Companii

Retailul si distributia FMCG au trei miliardari in euro. Productia, deocamdata niciunul

Retailul si distributia FMCG au trei miliardari in euro. Productia, deocamdata niciunul

Click pentru imaginea intreaga

19.06.2008, 19:28 150

Daca in retailul si distributia de bunuri de larg consum (FMCG) trei jucatori au trecut pragul de vanzari de un miliard de euro (Interbrands, Rewe si Metro - care a ajuns chiar la cel de-al doilea miliard de euro odata cu intrarea pe segmentul hipermarketurilor), productia de bunuri de larg consum nu a facut deocamdata niciun miliardar in euro.
Singurul producator care se apropie de acest nivel este filiala locala a British American Tobacco (BAT), care a rulat anul trecut afaceri de 824 mil. euro, fata de 560 mil. euro in 2006, potrivit datelor companiei.
De altfel, British American Tobacco este si singura companie cu un rulaj de peste 500 mil. euro in industria bunurilor de larg consum (produse alimentare, nealimentare si bauturi, cu exceptia electrocasnicelor si a autoturismelor), potrivit datelor Anuarului Cei mai mari jucatori din economie - 2008, editat de Ziarul Financiar, care va aparea pe piata in 24 iunie.
In top trei cele mai mari afaceri din industria bunurilor de larg consum se mai afla un alt producator de tigari, Philip Morris Romania, cu afaceri de 495 mil. euro, si imbuteliatorul local al Coca-Cola, cu vanzari estimate de ZF la 450 mil. euro anul trecut.
De altfel, tigarile si bauturile racoritoare repezinta si doua dintre pietele cu vanzari de top in FMCG, potrivit unui studiu al companiei de cercetare AC Nielsen. Podiumul este completat de vanzarile de bere, care le devanseaza pe cele de sucuri, dar sunt mult in urma vanzarilor de tigari.
Astfel, potrivit datelor companiei de cercetare a pietei Nielsen, vanzarile de tigari in retail au depasit in primele zece luni ale anului trecut 4,1 mld. lei (1,2 mld. euro), in crestere cu 20% in lei fata de aceeasi perioada a anului precedent. Urmatoarea piata in functie de valoarea vanzarilor este, potrivit studiului Nielsen, berea, cu un rulaj de 1,9 mld. lei in primele zece luni ale anului trecut, dar cu o rata de crestere mai mare, in lei, fata de cea inregistrata pe piata tutunului. Potrivit datelor Nielsen, vanzarile de tigari reprezinta peste 35% din valoarea celor mai vandute zece categorii de produse pe piata bunurilor de larg consum, care au totalizat in perioada ianuarie-octombrie 2007 un rulaj in retail de peste 11,3 mld. lei (circa 3,9 mld. euro).
Celor trei multinationale cu afaceri de peste 400 mil. euro li se adauga alte patru companii din productia de bunuri de larg consum care au raportat anul trecut afaceri situate intre 200 mil. euro si 400 mil. euro (Japan Tobacco International, P&G, Ursus Breweris si Heineken), in timp ce alte saisprezece businessuri au depasit 100 mil. euro, potrivit datelor furnizate ZF de catre companii.
Majoritatea afacerilor din productia de bunuri de larg consum sunt insa mai mici de 50 de milioane de euro (50 de companii), domeniile in care vanzarile primilor zece jucatori se situeaza inca la mai putin de 50 mil. euro fiind productia de vin, de ulei imbuteliat, lactate sau produse cosmetice.
In primul an de dupa integrarea in Uniunea Europeana, primele 125 de companii de pe piata bunurilor de larg consum au rulat peste 8 miliarde de euro.
Potrivit datelor centralizate in cazul a 86 de companii care au furnizat date comparabile, cifra de afaceri la nivelul intregii piete s-a majorat cu 24%, de la 5,6 mld. euro (in cazul celor 86 de firme) la 7,2 mld. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24