În programul de 13 pagini nu se face nicio menţiune la autostrăzi sau la vreun proiect de infrastructură de transport prioritar pentru ţară, cum ar fi şoseaua Sibiu-Piteşti. De altfel, investiţiile în infrastructura de transport au fost în ultimul an lăsate deoparte, în ciuda nevoilor evidente din România şi a faptului că reţelele de drumuri sau căi ferate din România sunt deficitare. Asociaţia Pro Infrastructura, care urmăreşte realizarea şi mediatizarea proiectelor din domeniul transporturilor, a remarcat faptul că programul de guvernare al cabinetului Cioloş este „vag formulat“. Cătălin Drulă, directorul executiv al Pro Infrastructura, spune că principalele trei măsuri pe care dorea să le vadă în acest program de guvernare sunt „creşterea capacităţii administrative a companiilor care gestionează infrastructura (CNADNR şi CFR), revizuirea legislaţiei care încetineşte ritmul de derulare a proiectelor şi actualizarea stan-dardelor şi normativelor, dar şi asumarea Master Planului de Transport, adică a prioritizării şi programării proiectelor“.
România este o ţară aflată la coada Europei din perspectiva infrastructurii de transport. În prezent are sub 700 de kilometri de autostrăzi. Mai mult, un tronson de autostradă de 22 de kilometri ce a fost inaugurat acum un an a fost recent închis, în contextul în care pe o porţiune de câteva sute de metri construcţia trebuie demolată şi refăcută. Nici în domeniul infrastructurii feroviare lucrurile nu stau roz, având în vedere că trenurile de călători circulă în medie cu 43 km/h, iar cele de marfă au o viteză la jumătate.
Investiţii sunt necesare şi în domeniul aeroportuar şi portuar, dar şi în ceea ce priveşte reţeaua de metrou din Bucureşti. Mai mult, Ministerul Transporturilor are în subordine şi o serie de de companii de stat a căror activitate trebuie eficientizată sau care trebuie privatizate. Printre propunerile Pro Infrastructura pentru programul de guvernare al premierului desemnat Cioloş se numără şi continuarea proceselor de privatizare la CFR Marfă, Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti şi Portul Constanţa, precum şi transparentizarea activităţii de la Transporturi şi a companiilor din subordine, începând cu organizarea de consultări publice inclusiv în luarea deciziilor strategice. O altă propunere a Pro Infrastructura este înfiinţarea unei noi companii naţionale ce va prelua proiectele de investiţii în derularea la CNADNR şi CFR.
Propunerile guvernului Cioloş pentru transporturi şi infrastructură:
- Valorificarea poziţiei geografice a României şi transformarea ţării într-un nod logistic regional.