„O dată la trei ani ne uităm la ce potenţial mai are piaţa din România. În momentul în care considerăm că ne apropiem de potenţialul maxim vom frâna expansiunea. Pentru moment mergem mai departe pentru că suprafaţa medie la 1.000 de locuitori este cu peste 50% mai mică decât în Cehia, Polonia şi Ungaria“, spunea anterior un manager de top din comerţ care preciza că acesta este indicatorul de bază pentru companiile din retailul modern, piaţă de circa 1.700 de magazine cu afaceri anuale de 8,5-9 mld. euro. Astfel, pentru a prinde din urmă ţările din jur ar putea fi deschise de două-trei ori la fel de multe magazine, atât mari, cât şi supermarketuri şi unităţi de proximitate.
De altfel, în perioada 2008-2015, marcată iniţial de criză şi apoi de o revenire treptată şi pe alocuri fragilă, jucătorii din comerţul modern au apăsat puternic pedala de acceleraţie pentru a-şi creşte businessul pe de-o parte şi pentru a-şi asigura poziţii-cheie în piaţă pe de alta. Astfel, în perioada 2008-2015 densitatea retailului modern a ajuns de la sub 50 mp la 106,3 mp la mia de locuitori. Totuşi, pe pieţele din Cehia, Ungaria sau Polonia această suprafaţă este de 300-350 mp/mia de locuitori. Chiar şi Bulgaria, o ţară mai săracă decât România, ne „bate“ la acest capitol, potrivit datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Euromonitor. Ei spun că în Bulgaria suprafaţa de comerţ modern se apropie de 150 mp/mia de locuitori.