Media & Advertising

Editorialistii de la New York Times vor vedea acum cat sunt de valorosi

23.09.2005, 15:41 6

Cei mai cunoscuti editorialisti ai New York Times se numara printre cele mai influente voci din jurnalismul american. Incepand din aceasta saptamana, ziarul va afla cat sunt dispusi cititorii sa plateasca, daca sunt dispusi sa plateasca ceva, pentru a-i citi, scrie Financial Times.

Recent, editorialistii au fost atrasi catre domeniul online, cititorii fiind nevoiti sa plateasca 49,95 de dolari pe an (41 de euro) pentru a putea citi ce scriu acestia. In schimbul acestei taxe, cei ce subscriu la TimesSelect, cum este denumit noul serviciu, vor avea de asemenea acces la arhivele ziarului incepand cu anul 1980 si in ultima instanta 1851.

Martin Nisenholtz, vicepresedinte al departamentului de operatiuni online in cadrul New York Times Company, a luat aceasta decizie pentru a obtine noi venituri, cu scopul de a proteja compania in fata unor posibile scaderi ale pietei de advertising.

Totusi, mai mult decat un referendum privitor la popularitatea de care se bucura Thomas Friedman si Maureen Dowd, TimesSelect ar putea marca un punct important in incercarile neobosite ale industriei ziarelor de a intra in era digitala.

Cu exceptia Wall Street Journal, ziarele si-au oferit in mare parte continutul online fara a percepe vreo taxa in ultimul deceniu, in incercarea de a atrage cat mai multi vizitatori ai site-urilor lor web. (Financial Times utilizeaza un model hibrid, percepand o taxa pentru un anumit tip de continut, de o calitate deosebita).

Totusi, temerile legate de sustenabilitatea acelui model devin din ce in ce mai pronuntate in contextul in care tirajul fizic stagneaza si directorii incearca cu disperare sa atraga cititori mai tineri. In cazul in care se va dovedi un succes, TimesSelect ar putea marca o schimbare esentiala.

"Succesul viitor al industriei ziarelor va depinde de cat de bine se vor descurca acestea pe Internet", spune John Morton, analist in domeniul ziarelor, ce anticipeaza ca si alte ziare vor urma exemplul The New York Times.

"In urmatorii ani, aceasta tendinta va cuprinde intreaga industrie". Veniturile obtinute din taxele de subscriere sunt atragatoare in ele insele pentru ziare. Totusi, faptul ca au reusit sa atraga un grup de cititori dispusi sa plateasca pentru a le citi ar trebui de asemenea sa ajute ziarele in negocierile lor cu companiile de publicitate.

Intrebarea principala, bineinteles, este daca cititorii pot fi convinsi sa plateasca pentru ceva ce sunt obisnuiti sa primeasca gratuit. Alte segmente, cum ar fi revistele, nu au reusit sa faca aceasta tranzitie de la gratuit la plata unei taxe.

Nisenholtz spune ca The New York Times a fost increzator in sansele sale din cauza puterii marcii sale si pe fondul cercetarilor efectuate in randul cititorilor sai.

Acesta nu a fost dispus sa precizeze pe ce estimari se bazeaza compania cu privire la numarul celor ce vor plati pentru acest serviciu.

Pana acum, rezultatele nu au fost incurajatoare pentru alte ziare de pe Internet. Consumatorii americani au platit 1,8 miliarde de dolari pentru continut online anul trecut, ceea ce reprezinta o crestere de 13 procente fata de anul 2003, conform Online Publishers Association, un trade group din cadrul acestei industrii. Totusi, marea majoritate au reprezentat download-uri de muzica si servicii de dating. (OPA nu a inclus segmentul de pornografie in studiul sau, desi acesta s-a dovedit destul de profitabil.)

"Site-urile de stiri ce au perceput o taxa nu au inregistrat un succes atat de mare", spune Michael Zimbalist, presedinte al OPA.

In aceeasi zi in care The New York Times si-a dezvaluit intentiile, CNN.com a anuntat ca va renunta la taxa lunara de 4,95 de dolari pentru segmentul de video al site-ului sau.

In mod interesant, una dintre povestile de succes legate de continutul online la care fac referire Card si alti analisti a aparut nu in capitalele media ale New Yorkului sau Los Angeles-ului, ci in campurile inghetate din Green Bay, Wisconsin. Acolo, Milwaukee Journal Sentinel percepe o taxa anuala de subscriere de 34,95 dolari pentru Packers Online, un website pentru fanii echipei de fotbal Green Bay Packers. Site-ul, ce gazduieste chat-uri live cu editorialistii sport ai Journal Sentinel, a debutat in 2001.

"Oamenii sunt pasionati de Packers," spune Andy Vogel, manager de vanzari in cadrul JS Online. Acesta a refuzat sa ofere detalii legate de baza de abonati ai site-ului, invocand unele temeri legate de caracterul nesigur al unor astfel de cifre si lipsa unui standard in cadrul industriei, insa insista ca site-ul este profitabil si ca a inregistrat o crestere cu 43% a veniturilor comparativ cu anul trecut.

Aproximativ 90% din abonati, spune Vogel, sunt fani Packers ce locuiesc in alte state si nu au alta modalitate de a ramane la curent cu ceea ce se intampla cu echipa.

Atunci, in cazul The New York Times, intrebarea este daca fanii sai sunt la fel de pasionati ca suporterii echipei Packers si daca pot beneficia de o calitate similara a comentariilor din alta parte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels