Companii

Robert Popescu, Relad: Intrarea unor straini pe distributia de medicamente este inevitabila

26.05.2006, 00:00 107

Robert Popescu, directorul general al Relad, unul dintre primii trei distribuitori de medicamente, crede ca intrarea unor jucatori internationali in perioda imediat urmatoare este inevitabila.

"In contextul integrarii in Uniunea Europeana, care va conduce la intrarea pe piata a unor jucatori europeni tot mai importanti si va impune implentarea in Romania a unor reglementari specifice mult mai stricte decat pana acum, ne asteptam ca piata romaneasca de distributie de medicamente sa se consolideze semnificativ in urmatorii ani", spune Robert Popescu.

Grupul Relad a realizat anul trecut un profit de 4,41 milioane de euro din activitatea de distributie, in crestere cu 57% fata de 2,81 milioane de euro in 2004.

Cifra de afaceri inregistrata de companie a crescut in aceeasi perioada, atingand 132,5 milioane de euro, ceea ce corespunde unei cresteri de peste 30% fata de anul precedent. Cresterea afacerilor si a profitului Relad se inscrie in tendinta de crestere sustinuta manifestata anul trecut pe piata de distributie.

"Piata de medicamente din Romania ar trebui sa-si mentina un ritm de crestere sustinut, avand in vedere necesitatea recuperarii decalajului important inregistrat intre consumul de medicamente per capita de la noi si cel din tari care au aderat recent la Uniunea Europeana, precum Ungaria, Cehia sau Polonia", crede Popescu.

Grupul de firme Relad include pe langa distributia de medicamente si o companie care deruleaza activitati de import de medicamente. In plus, Relad controleaza si lantul de farmacii City Pharma.

Potrivit ultimelor informatii existente in piata, City Pharma vizeaza in acest an sa ajunga la 130 de unitati. Brandul City Pharma a fost creat la inceputul anului 2004 si a avut o ascensiune rapida pe piata, fiind unul din cele mai mari lanturi din Romania.

Grupul de fime Relad avea la finalul anului trecut peste 500 de angajati si o flota de masini formata din 270 de vehicule. Clientii companiei sunt reprezentanti de 3.500 de farmacii si 450 de spitale.

Principalii concurenti ai companiei sunt Mediplus, parte a grupului A&D Pharma, Fildas, Europharm Distributie, Montero, Polisano sau Farmexim.

In afara de Mediplus, controlat de fondul de investitii inregistrat in Olanda Sograno, si Europharm Distributie, detinut de gigantul britanic GlaxoSmithKline, restul distribuitorilor este detinut de oameni de afaceri romani. Tot mai multi investitori straini dau "tarcoale" companiilor romanesti de profil, pe piata existand tot mai multe informatii care indica o preluare in urmatoarele saptamani.

Inca de anul trecut au existat informatii care indicau interesul crescut al unor companii precum Celesio sau Phoenix, doi dintre cei mai mari distribuitori europeni de medicamente pentru companiile farmaceutice romanesti. Pe piata farmaceutica romaneasca, pe langa distribuitori mai activeaza importatorii, respectiv producatorii si farmaciile. Farmaciile si spitalele cumpara medicamente de la importatori si distribuitori.

Principalele lanturi de farmacii sunt Sensiblu, parte a grupului A&D Pharma, Help Net, companie ce are actionari comuni cu ai distribuitorului Farmexim, Catena, detinuta de Anca Vlad, sau Dona. Toate aceste lanturi adopta o strategie de extindere cat mai agresiva pentru a-si asigura o pozitie confortabila pe piata inainte de integrarea in Uniunea Europeana.

Astfel, Sensiblu vrea sa ajunga la 208 unitati anul acesta, in timp ce Help Net si-a propus atingerea pragului de 120. Catena, pe de alta parte, ataca piata de retail farmaceutic prin intermediul francizei si estimeaza ca va ajunge la 300 de unitati in urmatorii trei ani.

Principalii jucatori din piata estimeaza ca ritmul de crestere al vanzarilor de medicamente va fi anul acesta de 10-15%, sub nivelul inregistrat anul trecut. In 2005, piata farmaceutica a atins valoarea de 1,27 miliarde de euro, cand a consemnat un avans peste asteptarile companiilor.

Astfel, consumul de medicamente prin intermediul farmaciilor, care s-a ridicat la 3,47 miliarde de euro (circa 950 de milioane de euro), a inregistrat cel mai ridicat nivel de crestere, de aproximativ 25% comparativ cu 2004, in timp ce consumul prin intermediul spitalelor a avut un avans nesemnificativ.

ioana.david@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO