Prima pagina

Daewoo Craiova: actionarii o dau la mica publicitate

09.04.2003, 00:00 18

"Va trebui sa gasim un alt investitor pentru Uzina de la Craiova". Ministrul Privatizarii, Ovidiu Musetescu, a recunoscut ieri, in mod oficial, ca situatia financiara a fabricii Daewoo este incerta: datoriile foarte mari, de circa 800 de milioane $ trebuie neaparat restructurate, iar posibilitatea ca fabrica sa reziste singura pe piata aproape ca nu exista.
Statul este inca actionar al societatii, cu un pachet de 49% din actiuni si, dupa ce ani buni a tras cu dintii de actiunile sale, acum si-a schimbat strategia: vrea sa vanda actiunile unui investitor.
Uzina de automobile de la Craiova nu poate sa reziste singura pe o piata pe care se bat mari grupuri multinationale. Sansa ei de supravietuire e gasirea unui nou investitor puternic care sa o sustina, a declarat ieri Ovidiu Musetescu, ministrul privatizarii. Dupa ce a a acumulat datorii foarte mari, grupul Daewoo a fost cumparat de General Motors, insa americanii au lasat pe dinafara intelegerii cateva fabrici, intre care si cea de la Craiova. Fabrica din Romania a ramas insa legata tehnologic de partenerii coreeni, relatie care trebuie si ea clarificata.
Singura problema ar fi ca acum, investitorii nu prea se inghesuie, avand in vedere ca datoriile societatii sunt, potrivit lui Musetescu, in jur de 800 de milioane de dolari. In plus, piata europeana de automobile are si asa destule capacitati de productie.
Sanse mai sunt, spune ministrul privatizarii, partea coreeana luand in considerare o "restructurare semnificativa" a datoriilor acumulate de Daewoo Craiova. Aceasta este de altfel una din cele doua-trei alternative "salvatoare" pentru uzina craioveana luate in calcul de Musetescu.
"Am stabilit impreuna cu partenerii coreeni principalii parametri de urmat in comun pentru o rezolvare juridica a problemei datoriilor. Va trebui sa gasim un alt investitor pentru uzina de la Craiova", a declarat Ovidiu Musetescu. Acesta nu va veni insa pana cand nu este rezolvata juridic problema datoriilor Daewoo Automobile Craiova si a consecintelor reorganizarii Daewoo Motor.
Investitorul in discutie ar fi grupul japonez Toyota, care "pare cel mai motivat", crede Musetescu, pentru o eventuala preluare a uzinei de la Craiova.
Potrivit acestuia, o delegatie a concernului va face in perioada urmatoare o vizita de evaluare in Romania. In urma cu doi ani, Toyota a evaluat zece companii romanesti pentru posibile proiecte de colaborare, dar fara un rezultat pozitiv. Grupul japonez are deja o prezenta importanta in regiune. Toyota construieste in prezent o uzina de automobile in Polonia. De asemenea, detine deja capacitati de productie in Cehia si Turcia.
Constructorul de automobile Kia Motors ar fi la randul sau interesat, insa doar de o relatie comerciala cu Daewoo Automobile Craiova, pe termen mediu, fara o implicare cu investitii. "Noi vrem altceva", spune Musetescu.
"Cel mai important este ca s-au deblocat canalele de discutii", crede Valeriu tones, public relations manager la Daewoo Autmobile Romania. " Oricum ar fi, o solutie va fi gasita doar de cele trei parti implicate: Statul Roman si Daewoo Motor, adica actionarii Daewoo Automobile Romania si nou infiintata companie (GM Daewoo Auto Technology - n. red), care reprezinta principalul furnizor al fabricii de la Craiova", crede tones. De fapt, cel mai mare creditor al fabricii de la Craiova este GM Daewoo Auto.
Una dintre oportunitatile importante pierdute de producatorul de la Craiova a fost fabrica de 700 de milioane de euro pe care grupul francez PSA-Peugeot Citroen vroia sa o faca in Europa de Est. La momentul respectiv, autoritatile romanesti nu s-au miscat la fel de repede precum competitia, iar francezii au decis sa construiasca fabrica in Slovacia.
ionut.bonoiu@zf.ro ; razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO