Opinii

Adrian Vasilescu, BNR: Arcul de peste timp

Adrian Vasilescu, BNR: Arcul de peste timp

Autor: Adrian Vasilescu

08.10.2014, 00:04 1231

De 25 de ani – câţi au trecut din acel istoric decembrie ’89 – una dintre sintagmele care domină existenţa noastră este economia de piaţă. Cu o lună mai devreme, în noiembrie 1989, Ceauşescu prezisese că România va avea economie de piaţă când va face plopul pere şi răchita micşunele. Apoi a adăugat că poate datorită descoperirilor genetice plopul chiar va face pere şi răchita micşunele, dar România tot n-o să aibă economie de piaţă. N-a fost să fie însă aşa cum a prezis. După numai câteva luni, economia de piaţă era pomenită într-un program guvernamental, iar doi ani mai târziu era stipulată în Constituţia României. E drept, trecerea efectivă la economia de piaţă n-a fost deloc uşoară, a fost chiar extrem de grea, cu nenumărate poticneli şi întârzieri. De altfel, vreme îndelungată, în societatea românească s-a manifestat o excesivă sfială până şi în pronunţarea cuvântului capitalism, legat strâns de economia liberă de piaţă.

Adevărul este că deşi capitalismul e legat strâns de economia de piaţă, iar reciproca stă şi ea în picioare, economia de piaţă are o istorie mult mai îndelungată decât capitalismul. Mărturiile istorice sunt nenumărate, dar una dintre cele mai interesante proiecţii mi se pare cea pe care Grecia Antică a deschis-o prin străvechea Agora – centrul sacru al vieţii publice:  aici  se desfăşurau întâlnirile democratice şi tot aici se înghesuiau tarabele negustorilor. Ca un mesaj pentru viitorime privind asocierea economiei de piaţă cu democraţia. La Atena – în inima strălucitei civilizaţii greceşti – , pe străzile cre duceau către Agora se găseau vase mari cu apă. O celebră echipă de savanţi francezi, care s-a aplecat asupra acestui tablou, notează că acele vase erau aşezate la intrare „pentru purificare rituală, întocmai ca la intrarea într-un sanctuar“. Iar acest spaţiu era „deschis“, sugerând conceptul de economie deschisă. Vasele „pentru purificare“ având o semnificaţie profundă: arcul peste timp care sugerează nevoia de moralitate a pieţei, azi ca şi ieri. Nu degeaba se spune că în economia de piaţă o strângere de mână între doi comercianţi este egală cu un contract. Sub această proiecţie, piaţa nu mai exprimă doar un spaţiu în care se fac tranzacţii: de mărfuri, de bani, de valori. Piaţa înseamnă, întâi şi întâi, o cultură de mii de ani, în care s-au acumulat, strat peste strat, cunoştinţe, idei, experienţe, concepţii. Înseamnă un imens edificiu pe care l-au durat, în timp, civilizaţiile care s-au perindat pe această planetă, însumând legităţi naturale alături de norme juridice, obiceiuri şi practici economice. Şi înseamnă, totodată, o mare arenă în care se desfăşoară cele mai importante „jocuri“ pe care le-a cunoscut istoria omenirii: competiţiile economice.

Ei bine, capitalismul a întărit ideea că piaţa nu este doar un spaţiu de comerţ. Este un spaţiu cultural. O agora. Motiv care face ca astăzi doc­tri­narii să nu ridice sabia asupra economiei de piaţă. Dar o ridică asupra capitalismului. După criza din Asia de Sud-Est din 1997, în nenumărate dezbateri internaţionale a fost fluturată o întrebare: „Va mai rezista capitalismul?“. În 2009, în focul marii crize financiare, întrebarea s-a repetat. După 1997, foarte repede, în condiţiile stingerii crizei, întrebarea şi-a pierdut sensul. Şi-l va pierde probabil şi acum.

Ca să vedem mai bine înainte, e bine să privim înapoi. Învăţămintele veacului al XIX-lea nu mai lăsau loc niciunei îndoieli: fără capital în proporţii optime, România nu avea cum să-şi dezvolte economia şi să obţină bunăstare. Investiţia internă, în zorii capitalismului românesc, avea însă în faţă o condiţie greu de îndeplinit: spargerea cercului vicios. Căci întreprin­zătorii români, ca să investească în afaceri, aveau nevoie de bani. Dar banii nu puteau fi adunaţi decât într-o economie în expansiune. Era, aşadar, nevoie să fi fost activat singurul motor care ar fi putut să pună în mişcare „morile de bani“: economia, cu pro­ducţia şi cu consumul. Atunci şi acum.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO