Auchan este interesat de achiziţia Carrefour şi Real. Cum s-ar schimba ierarhia marelui retail?

Autor: Cristina Roşca 01.09.2012

Piaţa locală de retail traversează unul dintre cele mai dificile momente de până acum, în contextul în care se pune problema ieşirii a cel puţin unuia dintre cei mai mari jucători, cu afaceri de sute de milioane de euro, care a investit pe piaţa locală circa jumătate de miliard de euro. Ierarhia celor mai mari jucători din comerţ s-ar putea schimba considerabil, iar Auchan ar putea deveni unul dintre cele mai mari lanţuri de comerţ de pe piaţa locală dacă informaţiile privind o posibilă preluare a Carrefour sau Real se vor concretiza.

Lanţul Auchan, controlat de familia Mulliez, una dintre cele mai bogate din Franţa, care deţine în portofoliu şi lanţurile Leroy Merlin (bricolaj), Decathlon (articole sportive) şi Kiabi (îmbrăcăminte), poartă discuţii cu grupul german Metro pentru achiziţia hipermarketurilor Real din Europa, mai puţin Germania, potrivit Bloomberg. Real este prezent pe cinci pieţe europene în afară de Germania, respectiv România, Ucraina, Polonia, Rusia şi Turcia.

"Auchan este interesat în special de businessul din România", spune o sursă din piaţă. Francezii de la Auchan deţin pe piaţa locală zece hipermarketuri, fiind printre cel mai puţin extinse reţele de pe acest segment. La polul opus Kaufland are 75 de unităţi, iar Carrefour şi Real au fiecare câte 24.

Auchan este de asemenea interesat de achiziţia lanţului Carrefour în România, potrivit agenţiei de presă Reuters. În acest caz însă, francezii "se bat" cu Tesco şi Wal-Mart, potrivit aceleiaşi surse.

Decizia Auchan de a achiziţiona un competitor pe piaţa locală este logică, în contextul în care pe termen mediu este singura soluţie pentru ca retailerul din Hexagon să ajungă să se bată de la "egal la egal" cu primii jucători de pe segmentul hipermarketurilor din România.

Cine preia pe cine?

"Pentru ca în viitorul apropiat Auchan să îşi crească puternic numărul de magazine trebuie să cumpere un competitor. Dacă ar achiziţiona Real, am vedea o consolidare a pieţei de hipermarketuri. Dacă ar cumpăra Carrefour, Auchan ar avea şanse mari să devină principalul lanţ comercial din România pe termen mediu", spune Marius Căluian, românul care conduce compania de cercetare de piaţă Market Vector.

Prin achiziţia unuia dintre cei doi retaileri Auchan ar urca pe podiumul comerţului local unde se află în prezent Kaufland, Metro şi Carrefour. Cu afaceri de 372 mil. euro anul trecut francezii de la Auchan ar depăşi pragul de un miliard prin oricare din cele două achiziţii, devenind astfel nu doar unul dintre cei mai mari jucători din domeniu, ci şi din economie.

Se pune însă problema dublării unor magazine, cum este cazul, spre exemplu, în oraşul Constanţa unde cei trei sunt poziţionaţi "unul în coasta celuilalt". Un avantaj al Auchan este în acest caz chiar faptul că are o reţea puţin extinsă, motiv pentru care numărul de magazine care s-ar dubla nu este foarte mare.

Primele veşti privind achiziţia uneia dintre cele două reţele au apărut acum câteva luni, în contextul în care grupul Metro vrea să îşi concentreze atenţia pe lanţul de magazine cash & carry Metro şi pe magazinele de electronice Media-Saturn, iar Carrefour îşi restructurează businessul.

Carrefour continuă expansiunea

Georges Plassat, CEO-ul grupului Carrefour, al doilea cel mai mare retailer din lume, a anunţat ieri, odată cu publicarea rezultatelor aferente primului semestru, şi o parte dintre măsurile pe care are de gând să le implementeze pentru a restructura gigantul francez, potrivit Reuters.

Cunoscut ca un CEO care eficientizează businessurile pe care le conduce, Plassat a anunţat că reducerea costurilor şi a datoriilor se află printre priorităţile sale. El a mai recunoscut că firma s-ar putea retrage de pe pieţe precum Polonia, Turcia sau Indonezia. La polul opus, francezul apără pieţele puternice, importante pentru grup, precum Brazilia şi China.

El nu a precizat însă nimic despre România, care era inclusă de analişti pe lista de pieţe de pe care s-ar putea retrage Carrefour. România era inclusă în lista ţărilor cu afaceri între 1 şi 3 mld. euro, pieţe prea mici pentru a influenţa semnificativ businessul francezilor. Carrefour deţine în România 90 de magazine - hipermarketuri, supermarketuri şi magazine de proximitate - şi a terminat anul trecut cu afaceri de peste 1 mld. euro.

Recent Carrefour a anunţat ieşirea de pe pieţe precum Grecia şi Singapore. În ultimii ani Carrefour a mai ieşit şi de pe alte pieţe precum Japonia, Mexic, Rusia sau Thailanda.

Mai mult, reprezentanţii locali ai retailerului francez Carrefour anunţă planuri de expansiune pentru acest an.

"Continuăm în acest an expansiunea pe toate formatele - hipermarketuri, supermarketuri şi franciză (magazine de proximitate - n. red.), însă nu putem da de acum numărul de magazine", spune Andreea Mihai, directorul de marketing al companiei cu afaceri de peste 1 mld. euro pe piaţa locală.

Grupul francez, intrat în România acum mai bine de un deceniu, deţine 24 de hipermarketuri (unitatea din Arad a fost închisă astăzi), 59 de supermarketuri şi 7 magazine Carrefour Express deschise în parteneriat cu Angst.

"Vom ajunge la 90 de magazine la finalul acestei săptămâni. De asemenea, pe 15 noiembrie vom inaugura Centrul Comercial Ploieşti Shopping City", mai spune Andreea Mihai.

Un exit din România al Carrefour a mai fost speculat în anii anteriori, când în piaţă au apărut informaţii potrivit cărora tot Tesco urma să preia activitatea francezilor. Acestea nu s-a concretizat, iar francezii au continuat să investească în dezvoltarea din România. Totuşi, evoluţia vânzărilor Carrefour în ultimii ani a fost afectată de criza financiară şi de scăderea consumului. Astfel, afacerile companiei se situează la un nivel similar celui din 2008 - cel mai bun pentru companie în România - la o reţea aproape dublă.

Prima ieşire majoră

Piaţa locală de comerţ modern a fost într-o expansiune continuă în primii 15 ani de existenţă. Singurele veşti care veneau din acest domeniu erau despre zeci de deschideri, investiţii de sute de milioane şi intrări de noi jucători pe piaţă.

La finalul lui 2011 şi-a făcut ieşirea de pe piaţa din România retailerul turc G'Market, care a vândut ultimele sale supermarketuri către rivalii de la Carrefour şi Mega Image. Câteva luni mai târziu au apărut informaţii potrivit cărora lanţul francez de supermarketuri Interex caută cumpărători pentru magazinele sale.

Informaţii privind ieşirea Real au apărut de asemenea în ultimele luni. Lanţul are pe piaţa locală 24 de magazine, după ce a închis în acest an o unitate în Timişoara. Mai mult, afacerile companiei au scăzut în acest an pentru prima dată de la intrarea pe piaţă în 2006, până la 709 mil. euro, un nivel minim pentru ultimii patru ani.

Citiţi articolul integral pe www.zfcorporate.ro