Eveniment

Cum a ajuns Poşta Română să fie amendată cu 24 de milioane de euro?

Autor: Mirabela Tiron

19.12.2010, 23:45 112

Compania de stat Poşta Română a fost sancţionată de cătreConsiliul Concurenţei (CC) cu o amendă de 24 mil. euro,reprezentând 7,2% din cifra de afaceri realizată anul trecut,aceasta fiind cea mai mare amendă dată de consiliu în ultimii şaseani.

Oficialii Consiliului au explicat că Poşta a încălcat legea prinabuz de poziţie dominantă şi politica de acordare de reduceritarifare preferenţiale către tipografia Infopress Group, pentrucare Poşta expediază materialele publicitare tipărite, dar şitrimiterile de corespondenţă comercială.

Infopress Group, cu afaceri de 45 mil. euro anul trecut, estecea mai mare tipografie de pe plan local, deţinută cu un pachet deacţiuni de 92% de către fondul de investiţii spaniol GED.

Pe lângă ziare şi reviste Infopress tipăreşte materialepublicitare (cataloage, broşuri, fluturaşi, postere), pe care le şidistribuie prin parteneriatul cu Poşta. Oficialii Infopress nu auputut fi contactaţi până la închiderea ediţiei ZF.

"Companiile cu capital de stat nu sunt exceptate de larespectarea legii concurenţei (...), sancţiunile aplicându-se fărădiscriminare", a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedinteleConsiliului Concurenţei.

Cum a ajuns Poşta să primească cea mai mare amendă dată deConsiliu?

În 2005, patru companii de marketing direct Direct MarketingGroup, Hit Mail Romania, Mailers Serv, Open Public Service,editurile Reader's Digest şi Rentrop & Straton Grup de Editurăşi Consultanţă în Afaceri, dar şi agenţia de publicitate LeoBurnett & Target depuneau la CC plângeri privind abuzul depoziţie dominantă al Poştei, prin acordarea unor condiţiicontractuale mai favorabile către Infopress Group pentru prestaţiiechivalente, în urma cărora Consiliul a decis să demareze oinvestigaţie. Tot în acel an, CC a mai demarat o investigaţie cuprivire la încălcarea legii de către Poştă, după ce şi editurileEurocor, Prietenii Cărţii şi International Masters Publishersdepuneau plângeri.

Mai mult, în 2006 compania de marketing direct Mailers Servdepunea o altă plângere la CC privind un abuz de poziţie dominantăal Poştei.

Anul trecut, Consiliul a declanşat a patra investigaţie privindun pozibil abuz al Poştei pe piaţa serviciilor de trimiteri poştaleadresate, dar şi de corespondenţă comerciale, ca urmare a aplicăriiunei politicii discriminatorii de acordare a reducerilor tarifareîn perioada 2008 -2009.

Până la luarea unei decizii cu privire la sancţionarea Poştei,Consiliul a efectuat patru investigaţii referitoare la posibileabuzuri realizate de Poştă în perioada 2005-2009. Întrebaţi de ZFde ce a durat cinci ani până să se ia decizia sancţionării Poştei,oficialii Consiliului au transmis că o investigaţie durează înmedie doi ani, iar în cazul Poştei a fost vorba de patruinvestigaţii.

Anul acesta Poşta a fost consiliată la audierile de la Consiliude către Gheorghe Oprescu, fostul preşedinte al ConsiliuluiConcurenţei în perioada 2007-2009. El nu a putut fi contactat deZF. Poşta poate contesta decizia CC în termen de 30 de zile laCurtea de Apel. Aceasta este cea mai mare amendă pe care Consiliula dat-o unei companii în ultimii şase ani.

Printre amenzile de câteva zeci de milioane de euro pe care le-amai dat Consiliul Concurenţei în ultimii şase ani se numără ceaaplicată producătorilor de ciment Lafarge, Holcim şi Carpatcementîn 2005 pentru participarea la un cartel de fixare a preţurilor. Înaceste cazuri, amenzile aplicate au reprezentat între 5,5% şi 6,5%din cifra de afaceri a companiilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO