Prima pagina

In doi-trei ani, fata comertul romanesc se va schimba la fata

31.07.2000, 00:00 23



Comertul cu amanuntul se va schimba radical in urmatorii doi-trei ani, odata cu extinderea lanturilor de supermarketuri care opereaza deja in Romania si cu intrarea pe piata a unora noi, sunt de parere analistii acestui sector.

Aceasta tendinta va influenta puternic toti jucatorii de pe traseul parcurs de produse de la producator si pana la consumator, de la micii comercianti, la distribuitori si pana la producatorii internationali si locali. Un rol hotarator il are consumatorul, ale carui "obisnuinte" de cumparare vor decide ritmul in care aceste schimbari au loc. Un studiu recent al firmei de cercetare de piata Daedalus Consulting arata ca deja unul din cinci romani care locuiesc in orase isi fac cumparaturile cel putin o data pe saptamana la un supermarket sau minimarket.

Dragos Rosca, project manager la firma de consultanta Roland Berger & Partner apreciaza ca, la ora actuala, suntem exact in punctul in care a fost Ungaria cu 4- 5 ani in urma sau Polonia acum trei ani. Intrarea pe piata a marilor lanturi internationale de supermagazine, care a inceput cam acum trei ani si se intensifica va duce la concentrarea unei mari proportii din comertul cu amanuntul in acest tip de magazine. "Aceste retele acopera in Ungaria pentru fiecare producator de bunuri de larg consum in jur de 70% din vanzari, fapt ce schimba total structura distributiei. La noi, acest procent este de circa 10-15%", estimeaza Rosca.

Analistii apreciaza ca aceasta tendinta este clara, pentru ca marjele de profit in aceasta industrie sunt foarte mici peste tot in lume, iar pentru a fi eficiente lanturile de magazine trebuie sa se extinda. Dragos Rosca spune ca retelele de magazine mici va trebui sa se extinda, astfel incat sa ajunga la 200-500 puncte de vanzare, in timp ce pentru supermarketuri acest "punct critic" al eficientei ar fi de cateva zeci de puncte de vanzare, iar in cazul hipermarketurilor, de aproximativ 10 pentru piata romaneasca.

Primii afectati vor fi micii comercianti, care vor pierde foarte repede eventualul avantaj competitiv al unor preturi mai mici. Marile lanturi de supermagazine sunt si vor fi beneficiarele acestui avantaj, obtinut datorita volumelor mari de vanzari pe care le asigura distribuitorilor si producatorilor.

Schimbari esentiale se vor produce si cu firmele de distributie. Retelele mari de magazine prefera sa negocieze cu cat mai putin distribuitori care sa le furnizeze o gama cat mai variata de produse. "Ca urmare, producatorii si dsitribuitorii mai mici nu vor putea sa devina furnizori ai retelelor", explica Nikos Vorlas, director de vanzari la firma de distributie Elgeka Romania. In consecinta, si pe piata distribuitorilor vor exista, pe langa firme foarte puternice, si mici distribuitori, care vor deservi micile puncte de vanzare care vor supravietui - de exemplu, chioscurile.

"Intrarea pe piata a retelelor internationale de retail va avea un impact pozitiv asupra industriei alimentare locale. Pentru a reusi pe aceasta piata - si noi, si concurentii nostri - trebuie sa cumparam produse romanesti", spune Clemens Petschnikar, director general al Billa Romania.

Nu in ultimul rand, acest nou tip de comert va influenta comportamentul consumatorilor, pentru ca le va modela gustul pentru produse mai diversificate si de calitate mai buna. Ei vor beneficia si produse mai ieftine, datorita competitiei tot mai mari dintre comercianti.

Cititi in numarul de maine o analiza a tendintelor din comertul cu amanuntul


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO