Media & Advertising

Australia versus Big Tech: Facebook restricţionează total distribuirea de ştiri pentru a evita să plătească pentru conţinut. Compania avea 11 miliarde de dolari cash în decembrie 2020

Australia versus Big Tech: Facebook restricţionează...

Autor: Alex Ciutacu

18.02.2021, 00:08 1217

Gigantul Facebook a decis să restricţioneze distribuirea de ştiri pe platforma sa în Australia, ca răspuns la o propunere de lege care vizează ca giganţii de tehnologie să plătească editorii de ştiri pentru articolele care sunt listate în platformă – şi care alimentează fluxul Facebook, deci şi veniturile colosului american – potrivit Bloomberg.

Această mutare a Facebook este cel mai agresiv răspuns lansat până acum împotriva acestei propuneri legislative, care ar forţa companiile ca Facebook şi Google să plătească publicaţiile de ştiri pentru conţinuturile lor care ajung pe platformele digitale.

Majoritatea trusturilor de presă au cerut astfel de remuneraţii de la Google, susţinând că ar trebui să fie compensate corect pentru jurnalismul pe care îl practică, în contextul în care Google şi Facebook au capturat cea mai mare parte din piaţa advertisingului.

Decizia Facebook îi opreşte pe utilizatorii din Australia din a distribui ştiri, dar îi opreşte şi pe utilizatorii din toată lumea de a mai distribui ştiri ale publicaţiilor australiene. Astfel, gigantul american preferă să taie brusc accesul oamenilor la ştiri, un lucru cu atât mai problematic în contextul în care plaforma Facebook reprezintă unul dintre principalele mijloace prin care oamenii accesează ştiri şi informaţii online.

Potrivit datelor publicate de Investing.com, Facebook avea peste 11 miliarde de dolari cash şi echivalente, la finalul anului 2020. 

În timp ce se opun deciziei legislative cu vehemenţă, Google şi Facebook au început să încheie acorduri separate pentru a plăti anumite publicaţii pentru conţinut. News Corp, compania lui Rupert Murdoch – care a susţinut propunerea legislativă – a anunţat că a ajuns la un acord separat cu Google, astfel încât motorul de căutare va plăti pentru articolele pe care le preia de la Wall Street Journal şi de la alte publicaţii ale grupului.

Vara trecută, Facebook a ameninţat că va interzice oamenilor şi publicaţiilor din Australia să distribuie ştiri atât pe platforma Facebook, cât şi pe Instagram, dacă propunerea legislativă va fi aprobată. Google a lansat un avertisment similar şi a susţinut că va opri accesul australienilor la motorul de căutare.

Cu toate acestea, frontul Big Tech nu este unul unit. Facebook a încercat să diferenţieze situaţia platformei de social media de motorul de căutare al Google, susţinând că editorii de conţinut nu îşi publică în mod voluntar articolele pe Google, în timp ce le distribuie în mod voit pe Facebook – pentru a obţine o audienţă mai mare.

Google joacă în paralel

În urmă cu o săptămână, Google a anunţat că lansat produsul News Showcase în Marea Britanie, ceea ce înseamnă că gigantul va începe să plătească pentru conţinutul de presă pe care îl preia în Regatul Unit, pentru prima dată în istorie.

Gigantul din Silicon Valley a semnat contracte cu 120 de publicaţii britanice, printre care Financial Times şi Reuters, care vor primi bani pentru a produce fragmente de ştiri care apar în produsul Google News Showcase. Relatările din presa internaţională arată că editorii de presă vor încasa câteva milioane de dolari pe an de la Google.

Noul produs de ştiri al Google va fi introdus în cadrul aplicaţiilor mobile Google News şi Google Discover – care este un flux de articole şi clipuri video pentru mobil, curatoriat de Google.

Când utilizatorii vor accesa un astfel de fragment de ştire din aplicaţiile Google, aceştia vor fi direcţionaţi către site-ul publicaţiei, unde vor regăsi articolul complet.

„Google News Showcase, noul nostru produs şi program de licenţiere pentru ştiri, va începe să fie lansat alături de publicaţii locale, naţionale şi independente din Marea Britanie”, a anunţat Ronan Harris, vicepreşedinte şi managing director pentru Google Marea Britanie şi Irland, într-o postare de blog, miercuri.

Mai mult, ca parte din acordurile încheiate de Google cu editorii de presă, utilizatorii vor avea şi abilitatea de a accesa anumite materiale care nu ar putea fi citite în mod gratuit altfel.

La nivel global, Google a convins până acum 450 de publicaţii de ştiri să producă astfel de conţinut pentru Google News Showcase.

Produsul va fi lansat curând în Australia, Germania, Brazilia, Canada, Franţa, Japonia şi Argentina, iar cei de la Google au anunţat că sunt în discuţii pentru mai multe ţări.

Giganţii Facebook şi Google se confruntă din ce în ce mai mult în ultimii ani cu presiunea de a plăti pentru conţinutul de presă pe care îl afişează în platforme.

Ca rezultat, Google a anunţat în octombrie 2020 că plănuieşte să direcţioneze 1 miliard de dolari către publicaţii din lumea întreagă în următorii trei ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO