Politică

Guvernul incalca legea transparentei, ascunzand proiectele de lege

Guvernul incalca legea transparentei, ascunzand proiectele de lege
28.05.2009, 00:00 57

Guvernul nu respecta legea care prevede publicarea pe site, cu cel putin 30 de zile a oricarui proiect de lege sau hotarare care urmeaza sa fie adoptat. Spre exemplu, numai 5 din cele 16 acte din sedinta de guvern de ieri au fost publicate pe site-uri.

Potrivit legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala, anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunostinta publicului de catre autoritatea administratiei publice (care trebuie sa publice actul pe site-ul propriu, la sediul propriu, intr-un spatiu accesibil publicului si sa-l transmita mass-media centrale sau locale) cu cel putin 30 de zile inainte de supunerea spre analiza, avizare si adoptare de catre autoritatile publice. Ceea ce inseamna ca toate actele normative care au intrat ieri in sedinta de guvern trebuia publicate pe site-urile institutiilor cu o luna inainte.
Cine este insa autoritatea administratiei publice? Surse guvernamentale, care nu au dorit sa fie citate, au declarat pentru ZF ca ar fi vorba despre initiatori. Purtatorul de cuvant al Guvernului Ioana Muntean nu a oferit nicio reactie pana la inchiderea editiei.
Pe ordinea de zi a sedintei de guvern de ieri s-au aflat doua proiecte de ordonanta de urgenta (ale Ministerului Justitiei) si 14 proiecte de hotarari guvernamentale (ale Ministerului Justitiei, Apararii, Sanatatii, Agriculturii, Administratiei si Internelor). Dintre acestea, doar un proiect de hotarare era publicat pe site-ul Ministerului Apararii. De asemenea, alte patru se aflau pe site-ul Secretariatului General al Guvernului (SGG), care stabileste ce intra in discutie la sedinta de guvern.
Spre exemplu, pe site-ul Ministerului Agriculturii, la capitolul acte normative aflate in dezbatere publica nu era afisat niciun document, dar in sedinta de guvern de ieri se afla un proiect de lege de la aceasta institutie. Pe cel al Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, documentele afisate erau altele decat cele aflate ieri pe ordinea de zi de lucru a Guvernului (doua proiecte de ordonanta de urgenta, unul pentru statutul magistratilor si unul pentru organizarea judiciara si un proiect de hotarare). La Ministerului Administratiei si Internelor, pe ordinea de zi a Guvernului erau sase proiecte de hotarare. Dintre acestea, trei erau publicate insa pe site-ul SGG. Nu este clar insa de ce documentele erau publice pe site-ul SGG, insa nu si pe cele ale ministerelor.
Angajatii birourilor de presa de la ministere nu au oferit o explicatie pentru faptul ca nu au fost publicate actele normative. Georgiana Tanase, secretar de presa in cadrul Ministerului Agriculturii, nu a dat vreo explicatie pentru nepublicarea documentelor, insa a declarat ca sunt organizate dezbateri publice pe baza acestora cu grupurile de dialog social.
Simona David, purtatoare de cuvant la Ministerul Justitiei, nu a dorit sa comenteze.
Care este insa procedura? Conform unor surse guvernamentale, fiecare minister, care este initiator, trimite Secretariatului General al Guvernului (SGG) proiectul de lege care trebuie dezbatut de catre Executiv. Insa pana sa ajunga la SGG, actul trebuie avizat de celelalte ministere, asta in cazul in care continutul documentului se leaga de probleme care tin de alte institutii.
Spre exemplu, un document al Ministerului Justitiei va trebui avizat si de Ministerul Muncii, daca se refera la probleme legate de piata muncii. Inainte de sedinta de guvern are loc o sedinta pregatitoare (cu o zi sau doua inainte), in care se verifica daca toate documentele au avizele necesare si se aplatizeaza toate conflictele.
Potrivit Georgianei Tanase de la Ministerul Agriculturii, documentele sunt trimise SGG chiar si cu o zi doua inainte, dupa ce sunt luate toate avizele. Ele sunt puse spre dezbatere publica dupa ce sunt definitivate (deci inainte de a fi adoptate de Guvern), chiar si inainte de a primi avizele celorlalte ministere.
Legea nr. 52/2003 are si sanctiuni in cazul abaterii disciplinare (adica nepublicarea documentelor), facand trimitere la legea functionarului public.
Potrivit Legii nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici, "incalcarea de catre functionarii publici, cu vinovatie, a indatoririlor de serviciu atrage raspunderea disciplinara, contraventionala, civila sau penala, dupa caz".
Printre sanctiunile disciplinare se numara mustrarea scrisa; diminuarea drepturilor salariale cu 5-20% pe o perioada de pana la 3 luni; suspendarea dreptului de avansare in gradele de salarizare sau, dupa caz, de promovare in functia publica pe o perioada de la 1 la 3 ani; retrogradarea in treptele de salarizare sau retrogradarea in functia publica pe o perioada de pana la un an; destituirea din functie.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO