♦ Vom vedea mai multe produse româneşti pe rafturi. ♦ Oamenii vor începe să aibă mai multă încredere în produsele locale. ♦ Retailerii trebuie să îşi pregătească businessurile astfel încât să nu se mai bazeze atât de mult pe import. ♦ Comportamentul consumatorilor se va schimba, clientul va fi mai prudent şi mai orientat către bunuri de necesitate. ♦ Statul ar trebui să sprijine producţia locală pentru ca aceasta să se dezvolte şi economia locală să iasă câştigătoare.
Pandemia de Covid-19 a scos la iveaÂlă vulnerabilităţile pe care le are coÂmerÅ£ul de astăzi, astfel că după aceasÂtă peÂrioadă retailerii vor începe să susÂÅ£ină mai mult producătorii locali ÅŸi să se bazeze mai puÅ£in pe achiziÅ£ionarea bunuÂriÂlor din import. Companiile din retail se schimbă odată cu comportamentul consumatorului. Atât criza saÂnitară, cât ÅŸi criza economică vor schimba proÂfund modul în care companiile făceau business, ÅŸi vor modifica totodată ÅŸi obiceiurile de consum ale clienÅ£ilor.
„Schimbările vor veni în retail, cât de radicale vor fi depinde de durata crizei. Dacă durata va fi mică, va fi afectată puterea de cumpărare ÅŸi clienÅ£ii vor migra de la branduri premium spre medium ÅŸi low. Dacă va fi lungă, se vor reconfigura reÅ£elele de retail, pentru că se va schimba modelul de cumÂpăÂrare. Oamenii vor cumpăra de acasă, va fi mai puÅ£in trafic în magazine“, a spus Călin CostinaÅŸ, deputy CEO al reÅ£elei de magazine Profi, în cadrul videoÂconferinÅ£ei ZF Retail 2020: Transformarea forÂÅ£ată a retailului ÅŸi adaptarea la noua realitate. VideconferinÅ£a a fost organizată de ZF în parteÂneÂriat cu Estoria City, Mazars România, Aqua CarpaÂtica, Enterprise Concept, Cushman & Wakefield Echinox, DocProcess, Microsoft ÅŸi Iqos.
Câştigătorii acestei perioade ar putea fi produÂcăÂtorii locali, care au nevoie însă de susÅ£inerea staÂtului pentru a se dezvolta ÅŸi pentru a susÅ£ine econoÂmia, crede antreprenorul Raul Ciurtin, fondatorul producătorului de conserve Prefera Foods.
Dar, ca acest lucru să fie posibil, este nevoie ca proÂducătorii să se asocieze ÅŸi să se digitalizeze penÂtru a putea avea altă forţă în negocieri, susÅ£ine Călin CostinaÅŸ, deputy al CEO Profi. ÃŽnsă realitaÂtea este alta, iar „producătorii locali nu se asociază ÅŸi staÂtul nu a făcut investiÅ£ii în spaÅ£ii de colectare a proÂduselor proaspete“, spune Jean Valvis, proprieÂtarul Aqua Carpatica ÅŸi al Domeniilor SâmbureÅŸti.
TotuÅŸi, consumatorii ar putea să caute în peÂrioaÂda următoare tot mai multe produse autohÂtoÂne, iar acest lucru va conta în economia lucrurilor. ÃŽn contextul crizei actuale oamenii îşi vor schimba comÂportamentul de consum, vor economisi mai mult. „Depinde de cât de adâncă va fi criza econoÂmiÂcă ÅŸi cum vom ieÅŸi din ea. Consumatorii vor cumÂpăra mai multe produse locale ÅŸi vor susÅ£ine proÂducătorii locali. Retailerii trebuie să îşi preÂgăÂtească business-urile astfel încât să nu se mai bazeÂze atât de mult pe import“, spune Milos Ryba, head of retail strategic projects, al companiei lonÂdoÂneze de cercetare IGD. AceeaÅŸi părere o îmÂpărÂtăÂÅŸeÅŸte ÅŸi Rolang Ruffing, CEO al Metro Cash & Carry, care spune că oamenii vor avea mai multă încredere în produsele locale.
Bianca Vlad este de părere că în perioada de după starea de urgenţă pe rafturile din magazine vor fi prezente mai multe produse locale datorită moÂdiÂficărilor din legislaÅ£ie care permit parteÂneriatul direct între retaileri ÅŸi producători.
„Statul român trebuie să îşi asume pe un terÂmen mediu ÅŸi lung un program masiv de investiÅ£ii imeÂdiat, în ÅŸosele, în ÅŸcoli, în lucruri care contează. Statul ar trebui să sprijine producÅ£ia locală, iar acest lucru se poate întâmpla dacă asigură într-un fel foarte uÅŸor accesul la credite prin oferirea de gaÂranÂÅ£ii“, spune Raul Ciurtin, fondatorul Prefera Foods, unul dintre cei mai importanÅ£i jucători de pe piaÅ£a conservelor.
Milos Ryba, head of retail strategic projects, IGD: Comportamentul consumatorilor se va schimba.
Anca Radu, operations manager pentru România al Pepco Retail: Putem susţine consumul prin investiţii pe termen lung.
Bianca Vlad, tax partner Mazars România: Vom vedea mai multe produse româneşti pe rafturi.
Leszek Wacirz, CEO, Nestle: Trebuie să susţinem economia, să fim uniţi şi să fim solidari.
Roland Ruffing, CEO Metro Cash & Carry: Oamenii vor începe să aibă mai multă încredere în produsele locale.
Raul Ciurtin, fondator Prefera Foods: Modul de a cheltui banii va fi unul mult mai cumpătat.
Jean-Francois Mace, CEO, Decathlon: Trebuie să vedem această criză ca fiind o oportunitate.
Frédéric Lamy, CEO Leroy Merlin România: Capitalismul nu a murit, dar trebuie să reinventăm modul în care facem business.
Lucian Ungureanu, cloud business group lead, Microsoft: Tehnologia ajută retailerii să înţeleagă mai bine comportamentul consumatorului.
Călin Costinaş, deputy CEO, Profi: Oamenii vor cumpăra de acasă, va fi mai puţin trafic în magazinele de proximitate.
Roxana Voicu, chief operating officer, Enterprise Concept: Sistemele informatice pot contribui la predictibilitatea nevoilor de pe piaţă.
Jean Valvis, proprietar, Aqua Carpatica şi Domeniile Sâmbureşti: După pandemie, lumea îşi va schimba ierarhizarea priorităţilor.
Liviu Apolzan, fondator şi VP of strategy, DocProcess: Comerţul online e foarte important. Retailul tradiţional nu este încă digital.
Bogdan Marcu, partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox: Lucrurile se vor restarta pas cu pas.
Raluca Radu, country manager for Romania, Answear.ro: Nu ne aşteptăm ca prezenţa online să înlocuiască offline-ul.