Prima pagina

Generatia '68 a regizorului Cristi Mungiu restarteaza Romania

Generatia '68 a regizorului Cristi Mungiu restarteaza Romania

Click pentru imaginea marita

29.05.2007, 19:31 151

Castigarea de catre Cristian Mungiu, 39 de ani, a Palme d'Or-ului arata impactul unei generatii care trece ca un val prin societatea, economia si politica romaneasca din 1967 incoace, de cand a aparut prin forta, ca urmare a decretului de interzicere a avorturilor.
De fapt, insusi filmul lui Mungiu, "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", trateaza drama unei studente obligate sa avorteze.
Cristi Puiu (regizor), Dan Ostahie (patronul Altex), Lorand Zsarvadi (patronul Domo), sotii Funghina (proprietarii K-Tech Ultra Pro), Dragos Cinca (actionar Flamingo) sau Adrian Cioroianu (ministru de externe) sunt doar varfurile unui grup de aproape 1,3 milioane de oameni - cei in varsta de 38, 39 si 40 de ani - care au ajuns intre timp sa tina economia si societatea "in spate": baby-boom-erii Romaniei. Ei au fost nascuti in 1967, 1968 si 1969, adica dupa Decretul 770/1 octombrie 1966 care a interzis avorturile pentru femeile de sub 40 de ani cu mai putin de patru copii.
Ca urmare, natalitatea s-a dublat in 1967, cand s-au nascut 528.000 de copii, fata de circa 275.000 de copii pe an intre 1960-1966.
In toti acesti trei ani - 1967, 1968 si 1969 - s-au nascut circa 1,5 milioane de copii, care acum au 40,39 si 38 de ani. Ulterior, efectul s-a mai estompat.
Generatia celor care au deja sau implinesc anul acesta 40 de ani este cea mai numeroasa din istoria Romaniei - numara la 1 iulie 2005, de cand sunt ultimele date statistice, 499.673 de persoane.
Pentru comparatie, cei de 41 de ani sunt doar circa 260.000. In total, cei nascuti in '67-'68-'69 sunt acum in numar de 1,27 de milioane.


In piramida varstelor (vezi ilustratia) publicata de Institutul National de Statistica se vad clar cele doua "brate" lungi de circa 250.000 de persoane (barbati si femei) care "matura" an dupa an structura demografica.
Baby-boom-erii au fost tratati pana acum mai mult din punctul de vedere al suferintei create femeilor care erau fortate sa nasca in acea perioada si a dramelor din spitale si maternitati.
De exemplu, inainte un alt film de succes cu acest subiect, premiat la festivaluri internationale, a fost cel al lui Florin Iepan, "Nascuti la comanda. Decreteii".
A fost insa mai putin evidentiat impactul economic al acestei generatii. In momentul cand apare o cerere dubla, adica atunci cand valul acesta de oameni nascuti in anii '67-'68-'69 ajung la anumite nevoi (de bunuri, de servicii, culturale), transforma din temelii pietele respective, fara zgomot.
Este ca un val subteran, pe care nu il vezi, dar care te trage dintr-o data inapoi spre mare cu forta.
Baby-boom-erii aparuti la comanda la sfarsitul anilor '60 au sufocat gradinitele, scolile si facultatile si au facut Revolutia, cand aveau 21-23 de ani.
Ei au intrat primii in multinationale sau si-au facut companii. Multi dintre cei care au inceput facultatea pe vremea lui Ceausescu si au terminat-o dupa Revolutie s-au trezit in alta lume. Fabricile erau in degringolada, ASE-ul si Dreptul indoctrinate de comunism nu mai foloseau practic la nimic, asa ca s-au apucat de business sau au intrat in alte zone: media, publicitate, vanzari, banci. Ei au fost oamenii care au luat primii tranzitia in piept si multi au reusit, caliti de concurenta intra-generationala. Numai ei mai fusesera la liceu in clase pana la L, M sau N sau nu mai aveau loc pe terenul de fotbal.
Ei au cumparat case (este posibil ca cererea lor sa stea la originea exploziei imobiliare dintre 2000 si 2002, cand aveau 32-33 de ani) si au facut copii (care iarasi nu mai au loc acum in gradinite), iar acum se pregatesc sa fie in top nu numai in cultura si business, ci si in politica.
Ei sunt principalii clienti ai hipermarketurilor, ai agentiilor de turism pentru concedii in strainatate si ai dealerilor auto. Ei, care urma sa fie oamenii noi ai comunismului, sunt practic stalpii capitalismului. Banii sunt la ei.
Printre alti oameni din business care apartin generatiei 67-69 mai sunt: Simona Fatu, vicepresedinte al Volksbank, Ioana Curtali, director de management al pasivelor Raiffeissen, Denisa Mateescu, 38 de ani, General Manager Europa de Sud-Est Mastercard, Radu Lucianu, managing partner Eurisko, Adrian Dura, Managing Director Agentia de Publicitate - ADDV EURORSCG, Dan Balotescu, General Manager Media Investments, Alin Tapalaga, director general al Porsche Romania, Dragos Damian, director general al Terapia Ranbaxy, Laurentiu Scheusan, director general al Sindan Actavis, Cornel Marian, investment manager la Oresa Ventures sau Florentin Tuca, managing partner la Tuca si Asociatii.
In Statele Unite, studiile despre baby-boom-eri si influenta lor asupra economiei americane sunt cu miile.
Baby-boom-erii americani sunt cei nascuti dupa al doilea razboi mondial, cand s-au intors acasa soldatii de pe front. In contul baby-boom-erilor americani este pusa de altfel revolutia flower-power a anilor '60, care a schimbat din temelii societatea americana si apoi intreaga lume.
Mai mult, se pune acum problema ce se va intampla la pensionare cu acesti oameni si a doua generatie de baby-boom-eri pe care au creat-o: copiii lor.
In Romania, deocamdata acesti oameni, aflati in plina forta creatoare, sunt motorul demografic al cresterii economice si iata si cultural, dar peste 20 de ani, cand vor iesi la pensie, va fi un soc pentru sistemul public de pensii. Dintr-o data, vor iesi la pensie un numar dublu de oameni. Statul va trebui atunci sa mareasca contributiile celor in activitate sau sa reduca drastic pensiile.
De asemenea, presiunea pe serviciile medicale publice se va mari puternic pe masura ce acesti oameni vor imbatrani.
O solutie sunt pensiile private si asigurarile private de sanatate, dar problema este deja la nivel mondial din ce in ce mai acuta, datorita cresterii cheltuielilor.


Imobiliare
Prefera ansamblurile rezidentiale de lux
Cei mai activi cumparatori de locuinte au varste cuprinse intre 35 si 40 de ani, apreciaza reprezentantii departamentului rezidential al companiei de consultanta imobiliara Colliers. "Clientii care se apropie de varsta de 40 de ani sunt deschisi la nou, foarte atenti la detalii si finisaje, toti vor sa-si negocieze contractele. Sunt sofisticati, pretentiosi, umblati prin strainatate. Doresc conditii care desi aici par un lux, in strainatate sunt conditii normale de viata", spune Atena Tiplic, project manager al proiectului Asmita Gardens, promovat de Colliers. Aceasta categorie de clienti detine o pondere de 30-35% din vanzarile totale realizate de companie. In acelasi timp, reprezentantii Eurisko apreciaza ca persoanele cu varste cuprinse intre 35 si 45 de ani sunt cei mai activi clienti ai pietei rezidentiale datorita "posibilitatilor financiare mai ridicate", facand parte din clasa de top de cumparatori, care este reprezentata de familiile cu venituri de peste 5.000 de euro pe luna. Aceasta categorie de cumparatori se orienteaza cu precadere catre ansamblurile rezidentiale de lux. "Clasa de top, in care se incadreaza si persoanele cu varste cuprinse intre 37 si 39 de ani, ai carei membri dispun deja de suficiente resurse financiare pentru a-si permite sa achizitioneze o locuinta de lux, s-a mentinut constanta in perioada 2005-2006, avand o pondere de 7% din totalul cererii de unitati rezidentiale", spun reprezentantii Eurisko.


Management
Conduce businessuri de sute de milioane
Majoritatea managerilor pe care i-a recrutat in cei 15 ani de cand "vaneaza" top management aveau varste cuprinse intre 35 si 40 de ani, spune George Butunoiu, unul dintre cei mai cunoscuti head-hunteri de pe piata.
"Pentru afaceri mai mici, in companii care au 10-15 angajati, varsta managerilor coboara si sub 35 de ani, in timp ce in companiile mari, unde trebuie administrate businessuri de sute de milioane, varstele managerilor urca si pot chiar sa depaseasca 40 de ani", spune Butunoiu.
Sociologul Ion Dan Trestieni crede ca ponderea mare in pozitii de management a celor care s-au nascut incepand cu anul 1967 poate fi explicata si pe considerente care tin de specificul economic, social si cultural. In Romania, modelul de instalare in viata adulta (un concept folosit in sociologie pentru a determina momentul in care o persoana are o familie, o casa si un job stabil) este decalat cu aproximativ 10 ani fata de Occident.
"In tarile din Europa de Vest, spre exemplu, la varsta de 25 de ani, este atins deja acest model de instalare. Tinerii care au aceste varste au deja o familie, o slujba si o casa. La noi, in schimb, abia la 35 de ani se poate vorbi de acumularea acestor elemente care inseamna atingerea unei maturitati pe plan personal si profesional", spune Trestieni, care adauga ca in acest fel se explica faptul ca o mare parte a managerilor romani au in jur de 40 de ani. Cu toate acestea, managerii romani sunt privilegiati din anumite puncte de vedere. "In Suedia, posibilitatea de a ajunge oficial in randul elitelor este legiferata. Un tanar care are 24 de ani si abia a terminat facultatea nu poate ajunge intr-o pozitie de management. Abia dupa sapte ani de experienta poate sa aiba un statut recunoscut de elita si sa ocupe oficial o pozitie de top", explica sociologul.


Turism
Cheltuie mult in vacanta
Segmentul de persoane cu varste curprinse intre 38 si 40 de ani reprezinta principala sursa de venituri a agentiilor de turism. Acestia tind sa mearga in vacanta mai rar, dar cheltuie mai mult decat turistul mediu.
"Segmentul celor carora li se adreseaza cele mai multe oferte de vacanta se intinde intre varstele de 30 si 50 de ani. Din punctul de vedere al bugetului alocat pentru vacantele anuale, cei in jurul varstei de 40 de ani sunt intr-adevar cei care cheltuiesc cel mai mult", spune Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT). Aceasta clasa de varsta este reprezentata de oameni foarte ocupati, care aleg sa mearga in vacanta mai rar, de circa 2 ori pe an. Insa vacantele lor sunt mai lungi si, de asemenea, cheltuielile alocate acestui scop tind sa depaseasca bugetul mediu de 450 de euro pe care un roman il dedica unei vacante in strainatate.
Potrivit reprezentantului ANAT, persoanele cu varsta cuprinsa intre 38 si 40 de ani aleg vara o destinatie undeva pe litoral, in general in strainatate, si isi mai iau o a doua vacanta cu scopul de a practica sporturi de iarna. "Cei cu aceasta varsta reprezinta de asemenea o pondere importanta in segmentul celora care calatoresc in scop de afaceri", a mai adaugat Badulescu. Cea mai mare parte a veniturilor agentiilor de turism vine de pe acest segment de turism de business, care a crescut anul trecut cu circa 30%. Organizarea de incentives (conferinte, team-building-uri, targuri) se bazeaza cu preponderenta acelasi grup de persoane cu varste cuprinse intre 35 si 40 de ani. Motivul pentru care acest segment de varsta pare sa fie cel mai atractiv pentru turism este faptul ca ei sunt cei mai mobili si mai deschisi la nou, spun turoperatorii.


Pensii
Principalul sustinator al pensionarilor
Generatia '68-'70 va influenta semnificativ sistemul de pensii, in principal prin ponderea demografica mare, considera administratorii de pensii private de pe piata. "Generatia '68-'70 se incadreaza, din perspectiva pietei pensiilor private obligatorii, in zona mai larga a celor care au acum intre 35 si 45 de ani si pot opta pentru o pensie privata. Acolo e insa oricum un segment demografic semnificativ", spune Crinu Andanut, directorul general al Allianz-Tiriac Pensii Private. El spune ca pentru generatia "baby boom" va conta foarte mult gradul de penetrare a pensiilor private si de aceea "toata lumea din acest business se va bate pe acest segment".
Corina Cucoli, manager de bancassurance la Aviva si responsabil de zona de pensii a companiei, spune ca generatia "baby boom" va exercita o influenta crescuta mai ales la pensiile facultative (pilonul III).
"Oamenii cu varsta de 35-40 de ani au un venit peste mediu, au avut alte oportunitati si - au avut alte oportunitati. Pentru ei si pensia lor viitoare, 15% din salariu este o suma buna care, dupa cel putin 20-22 de ani de contributie, va aduce sigur o pensie decenta", considera ea.
Radu Vasilescu, manager de pensii la ING, spune ca generatia "baby boom" "este cea care sustine in prezent actualii pensionari, pentru care plateste contributiile de pensii".
"In momentul in care aceasta generatie va iesie ea insasi la pensie, sistemul public de pensii va resimti tensiuni enorme", considera Vasilescu.


Auto
Client sigur pentru o masina de familie
Faptul ca segmentul consumatorilor cu o varsta cuprinsa intre 35-45 de ani este cel mai activ din economie se observa si in strategiile de marketing ale producatorilor si importatorilor de automobile. "In general targetam segmentul de varsta 35-45 de ani, lucru care se observa la noi in vanzarile Opel in special la modelul Vectra (pretul variaza intre 17.000 si 26.000 de euro)", a declarat Cristian Oltean, director de marketing GM Romania.
Reprezentantii pietei auto sustin ca este normal ca populatia incadrata in intervalul 35-45 de ani sa fie foarte importanta deoarece are un volum semnificativ de reprezentanti care au ajuns la o putere financiara care le permite cheltuieli mai mari. "Cei care se afla intr-un interval de varsta de 38-40 de ani sau chiar mai mult sunt categoric suficienti de numerosi pentru a aconta o pondere insemnata din consum. In plus este firesc ca evolutia carierei sa le fi adus si capacitate financiara", a declarat Silviu Sepciu, directorul de relatii publice al Automobile Romania. El a adaugat ca totusi cei nascuti dupa anul 1967 nu sunt cei mai bine remunerati pentru ca varsta nu le-ar putea permite sa ajunga chiar atat de rapid la o pozitie executiva importanta, lucru care este compensat insa de numarul mare de consumatori de 40 de ani, adus de explozia demografica din acea perioada.
In piata tendinta pare sa se confirme pentru ca segmentul de autovehicule cel mai cautat este potrivit statisticilor cel in trei volume, destinat folosintei unei familii. O confirmare in plus o aduce cresterea vanzarilor de monovolume care pe pietele vest europene sunt definite in primul rand ca al doilea vehicul al unei familii, cumparatorul unui astfel de automobil incadrandu-se in segmentul de varsta 35-45 de ani.


Baby boom, generatia care a schimbat America

La nivel mondial, efectul baby boom a devenit o realitate imediat dupa cel de-al doilea Razboi Mondial (dupa 1946, pana in 1964). Statele Unite sunt considerate un exponent al acestui efect mondial, de crestere puternica a natalitatii dupa terminarea razboiului.

O intreaga generatie americana, nascuta in perioada 1946-1964, a devenit in anii '80-'90 unul dintre motoarele economice ale Statelor Unite.

"Baby boomers" din America nu sunt doar o generatie enorma, ci si una destul de omogena din perspectiva economica. Conform estimarilor specialistilor americani, aproximativ 79 de milioane de copii s-au nascut in aceasta perioada de 19 ani de dupa razboi.

Baby boomers sunt cei care au trecut prin razboiul din Vietnam, prin mandatul prezidential al lui
John F. Kennedy, prin aparitia celebrului festival de muzica Woodstock si prin crizele petroliere ale anilor '70, cand pretul petrolului a crescut exponential iar economia Statelor Unite a avut de suferit.
Tot ei sunt cei care au sustinut cresterea pietelor financiare americane in perioada anilor '80, cand planurile de pensii private cu plasamente in actiuni listate au aparut si in Statele Unite.

Un baby boomer, cititor al cotidianului The New York Times, noteaza pe un site de Intenet dedicat generatiei sale: "Am fost placut surprins, citind NY Times, sa gasesc un supliment dedicat generatiei baby boom. Mi se pare normal sa fim tratati cu respectul pe care il merita orice generatie enorma din punct de vedere demografic si care cheltuie o multime de bani".

Specialistii americani in statistica demografica au observat ca baby boomer-ii de dupa al doilea Razboi Mondial au creat la randul lor o noua generatie de baby boom, gata sa sustina prin consum cresterea economica americana in anii urmatori.

Recent, populatia Statelor Unite a depasit 300 de milioane de locuitori, fata de 250 de milioane in 1990, pe fondul celui de-al treilea baby boom, identificat de catre demografi in jurul anului 2000.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels