Prima pagina

Ratele sunt si pentru cei cu dare de mana

28.10.2003, 00:00 16

Explozia vanzarilor in rate nu sa€“a manifestat numai la nivelul produselor mai ieftine, ci si pentru produsele high-end, cu o calitate si implicit costuri mai ridicate. Astfel, asa cum masinile scumpe se iau in leasing, de nu si televizoarele cu plasma sau sistemele homea€“cinema?
"Sistemele de rate au permis unei categorii mai mari de clienti sa poata accede la produsele noastre" spune Cristan Moanta, director de vanzari si marketing la Sony Overseas, reprezentantul in Romania al producatorului nipon Sony.
Aceeasi este si situatia si la Panasonic, o marca prezenta in Romania de mai bine de zece ani. "Am inregistrat o crestere a vanzarile pe toate segmentele pe care suntem prezenti, inclusiv in cazul produselor din gama high-end, cum este cazul televizoarelor cu plasma. Nu stim insa cat din aceasta crestere s-a datorat sistemelor de rate", adauga Savulescu, spune Catalin Savulescu, senior manager Panasonic Romania.
Achizitia unui televizor cu plasma se face de cele mai multe ori cu banii jos, spun jucatorii din acest domeniu, avand in vedere ca un astfel de produs costa intre 150 milioane de lei si 400 de milioane de lei, ceea ce inseamna ca potentialii clienti provin din randul oamenilor cu venituri mult peste medie.
"Am avut cazuri in care un televizor pe plasma sa se achizitioneze prin sisteme de rate. Prin specificul sistemului nostru de creditare, suntem de altfel singura companie care poate vinde in rate un astfel de echipament", spune Mihail Laptoiu, directorul general al retelei Domo. In cazul retelei Domo, limita maxima a plafonului de creditare este de 150 de milioane de lei, fata de 100 si 120 de milioane de lei pentru Flanco si, respectiv, Altex. Cu toate acestea, vanzarile de televizoare cu plasma raman scazute, fiind estimate intre 100-200 de unitati anual.
Unul dintre principalii beneficiari ai dezvoltarii creditului de consum a fost sistemul home-cinema si DVD-ul, care este pe cale sa detroneze aparatul video. "Vanzarile de sisteme home-cinema, cu sau fara DVD vor fi si in continuare produsele care vor cunoaste cresteri importante. Sunt noile tehnologii care pana acum au fost destul de putin cunoscute de publicul larg. Acum publicul este mai educat in aceasta privinta, iar dezvoltarea sistemului de rate nu a facut altceva decat sa devanseze decizia de cumparare. Altfel spus, un client care ar fi vrut si ar fi putut sa isi cumpere in urmatorii doi ani un astfel de sistem home-cinema cu DVD a vazut in sistemele de rate oportunitatea de a face aceasta achizisie acum, urmand ca in cei doi ani sa achite produsul in cauza", considera Petronius Secareanu, director general al diviziei consumer electronics al Philips Romania.
Un alt motiv pentru ascensiunea sistemelor home-cinema si a DVD-urilor este scaderea preturilor. In prezent un sistem home-cinema cu DVD player are un pret de pornire de 20 de milioane de lei, ceea ce reprezinta o scadere de 15-20% fata de pretul pe care il avea in urma cu 1-2 ani.
Aceasta nu inseamna ca aparatul video a disparut din piata. "Noi am inregistrat o crestere de 60% in ceea ce priveste vanzarile de video recordere (aparate video cu redare si inregistrare- n. red). Avem insa avantajul unui pret foarte competitiv pentru acest produs. Cred ca va mai dura cel putin doi ani pana cand DVD recorderul se va putea apropia ca pret de video recorder si sa il scoata de pe piata", adauga Catalin Savulescu, de la Panasonic Romania. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24