Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de business. Ion Sturza, Elefant.ro: Creşterile exponenţiale vor veni doar din zona de digital. Biletul de intrare e mic, dar nevoia de capital este imensă

01.10.2021, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Faţă de „bulimia“ de consum de anul trecut, a doua jumătate din 2021 a venit cu o temperare bruscă a apetitului de achiziţii ♦ Semnalul este clar, consumatorul este tot mai prudent, iar banii tot mai puţini, în contextul inflaţiei, costurilor medicale aduse de pandemie sau al creşterii preţurilor la energie.

Astfel, normalitatea mult aş­teptată s-a mutat în 2023, crede Ion Sturza, fonda­to­rul Elefant.ro, al doilea ju­cător ca dimen­siune din retailul online. În această incertitudine, sin­gurele investiţii care pot creşte expo­nen­ţial sunt cele din digital, mai crede fos­tul premier al Republicii Moldova şi omul din spatele celei mai mari tranzacţii din România, vânzarea grupului Rompetrol către KazMunayGas.

„Toate industriile clasice, industriile gre­le, au un potenţial ciclic de a creşte, dar nu de câteva ori. Din păcate sau fericire există această zonă de IT care are capacita­tea de creştere exponenţială“, a spus Ion Sturza în cadrul emisiunii Lecţii de Busi­ness, proiect editorial ZF sprijinit de First Bank.

Cu o carieră de afaceri de 35 de ani, dublată de funcţii politice precum cea de premier al Republicii Moldova, Sturza a fost implicat în multiple domenii de activitate, de la petrol, chimie, imobiliare sau digital. O parte dintre investiţiile sale sunt derulate prin intermediul fondului Fribourg Capital, ultima tranzacţie de suc­ces fiind vânzarea proiectului de birouri Liberty din Cluj către americanii de la White Star Real Estate. La acel moment, 2019, tranzacţia a fost evaluată de sursele ZF la circa 40 de milioane de euro.

După acest traseu, Sturza spune că investiţiile sale se vor concentra pe zona de digital, singura pe care o creditează cu un potenţial exponenţial de creştere.

„Din clasamentul S&P au dispărut industriile vechi pentru că au o capacitate limitată de creştere exponenţială. Dar nu trebuie să avem iluzii. Chiar dacă biletul de intrare e mic, nevoia de capital pentru aceste afaceri este imens.“

 

O altă filosofie de business

Astfel, spune Sturza, după o perioadă în care a activat în industrii grele, a decis să facă pasul spre zone puţin intensive din punctul de vedere al activelor.

„Filosofia mea se numeşte asset-light (active uşoare). Acum avem în portofoliu companii care valorează milioane, dar avem 100 de calculatoare. Noi avem o abordare diferită, de open eco system şi asset light. Nu vreau să investesc în de­pozite, în curieri, nu vreau să am de a face cu şoferii, cu ro­ţile. De ce aş pu­tea eu să fac un de­pozit mai bine de­cât un dezvolta­tor care îl face su­perb? Noi suntem core-ul online-ului.“

Potrivit EY, concepu­tul de asset-light business im­plică transferul unor structuri, de la an­gajaţi la procese, către proprietari spe­cializaţi, astfel încât companiile construite după acest model sunt mai agile, mai ales în contextul creat de criza sanitară.

„Avem platforma, avem clienţii şi avem knowledge-ul. Asta este noţiunea de asset light. Eu ţin minte experienţa mea când aveam zeci de mii de oameni. Acum nu e nicio problemă. Am scos calculatorul din priză şi am plecat acasă. Azi, în eco­sis­temul Elefant.ro sunt câteva zeci de tool-uri. Asta îţi dă libertatea de a aduce în fie­care zi alte componente. Nu eşti depen­dent de o arhitectură sau de o echipă.“

 

Euforia a dispărut

Anul trecut, Elefant.ro, al doilea jucător ca dimensiune din piaţa retailului online, a ajuns la un business de 235 de milioane de lei, cu 38% mai mare faţă de cel din 2019, şi a marcat un an cu profit. În total, 2 milioane de clienţi au interacţionat cu platforma Elefant.ro, dar faţă de anul trecut, lucrurile s-au schimbat în 2021.

„Mulţi au beneficiat, la început, când am avut această bulimie de consum. Dar a fost o creştere prea rapidă, nesustenabilă şi va urma un recul.“

După primele şase luni creşterea a fost de 6% şi probabil se va stabiliza pentru tot anul la circa 15-18%, nivelul pieţei, dar euforia de la începutul lui 2020, s-a transformat acum în prudenţă. Creşterea inflaţiei, a preţurilor la utilităţi, explozia din imobiliare îi pun în gardă pe consumatori, iar asta se vede şi în click-uri mai puţine pe platformele de shopping online.

„Preţurile nu că au crescut, au explodat în imobiliare. Nimeni nu răspunde cum de este posibil acest lucru. Evident că urmează şi restructurări şi falimente, dar şi un recul de la consumator care nu va fi capabili să plătească. Ne prefacem că nu vedem inflaţia.“

Astfel, dacă anul trecut toată lumea cumpăra accesorii pentru casă, anul acesta traficul pe zona de home & deco a scăzut cu 70%.

„Pandemia a atras cheltuieli în multe alte zone. Peisajul s-a schimbat mult faţă de boom-ul de anul trecut. Totul are o inerţie, dar primul semnal este cât de curios e omul pentru o anumit sector. Apoi se vede în sectoare. Asta este matematica.“

Turbulenţele pe care le vedem acum sunt doar începutul, astfel că anul 2021 va fi foarte complicat.

„Mulţi sperau că turbulenţe se vor termina. În ultimele analize, deja normalitatea s-a transferat către anul 2023. Va urma un an foarte complicat, dar în anii complicaţi unii pierd, iar alţii beneficiază.“

 

Focus pe online

Acesta fiind contextul, Sturza spune că investiţiile pentru dezvoltarea Elefant.ro vor creşte. Unul dintre instrumentele folosite a fost emisiunea de obligaţiuni în 2018, care au ajuns recent la scadenţă, peste 650 de investitori deţinând în total 76.514 obligaţiuni corporative, faţă de 65 de investitori câţi au cumpărat titlurile în urmă cu 3 ani.

Valoarea emisiunii de obligaţiuni s-a ridicat la 7,65 milioane lei şi au avut o dobândă anuală fixă (cupon) de 9%, plătibilă semestrial. Mai mult, potrivit surselor ZF, Wood & Company Financial Services, intermediar de top 10 la bursa românească, ar lucra la listarea retailerului online Elefant la Bursa de Valori Bucureşti printr-o ofertă publică iniţială (IPO) programată a se desfăşura în luna noiembrie a acestui an. În plus, Elefant vrea să ajungă la un număr de †50 de showroom-uri la nivel naţional în următorii patru ani. Œn prezent compania deţine 11 showroom-uri şi 14 puncte de ridicare.

„Noi vedem Elefant pe o traiectorie de creştere exponenţială, nu este bazat doar pe estimările noastre, ci ne uităm la companiile referinţă în regiune. Poziţionarea este forte bună. Vorbim de alocări de resurse într-o perioadă foarte scurtă. Ar fi o eroare să folosim doar resursele noastre. Vom atrage alţi investitori. Evaluăm toate posibilităţile.“

 

Când ieşi dintr-o afacere?

Deşi acum este în plină dezvoltare a Elefant.ro, Sturza este cunoscut şi pentru seria de exituri din afacerile dezvoltate sau conduse.

„Cred că cel mai bun moment este să ieşi dintr-o afacere atunci când viaţa îţi pare foarte frumoasă, când eşti pe val, când totul în jur duduie. Atunci urmeză anticiclul şi atunci trebuie să îţi fixezi profitul. Nu trebuie să ajungi în poziţia de a-ţi fixa pierderile.“

Admite că este un antreprenor în serie, una dintre plăcerile sale fiind aceea de a fi mereu implicat în business.

„Am făcut şi petrol, mining, chimie, tehnologie. Asta nu înseamnă că eu fac cod, fac afaceri. Acesta este modelul meu de antreprenor.“

Având o astfel de expunere, Sturza spune că, pe modelul său de business, echipa şi modul în care este perceput de echipă, sunt esenţiale, dincolo de orice discurs.

„Cea mai mare provocare este să ai recunoaşterea echipelor. Niciodată nu trebuie să ai aroganţa să crezi că eşti mai bun decât echipa ta. Eu nu sunt un programator mai bun, dar aduc finanţarea. Echipa trebuie să aibă încrederea că vei aduce luminiţa aceea de la capătul tunelului.“

Moralul echipei este un alt lucru care trebuie susţinut, mai ales în actualul context.

„Antreprenorii sunt o specie rară, se nasc o dată la 100 de ani. Nu se învaţă să fii antreprenor. Poţi învăţa o meserie, dar antreprenoriatul e un spirit, e o stare de a fi. Încearcă-l, speranţă de viaţă oricum a crescut, dar nu e nicio problemă să revii la o profesie. Trebuie să încerci touşi şi să fii curios.“

 

5 lecţii de business de la 

Ion Sturza, fondatorul Elefant.ro

Lecţia 1: Ieşi dintr-o afacere atunci când lucrurile duduie.

Lecţia 2: Creşterile exponenţiale vor fi doar în zona de digital.

Lecţia 3: Niciodată nu trebuie să ai aroganţa de a crede că eşti mai bun decât echipa.

Lecţia 4: Trebuie să fii curios. Ca antreprenor, nu poţi altfel.

Lecţia 5: O meserie se învaţă, dar antreprenoriatul e o stare de spirit.

 

Urmăriţi în fiecare joi, de la ora 15, Lecţii de Business, noul proiect editorial realizat de ZF în parteneriat cu First Bank. Conectaţi-vă săptămânal la experienţele de business ale celor mai mari antreprenori din România, prin platformele www.zf.ro, dar şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank