Eveniment

Drumurile Clujului au inghitit peste jumatate de miliard de euro

Drumurile Clujului au inghitit peste jumatate de miliard de euro

Statul roman a platit companiei americane Bechtel, in ultimii cinci ani, 2,7 mld. lei pentru constructia autostrazii Transilvania, cea mai mare parte de la buget

19.08.2009, 18:58 51

Judetul Cluj va avea pana la sfarsitul anului viitor trei centuri ocolitoare, care totalizeaza 72 de kilometri. Costurile de realizare a acestora se ridica la aproximativ 521 mil. euro.

Cea mai mare parte a banilor, respectiv 420 de milioane de euro, vor intra in primii 42 de kilometri din autostrada Transilvania, pe tronsonul 2B Turda-Gilau, care vor fi dati in folosinta pana la finele lunii noiembrie a acestui an, potrivit oficialilor constructorului american al autostrazii. Reprezentantii Bechtel spun ca acest tronson urmeaza sa fie utilizat ca varianta de ocolire a Cluj-Napoca prin partea de vest.

Inca aproape 100 mil. euro merg in construirea centurii de est a Clujului, Valcele-Apahida, in timp ce 2 mil. euro va costa varianta de ocolire a orasului Gherla, aflat la 30 km de Cluj-Napoca.

Recent lucrarile la tronsonul de 42 km al autostrazii au fost finalizate pe varianta de ocolire a orasului Gherla, pe 25 de kilometri, iar centura de ocolire Valcele-Apahida ar putea fi utilizata incepand cu acest an, stadiul actual de realizare a variantei ocolitoare Cluj-Est fiind de 45%.

10 mil. euro pe km la autostrada

Pentru proiectul autostrazii Transilvania, demarat in anul 2004, costurile totale pentru realizarea celor 42 de km de autostrada vor ajunge la 420 mil. euro, circa 10 mil. euro pe km. „Relocarea utilitatilor este in mare masura rezolvata, mai exista probleme in preajma nodurilor rutiere de la Turda si Gilau, 7 utilitati in apropierea nodului rutier Gilau si alte doua langa nodul rutier Turda, insa avem certitudinea ca pana la finele acestei luni se va gasi o solutie", a declarat pentru ZF Transilvania Bogdan Sgarcitu, director de comunicare al Bechtel.

Pana in momentul de fata aproximativ 80% din lucrarile pe tronsonul Turda-Gilau au fost finalizate, dupa ce a fost construit si viaductul de un kilometru, cel mai lung de pe acest tronson. Din cei 42 km, 23 sunt asfaltati deja, urmand ca stratul de uzura sa fie aplicat in mod continuu, pe toata lungimea autostrazii.

La autostrada Transilvania lucreaza aproximativ 2.400 de angajati ai Bechtel, carora li se adauga peste 700 angajati ai unor firme subcontractoare si furnizoare.

„In ceea ce priveste platile catre Bechtel, in acest moment CNADNR este la zi cu plata datoriilor fata de aceasta. Compania Bechtel si-a luat angajamentul ca pana la finele acestui an sa finalizeze primii 42 de kilometri ai autostrazii Transilvania", a declarat pentru ZF Transilvania Dorina Tiron, directorul general in cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR).

Niciun oras cu centura in Cluj

In judetul Cluj, in prezent nu exista niciun oras cu centura. Centura de ocolire prin zona de est a orasului, Valcele-Apahida, proiect demarat in 2006, ar putea fi utilizata incepand din acest an, pana in prezent fiind finalizat aproximativ 45% din proiect.

Pentru lucrarile din acest an au fost alocati aproximativ 36 mil. euro (150 mil. lei), investitia totala in realizarea acestei centuri de ocolire a municipiului Cluj-Napoca urmand sa se ridice la aproximativ 99 mil. euro. Pana in acest moment pentru lucrarile realizate pe aceasta centura au fost cheltuiti 50 mil. euro.

Centura Valcele-Apahida va asigura legatura parcului industrial Tetarom III, care gazduieste fabrica de telefoane mobile Nokia, cu soseaua europeana E 60 si mai departe cu autostrada Transilvania, centura avand o suprafata totala de 25 de kilometri.

„Obiectivul stim ca nu se poate finaliza integral anul acesta, dar cred ca, cu o mobilizare buna, putem de Craciun sa circulam pe centura, chiar daca nu este terminata la standardele de centura", a declarat premierul Emil Boc, aflat recent in vizita la Cluj.

Pana in momentul de fata au fost finalizate lucrarile de constructie a centurii de ocolire a orasului Gherla. Varianta Gherla-DN 1C intre localitatiile Baita si Bunesti face parte din proiectul Reabilitare DN 1C, Livada-Dej. Varianta de ocolire a orasului Gherla are o lungime de 5 km si a necesitat costuri de aproximativ 2 mil. euro.

 

Trei centuri de peste 520 de milioane de euro

42 km din tronsonul Turda-Gilau al autostrazii Transilvania

Valoarea totala a investitiei: 420 mil. euro

Lungime: 42 km

Termen de finalizare: 2009

Centura de ocolire a Clujului, Valcele-Apahida

Valoarea totala a investitiei: 99 mil. euro

Lungime: 25 km

Termen de finalizare: 2010

Varianta de ocolire a orasului Gherla

Valoarea totala a investitiei: 2 mil. euro

Lungime: 5 km

Termen de finalizare: 2009

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels