În aceeaşi perioadă, respectiv ultimii zece ani, reţeaua a crescut de la 16 la 410 magazine, deci de 25 de ori. Expansiunea a fost de două ori mai rapidă decât avansul cifrei de afaceri. Astfel, vânzările per magazin s-au înjumătăţit în perioada 2005-2014, potrivit calculelor ZF, care nu ţin cont de data deschiderii magazinelor. Evoluţia poate fi pusă pe seama faptului că în ultimii ani belgienii şi-au diversificat portofoliul şi au ajuns să deţină pe lângă supermarketurile sub brandul Mega Image şi magazine specializate – AB Cool Food, Gusturi Româneşti – şi magazine de proximitate – Shop & Go. Acestea din urmă au o suprafaţă medie de circa 130 mp, de circa cinci ori mai mică decât a unui supermarket. Vânzările sunt la rândul lor pe măsură.
Mai mult, numărul magazinelor de proximitate a ajuns să îl depăşească pe cel al supermarketurilor, în prezent în România fiind deschise 211 magazine Shop & Go, 202 Mega Image şi câte unul Gusturi Româneşti (magazin care vinde în principal mărci private şi produse made in Romania) şi AB Cool Food (produse congelate). De anul trecut Mega Image este prezent şi online printr-un parteneriat cu retailerul eMag, cel mai important retailer online din România.
Doar anul trecut Mega Image a deschis 114 magazine, majorând numărul total de unităţi cu 27%. În aceeaşi perioadă cifra de afaceri a crescut cu 20%. Belgienii au apăsat puternic pedala expansiunii în ultimii ani, ajungând astăzi liderul incontestabil al comerţului modern după numărul de unităţi. Pe poziţia secundă se află Profi, cu peste 100 de magazine mai puţin.
WikiZF: Profilul companieiMega Image
Doar în expansiunea de anul trecut şi în dezvoltarea brandului belgienii au scos din buzunare 209 mil. lei (47 mil. euro), bugetul fiind în uşoară creştere faţă de 2013, când au fost inaugurate tot peste 100 de magazine, potrivit datelor oferite de companie. În pofida investiţiilor masive, profitul Mega Image în România a rămas stabil la 55 mil. lei (12,5 mil. euro). Retailerul belgian Mega Image va menţine şi în 2015 ritmul expansiunii ultimilor doi ani, când a inaugurat peste 100 de magazine pe an, urmând să depăşească astfel pragul 500 de unităţi, potrivit estimărilor ZF, care ţin cont atât de deschideri, cât şi de potenţialele închideri.
Spre deosebire de 2013 şi 2014 însă, balanţa deschiderilor va înclina şi mai mult spre magazinele de proximitate Shop&Go decât spre supermarketurile Mega Image. Magazinele Shop&Go sunt deschise doar în parteneriat cu antreprenori locali. Aceştia preiau magazinele în administrare, ele fiind deja pregătite la cheie de belgienii care se ocupă de amenajare, de stocul de marfă, chirie şi utilităţi. Astfel, nu este vorba de o franciză, ci de un contract de administrare. Belgienii încasează banii, iar partenerii sunt plătiţi în funcţie de rezultate, potrivit ultimelor date ZF.
Focus pe Capitală
Cifra de afaceri urmează să aibă o „creştere puternică” în 2015, potrivit datelor furnizate de reprezentanţii Mega Image care nu înaintează cifre.
De la începutul anului belgienii au deschis mai puţin de zece magazine, însă cele mai multe inaugurări vor avea loc însă în a doua parte a anului, o strategie similară având belgienii şi anul trecut. Astfel, în 2014 belgienii şi-au crescut reţeaua 114 unităţi, iar dintre acestea peste 90 au fost inaugurate în a doua jumătate a anului.
Reprezentanţii Mega Image afirmau recent că menţin ritmul expansiunii şi în acest an, însă focusul va fi pe Shop&Go deoarece spaţii mari nu mai sunt la fel de multe în Bucureşti, care rămâne focusul de dezvoltare grupului Delhaize. Circa 80% din totalul magazinelor grupului sunt în Bucureşti, iar restul se află în împrejurimi pe o rază de circa 250 km în jurul Capitalei. Expansiunea se va face direct, cu magazine proprii deschise de la zero, sau prin achiziţii dacă vor fi oportunităţi pe piaţă. Cea mai recentă achiziţie a avut loc anul trecut când belgienii au preluat magazinele locale Angst.
Proprietarul Mega Image discută o posibilă fuziune cu gigantul olandez Ahold
Grupurile Delhaize, proprietarul Mega Image, şi Ahold se află în stadiile incipiente ale unor discuţii privind o fuziune care ar crea un gigant de top 20 la nivel mondial potrivit presei internaţionale. Informaţiile au fost confirmate de oficialii celor două companii.
Retailerul olandez Ahold este un gigant cu afaceri de peste 30 mld. euro anual care are în portofoliu branduri precum Albert Heijn, etos sau Stop&Shop şi care este listat pe bursa de la Amsterdam. Analiştii sunt de părere că un „mariaj” între cei doi giganţi ar avea sens dat fiind că apropierea geografică a celor doi. Amândoi au sediul în Benelux, cea mai mare parte a businessului o fac pe coasta de Est a SUA şi sunt prezenţi amândoi în Europa de Est. Deşi cele două companii realizează circa 60% din totalul businessului în SUA, potrivit Bloomberg, o uniune ar crea şi în Europa un gigant, mai exact al patrulea retailer ca mărime, conform aceleiaşi surse. Delhaize, care este prezent local cu retailerul Mega Image, este activ pe şapte pieţe la nivel mondial – Belgia, Luxemburg, România, Serbia, Grecia, SUA şi Indonezia. Delhaize are peste 3.400 de magazine la nivel mondial şi venituri de peste 21 mld. euro anul trecut. În România Ahold nu este prezent, în regiune compania olandeză având operaţiuni doar în Cehia, potrivit datelor ZF.