Fiscalitate

Camera Consultanţilor Fiscali propune o serie de 31 de măsuri privind efectele coronavirusului în economie

Camera Consultanţilor Fiscali propune o serie de 31 de...

Autor: Alexandru Nanu

16.03.2020, 08:56 492
 

Pe site-ul Camerei Consultanţilor Fiscali a fost publicat recent un comunicat prin care sunt propuse o serie de 31 de măsuri care ar putea combate efectele coronavirusului în economie. Cele 31 de măsuri au la bază ”premisa că statul este singura entitate care va avea acces la împrumuturi în această perioadă în care necesarul de finanţare va creşte exponential”, conform comunicatului.

“O altă premisă este faptul că turismul, horeca, transportul de persoane, organizarea de evenimente raportează deja scăderi semnificative. CCF anticipează scăderi foarte mari în industria auto şi în industriile conexe de asemenea”.

Cele 31 propuneri de măsuri:

1. Amânarea declarării şi plăţii pentru cel puţin un trimestru - (cu posibilitate de prelungire în funcţie de evoluţia situaţiei) pentru Impozit pe venit si Contribuţii sociale, Impozit pe profit / impozit pe veniturile micro-întreprinderilor , TVA - cu următoarele alternative:

Fără dobândă sau cu dobânda de politica monetara 2,5%;
Cu garanţii după aceasta perioada.
Bonificaţii pentru contribuabilii care plătesc obligaţiile în termen, cu aplicabilitate directa (e.g. 5-10%) sau prin extra deducere pentru orice suma plătită în trimestrul I şi II - Credit fiscal începând cu trim. III.
Prelungirea termenelor de plata a unor obligaţii sau eşalonarea acestora în favoarea altor plăţi esenţiale cum ar fi salarii, furnizori etc.

2. Amânarea termenelor pentru:

a. Depunerea Situaţii Financiare aferente anului 2019;
b. Depunerea D101, deconturi TVA, D390, D394,
c. Începere a unor controale de fond (cu excepţia celor legate de rambursări de TVA – sau rambursări cu control ulterior generalizate) şi amanarea termenelor de plata obligaţiilor suplimentare stabilite în urma acestor controale.
d. Extindere termen notificare restructurare fiscală;
e. Raportarile DAC 6, prioritizând alte măsuri. În contextul actual, contribuabilii vor trebui să aloce resurse de personal pe alte probleme, priorităţi care vor ajuta societăţile şi economia pe viitor ;
f. Depunerea rapoartelor de reevaluare în scopuri fiscale (terenuri şi clădiri) şi a termenului de plata a taxelor la bugetul local.

3. Declaraţii online pentru taxe locale precum taxa de publicitate, de afişaj etc.

4. Scutire de impozit şi contribuţii pentru 3/6 luni pentru salariile plătite în perioada de şomaj tehnic;

5. Scutire temporară de impozit şi contribuţii sociale pentru orele suplimentare din următoarele 3/6 luni pentru personalul medical;

6. Modificarea H.G. 1186/2000 prin adăugarea COVID19 pe lista bolilor infectocontagioase aşa încât să beneficieze de indemnizaţie şi cei fără stagiu de cotizare.

7. Posibilitatea compensării datoriilor comerciale ale statului către operatorii economici cu taxele datorate de către aceştia.

8. Eliminarea termenului de exercitare a opţiunii privind TVA la încasare aştfel încât agenţii economici eligibili să dreptul sa poată implementa acest sistem oricând în timpul anului.

9. Acordarea posibilităţii de a reveni la declararea şi plata impozitului pe profit trimestrial (în sistemul real) pentru agenţii economici care au optat pentru calculul, declararea şi plata impozitului pe profit anual, cu plăţi anticipate.

10. Scutirea de impozit pe venit şi de impozit pe profit pentru venituri din:
a. dobânzi aferente obligaţiunilor listate;
b. câştiguri de capital din tranzactionarea actiunilor societăţi listate,

c. dividende platite de societatile listate.

11. Scutirea de impozit pe venit şi de contributii sociale a sumelor din rezerve şi profituri nedistribuite utilizate pentru acordarea de plăţi salariale. Acţionarii care utilizează profitul nerepartizat (sau renunţa la profiturile repartizate drept dividende) pentru salarii sa fie scutiţi de orice sarcina fiscala;

12. Modificări ale OUG 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, încât si persoanele fizice independente sa poată fi indemnizate la un nivel minim (sunt o serie de activităţi cu sezonalitate mare care nu au obţinut venituri in ultimele şase luni).

13. Acordare deductibilitate din perspectiva impozitului pe profit pentru plata daunelor (aferente unor riscuri neasigurabile – excluse din poliţele de asigurare).

14. Analiza din perspectiva dreptului european si iniţierea cu CE a unor discuţii privind exceptarea de tarife vamale a oricăror echipamente/substanţe/materiale necesare în tratarea sş prevenirea virusului.

15. Diminuare plafon certificat de amânare a plăţii TVA în vamă (100 milioane lei în prezent)

16. Trecerea medicamentelor materialele/serviciile SSM necesare pentru preventie/dezinfectie/protectie de la cota redusa sau standard de TVA la cota de 5%.

17. Eliminarea deductibilităţii limitate de 30% la cesiunea de creanţe. Portofoliul de creante neperformante va creşte considerabil în contextul economic actual, iar fiscalizarea ridicată a acestei operaţiuni economice va bloca posibilitatea sistemului financiar de a-şi recupera pierderile suferite.

18. Deductibilitate fiscală pentru provizioanele de continuitate a activităţii. În această perioada multe industrii/activităţi se vor confrunta cu riscul afectării continuităţii activităţii, ceea ce îi obliga să constituie provizioane de risc. Ţinând cont de actualul context, ar trebui să se introducă în rândul provizioanelor deductibile şi acest tip de provizion de risc de continuitate.

19. Eliminarea plafonelor pentru constituirea de provizioane pentru riscul de neîncasare a clienţilor.

Măsuri din afara ariei de impozitare

20. Publicarea şi comunicarea cât mai rapidă a unui plan prin care sunt injectate lichidităţi în economie (e.g. facilitarea accesului la finanţări ieftine pentru sectoarele vulnerabile).

21. Ajutoare de stat în baza Art. 107 (3) b din TFUE - Italia a primit acordul de la Comisia Europeană să utilizeze acest articol - „ajutoarele destinate să promoveze realizarea unui proiect important de interes european comun sau să remedieze perturbări grave ale economiei unui stat membru.

22. Accesarea cu celeritate a fondurilor internaţionale disponibile pentru combaterea efectelor Corona – (FMI care si a anunţat disponibilitatea, BERD s.a.m.d.)

23. Măsuri de încurajare a relocării – suspendarea obligativităţii autorizării unui agent de munca temporara – leasing de personal (din sectoare cu excedent către sectoare cu deficit) (e.g. turism către Farma si alimentare). Crearea în cadrul AJOFM-uri a unor burse în acest sens;

24. Extindere aplicare Lege 52/2011 privind zilierii;

25. Subvenţii directe pentru sectoarele afectate care păstrează angajaţii, încurajarea de angajări noi prin facilităţi fiscale (e.g. scutiri la CAS in anul 2021 pentru cei care nu fac disponibilizări în anul 2020, şi scutiri pentru cei care fac angajări în sectoare critice)

26. Limitarea prin lege a preţurilor unor produse esenţiale (dezinfectante, măşti de protecţie etc.)

27. Modificarea procedurii pentru obţinerea certificatului de forţă majoră şi eliminarea taxei pentru obţinerea acestuia

28. Organizarea de conferinţe on line (la nivel de structuri ANAF din teritoriu) în fiecare săptămâna pentru a lua informaţii în timp real cu privire la problemele cu care se confruntă, aşa încât masurile de contracarare să poată fi luate cu celeritate şi în cunoştinţa de cauza.

29. Amânare termen implementare proiecte finanţate prin Start-up Nation 2018 (cel puţin pana la sfârşitul anului 2020).

30. Pentru a preveni riscul de sistare a furnizarii utilităţilor către unităţile medicale – modificarea ordinul ministrului economiei privind lista infrastructurilor critice. Creerea de echipe de intervenţie rapidă (pot avea personal mixt angajaţi de la stat si mediu privat), subvenţionate de către guvern. La ora actuală deşi legislaţia permite includerea în lista de infrastructură critică a tuturor elementelor de pe lanţul de distribuţie de utilităţi pentru spitale sunt foare multe care nu sunt incluse. De exemplu pe partea de furnizare a energiei electrice ar trebui incluse urgent staţiile şi punctele de transformare care deservesc spitale de la distribuitori (e.g. Enel, CEZ, Electrica…).

31. Urgentarea emiterii cărtilor de identitate electronice - pentru a implementa măsuri care permit populaţiei depunerea/obţinerea de documente on line (în lipsa certificatelor electronice).

Citiţi AICI comunicatul OFICIAL

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO