Vânzările de maşini pe piaţa locală ar fi scăzut şi în 2010aproape la fel de puternic ca în 2009, atunci când piaţa auto s-aprăbuşit cu aproape 60%, ceea ce ar fi determinat falimentul multordealeri şi importatori, potrivit declaraţiilor lui ConstantinStroe, membru în consiliul de administraţie al AsociaţieiProducătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
"Anul trecut, dacă nu ar fi fost programul «Rabla» am fi fost cutoţii «repetenţi». Anul acesta programul «Rabla» va începe pe 15februarie, dar este puţin probabil să fie disponibile tot 190.000de vouchere", a spus Constantin Stroe.
Dintre cele 106.300 de maşini vândute anul trecut, în scădere cu18% faţă de 2009, aproximativ 60.000 de unităţi reprezintăautomobile vândute în cadrul programului de casare.
Pe fondul noii taxe de poluare intrate în vigoare de la 1 ianuarie,care a crescut în medie cu 50% pentru maşinile la mâna a doua,oficialii APIA se aşteaptă ca în acest an să aibă loc primul declinsemnificativ al importurilor de maşini second-hand, de la aproape214.000 anul trecut la 150.000 de unităţi. Astfel, volumul pieţeiimporturilor ar ajunge după aproape trei ani din nou aproape laacelaşi nivel cu cele noi.
"Importurile de maşini second-hand vor ajunge la paritate cuvânzările de autoturisme noi pe piaţa locală. Pe de-o parte taxeleau crescut cu aproape 50% şi pe de altă parte aceste maşinisecond-hand au costuri mari de exploatare, atât dacă sunt folositepiese originale, dar şi dacă sunt folosite unele contrafăcute", aspus Constantin Stroe.
Se aşteaptă la creşteri de 10% anul acesta
În ceea ce priveşte vânzările de maşini noi, oficialii APIA seaşteaptă în acest an la un avans de aproape 10% faţă de 2010, la115.000 de unităţi, volum similar celui atins în 2009.
Alături de noua taxă de poluare, al doilea "suport" de care vabeneficia şi în acest an piaţa auto va fi programul de casare,care, ca şi anul trecut, va funcţiona pe baza voucherelor ce vorputea fi tranzacţionate.
"Unii dealeri au avut profit, alţii pierderi, alţii au trăit dince au câştigat în anii anteriori. Dar toţi au avut dificultăţimari şi au fost la limită. În 2009 unii au mai obţinut profituri,dar 2010 a fost cel de-al doilea an de criză, aşa că s-a camterminat profitul", a spus Brent Valmar, vicepreşedinte alAPIA.
Producţia Dacia a ajuns în 2010 la 341.300 de unităţi, depăşindpentru prima dată nivelul de 300.000 de maşini, înregistrând unavans de 15% faţă de 2009. "Nu trebuie ignorat faptul că doar 10%din producţia Dacia s-a vândut în România. Majoritatea companiilorauto întâi pariază pe piaţa locală după care pe exporturi. În cazulDacia a fost invers. În ceea ce priveşte capacitatea de producţienu sunt planuri ca aceasta să fie majorată dincolo de 350.000 demaşini pe an", a subliniat Stroe, care mai deţine şi funcţia devicepreşedinte al Dacia.
AutoItalia preia mărcile grupului Chrysler
AutoItalia, importatorul mărcilor grupului Fiat pe piaţa locală,al Infiniti şi al motocicletelor Honda, îşi va lărgi în acest anportofoliul de mărci cu încă trei - Chrysler, Jeep şi Dodge,preluând importurile de la Mercedes-Benz România, în contextul încare Fiat deţine 20% din grupul american. "Mărcile grupuluiChrysler urmează a fi integrate în cadrul reţelei AutoItalia. Înceea ce priveşte mărcile grupului Chrysler, am semnat unprecontract cu Fiat. După trimestrul doi va începe procesul deintegrare la nivelul reţelei", a spus Herbert Stein, preşedinteleAutoItalia.
Anul trecut cele trei mărci americane au înregistrat vânzăricumulate de aproape 240 de maşini, în valoare totală de aproape 7,5mil. euro, în scădere cu peste 50% faţă de anul anterior. Astfelcompania AutoItalia, cu un business anual de aproape 100 mil. eurova deveni importatorul cu cele mai multe mărci auto în portofoliu(11), depăşind inclusiv Ţiriac Holdings, care la finele anului 2006deţinea importul a 11 branduri auto.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels