Companii

Românii dau o treime din salariu pe mâncare. Laptele, carnea şi cafeaua s-au scumpit cu 40-50% faţă de 2008. Dar „Urmează deflaţia“, spune şeful Selgros

Românii dau o treime din salariu pe mâncare. Laptele,...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

28.08.2014, 00:08 2861

Brandurile consacrate pierd teren, iar avansul mărcilor private şi al produselor ieftine conduce deja la deflaţie în marile magazine.

Preţul a zece branduri din industria bunurilor de larg consum, o piaţă de 10 mld. euro, a crescut la raft cu 27% din mai 2008 până în prezent, o perioadă în care inflaţia a crescut cu 40%, iar salariile cu 30%, arată o analiză a ZF.

Într-o economie sugrumată, în care 700.000 de angajaţi şi-au pierdut locul de muncă şi 11 mld. euro din masa salarială s-au evaporat, alimentele, carburanţii şi utilităţile au topit în fiecare lună bugetul familiilor de români care mai alocă doar 1% pentru educaţie şi sub 3% pentru sănătate.

ZF a început în mai 2008 să analizeze în mod primar evoluţia preţurilor a 20 de produse alimentare într-un demers jurnalistic, în condiţiile în care şi atunci, ca şi în prezent, mâncarea este principala cheltuială a românilor.

Cele mai mari majorări de preţ le-au avut laptele (59%), carnea de pui (54%), cafeaua (42%), dar creşteri de peste 30% au fost înregistrate şi la făină, ape sau sucuri, Uleiul este singurul produs care s-a ieftinit cu 22%.

Tendinţa de scădere a preţurilor în­ce­pe să se contureze pe pieţe mari precum cea a berii (un business de 1,8 mld. euro) sau a băuturilor răcoritoare (1 mld. euro), unde indexul ZF arată o scădere de 1-3% a preţurilor în august faţă de septembrie 2013.

„Datele noastre arată deflaţie în do­meniul alimentar faţă de anul trecut“, a spus Alexandru Vlad, CEO al reţelei de magazine cash&carry Sel­­gros, cu afaceri de peste 700 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO