Eveniment

Aeroporturile din Bucuresti intra la privatizare in iunie, afirma ministrul Transporturilor

Aeroporturile din Bucuresti intra la privatizare in iunie, afirma ministrul Transporturilor

Aeroportul Otopeni a avut in 2005 o cifra de afaceri de aproape 50 de milioane de euro

24.04.2007, 18:50 339

Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti (CNAB), rezultata in urma fuziunii celor doua aeroporturi - Baneasa Aurel Vlaicu si Otopeni Henri Coanda - va intra in proces de privatizare in luna iunie a acestui an. Nu este clar insa ce pachet de actiuni va fi scos la vanzare.
"Actionarii celor doua aeroporturi au hotarat sa aprobe fuziunea dintre cele doua societati. Intentia mea este de a privatiza noua companie. Acum sunt in faza finalizarii procedurilor de fuziune si stabilirea echipei manageriale, urmand ca ulterior, in maximum o luna dupa finalizarea acestor etape, sa demaram procedurile de privatizare", a spus Orban.
Astfel, la data de 10 mai compania nou infiintata va deveni operationala, iar in termen de o luna vor fi initiate procedurile de privatizare.
Totodata, se are in vedere majorarea capitalului social al noii companii, care se ridica acum la circa 143 de milioane de lei (aproximativ 40 de milioane de euro), precum si listarea la bursa. Ministrul Transporturilor nu a precizat cu cat va fi majorat capitalul. Aeroportul Otopeni a avut in 2005 o cifra de afaceri de aproape 50 de milioane de euro, in timp ce Aeroportul Baneasa a avut afaceri de circa 3 milioane de euro.
"Nu pot sa fac previziuni in legatura cu data listarii la bursa", a precizat Orban.
Ce presupune insa fuziunea celor doua aeroporturi? Pe de o parte reprezinta o buna modalitate de a face fata concurentei sau constituirea unui pachet deosebit de atractiv in vederea privatizarii, potrivit reprezentantilor aeroporturilor. Totodata, compania si-a propus ca odata cu fuziunea sa-si reduca resursele alocate procedurilor de achizitie cu 40-50% si sa obtina preturi reduse cu 3-10% datorita achizitiei unui numar sporit de repere. "Se vor diminua stocurile de materiale si piese de schimb si se vor reduce spatiile totale de depozitare cu circa 30% si se vor reduce resursele umane cu 10-20%", precizeaza compania.
Potrivit reprezentantilor celor doua aeroporturi nu este vorba de concedieri, ci de redistribuirea personalului in activitatile unde exista deficit. Aeroportul Baneasa are circa 200 de angajati, in timp ce aeroportul Otopeni circa 800. In ceea ce priveste taxele de aeroport si zborurile care vor fi efectuate de pe fiecare aeroport in parte urmeaza sa fie elaborata o strategie.
"Deocamdata nu intentionam sa umblam la tarifele aeroportuare. In timp, va fi elaborat un proiect de strategie", a spus ministrul. Totodata, potrivit directorilor celor doua unitati, in viitor va exista o reorganizare a zborurilor in vederea eficientizarii activitatii, tinand cont de capacitatea celor doua aeroporturi. Capacitatea Aeroportului Baneasa a fost estimata la 450.000 de pasageri, in timp ce cea a aeroportului Otopeni la 4 milioane de pasageri.
In acelasi timp nu s-a clarificat inca daca cele doua aeroporturi vor fi in cadrul noii companii puncte de lucru sau filiale. Daca
s-ar apela la cea de-a doua varianta, aeroporturile ar avea autonomie proprie, adica si-ar stabili individual taxele pe care le vor aplica, precum si strategia de dezvoltare, potrivit unor surse de pe piata.
Varianta ca Baneasa sa devina aeroport de lux nu a fost respinsa de Orban.
"Poate in termen de 8-10 ani Baneasa ar putea deveni un aeroport de lux. Momentan, nu se stie. Voi analiza si posibilitatea construirii unui nou aeroport, cum ar fi in zona de Sud a Bucurestiului, insa nu stiu daca este este necesar si al treilea aeroport", a spus Orban.
Aeroportul Otopeni Henri Coanda a fost evaluat in anuarul realizat de Ziarul Financiar in colaborare cu Capital Partners la 830 de milioane de euro. Valoarea ia in calcul rezultatele financiare din 2005.
Totodata, terenurile de pe aeroportul Baneasa au fost evaluate inainte de fuzine la 10 euro pe metrul patrat. Astfel, la o suprafata de 120 de hectare, valoarea ar fi de 12 milioane de euro. De fapt, un metru patrat in acea zona este de 10 ori mai scump.
Daca luam in calcul traficul de pasageri din 2006, valoarea aeroportului Baneasa ar fi a cincea parte din cea a aeroportului Otopeni, adica peste 150 de milioane de euro.
Orban are in vedere, in afara de privatizarea CNAB, si privatizarea CFR Marfa, precum si a TAROM.
"Privatizarea CFR Marfa as vrea sa fie finalizata in acest an, la TAROM mai intai vom angaja o companie de management privata, pentru ca valoarea pe piata a companiei sa creasca", a spus Orban. In acelasi timp, Orban are in vedere valorificarea activelor nefolosite ale companiilor aflate in subordinea Ministerului Transporturilor. "Am observat sute de active nefolosite".
Compania Aeroporturi Bucuresti va avea aceiasi actionari, respectiv Ministerul Transporturilor, 80%, si Fondul Proprietatea - 20%.

Gata de privatizare
Aeroportul International Henri Coanda a avut anul trecut un trafic de 3,5 milioane de pasageri, in crestere cu 16%
Aeroportul Baneasa a avut anul trecut un trafic de 700.000 de pasageri
De pe aeroportul Baneasa zboara companii low-cost precum Blue Air, MyAir, Wizz Air sI Germanwings
De pe aeroportul Henri Coanda zboara companii precum Tarom, Lufhansa, KLM, SWISS, Austrian Airlines sau Air France.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO