noas­tră de dez­voltare, creând un cadru organizat şi eficient pentru acţiunile noastre viitoa­re. Simţim predictibil drumul nostru, es­te organizat şi uşor de abordat“, spune Ioan Nani. El a devenit di­rec­torul general al An­tibiotice în 1998, după ce anterior avea ex­pe­rienţă în manage­men­tul aceleiaşi companii.

Anul 2024 este de fapt o continuare, mai adaugă oficialul companiei, care dezvăluie că încearcă să organizeze activităţile în aşa mod încât până în octombrie-noiembrie deja să fie stabilită o bună parte dintre con­tracte, pentru a avea predictibilitate. O cere şi piaţa farmaceutică, marcată în ultimii ani de lipsuri, dar şi piaţa de capital, acolo unde Antibiotice Iaşi activează.

„O activitate în „dinţi de fierăstrău“ nu aduce încrederea pieţei de capital. Acordăm ca întotdeauna o atenţie deosebită pieţei de capital pentru că este o referinţă a traiectoriei noastre şi a efortului managerial, motiv pentru care acţionăm cu prudenţă, conform planului pe care-l gândim din timp“, mai adaugă Ioan Nani. Iar 2023 a fost un an plin pentru Antibiotice Iaşi.

Compania a trecut de 600 mil. lei cifră de afaceri, plus 7%, şi a dublat profitul, până la 81 mil. lei. În plus, a încheiat un acord de consultanţă cu Banca Europeană de Investiţii şi un aranja­ment de credit pe termen lung în cadrul pro­iectului InvestEU din România. Şi din partea Ministerului de Finanţe producătorul român a primit un ajutor de stat pentru un proiect de investiţie de peste 200 mil. lei.

 

Drumul spre dublarea cifrei de afaceri

Până în 2030, Antibiotice Iaşi are în plan dublarea cifrei de afaceri în comparaţie cu perioada 2021-2022. Asta înseamnă circa 1 miliard de lei, conform calculelor ZF.

Dincolo de cifre, strategia merge şi mai departe şi se măsoară în unităţi noi de producţie, unele ca o premieră pentru piaţa locală, produse noi în portofoliu, dar şi o echipă cu aceiaşi oameni, adaptaţi la noutăţile de pe platformă.

„Practic afacerea se dublează şi ştim exact cât trebuie să realizăm din această creştere progresivă, adaptându-ne la specificul fiecărui an. Astfel, avem o proiecţie clară cât trebuie să creştem în fiecare an. Şi este normal să fie aşa“, mai subliniază directorul companiei.

Resursa umană este importantă pentru orice business, iar în domeniul producţiei de medicamente, nevoia de oameni calificaţi este una critică. De aceea, Antibiotice se pregăteşte şi integrează atât tineri prin programe de internship, dar şi angajaţii actuali, pentru a fi flexibili şi a se adapta modului în care va arăta compania peste cinci-zece ani.

„Important este să găsim soluţii pentru a păstra acelaşi număr de locuri de muncă, însă adaptându-le la cerinţele viitoare. Obiectivul nostru este să avem în continuare 1.340 de locuri de muncă până în 2030, oferind un nivel mediu de salarizare de aproximativ 2.200 de euro, comparativ cu nivelul actual de aproximativ 985-1000 de euro“, a mai spus Ioan Nani.

În ultimii opt ani, 1.000 de tineri au început să lucreze la Antibiotice, fiind în sine o investiţie pentru companie. „Am încheiat parteneriate pentru învăţământul dual pe o perioadă de 3 ani, la nivelul învăţământului superior şi tehnologic şi suntem activ implicaţi în definirea curriculei şi a procesului de evaluare“, mai adaugă oficialul companiei.

De altfel, resursa umană este unul dintre cei şase piloni pe care este aşezată structura de creştere a Antibiotice, despre care a povestit Ştefania Alexandru - directorul executiv al direcţiei Planificare Strategică şi Managementul Performanţei.

Alături, stau adaptarea portofoliului de produse, sustenabilitatea, managemenul performanţei companiei, guvernanţa corporatistă şi adaptarea la strategia farmaceutică europeană.

„În mod continuu, monitorizăm gradul de atingere a obiectivelor şi semnalăm eventualele abateri rezultate pentru a putea fi analizate şi luate măsuri operative de redresare. Suntem conectaţi permanent cu colegii din toate departamentele. Rolul nostru este să creăm sinergie între pilonii planului de afaceri şi să ne asigurăm de funcţionarea acestei interconectivităţi, pentru că dacă un pilon devine neperformant, se va reflecta şi în performanţa celorlalţi piloni“, a spus Ştefania Alexandru.

 

Investiţiile în prim-plan

Planul de creştere al Antibiotice urmăreşte investíţii de peste 850 mil. lei în decurs de şapte ani, în perioada 2023-2030. Sebastian Costea, manager executiv în cadrul Departamentului de Sustenabilitate, Investiţii şi Proiecte Strategice, detaliază direcţiile pe care le urmăreşte pentru a realiza aceste proiecte.

„Investiţiile pentru dezvoltarea strategică reprezintă un pilon esenţial în eforturile noastre. Acest segment include proiecte care dezvoltă portofoliul de produse, stimulează cercetarea şi deschid noi pieţe. De asemenea, ne concentrăm pe modernizarea şi extinderea capacităţilor de producţie, în special pentru noi forme farmaceutice, cum ar fi soluţiile sterile şi produsele topice sterile“, a spus Sebastian Costea.

În plus, şi nivelul la care a ajuns Antibiotice trebuie menţinut, astfel că o parte din energia pentru investiţii merge şis pre consolidarea afacerii din prezent.

„Suntem implicaţi activ în implementarea proiectelor pentru dezvoltare strategică şi pregătim noi investiţii în retehnologizare şi cercetare pe care să le poziţionăm pe direcţiile noilor strategii europene“, a completat el.

 

Ioan Nani, directorul general al Antibiotice Iaşi: Simţim predictibil drumul nostru, este organizat şi uşor de abordat.

 

Ştefania Alexandru - directorul executiv al direcţiei Planificare Strategică şi Managementul Performanţei: Suntem conectaţi permanent cu colegii din toate departamentele.

 

Sebastian Costea, manager executiv în cadrul Departamentului de Sustenabilitate, Investiţii şi Proiecte Strategice: Pregătim noi investiţii în retehnologizare şi cercetare pe care să le poziţionăm pe direcţiile noilor strategii europene.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO