Retailerii au deschis 150 de supermarketuri în primele zece luni: un magazin la fiecare două zile

Autor: Ziarul Financiar 03.11.2012

Jucătorii din comerţul modern au continuat să mizeze pe extindere în acest an şi au deschis în primele zece luni un magazin la două zile, respectiv un total de 149 de unităţi.

Situaţia economică incertă şi lipsa apetitului de consum nu i-au speriat pe jucătorii pe suprafaţă mică - super­marketuri şi magazine de tip discount - care au mers tot mai aproape de români pentru a-i convinge să facă shopping. În încercarea de a reaprinde pofta de consum, reţelele de magazine au scos din buzunare între 120 şi 175 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF.

Liderul comerţului modern din România, lanţul german Kaufland, este şi principalul investitor din retailul modern, în acest an pompând în expansiune între 50 şi 70 de milioane de euro în deschiderea a şapte hipermar­keturi noi.

Mai mult, Kaufland a fost singurul jucător pe format mare (hipermarket sau cash & carry) care a mizat puternic pe expansiune în această perioadă.

O explicaţie pentru această situaţie poate fi faptul că deschiderea unui magazin pe suprafaţă mare necesită mai mult timp, o investiţie de până la 20 de milioane de euro şi un teren pe măsură. Mai mult, obţinerea aprobărilor necesare se poate întinde pe multe luni. Pe de altă parte, unii jucători care activează pe formatul hipermarketurilor sunt extrem de reţinuţi în actuala perioadă când vine vorba să se extindă.

Kaufland operează în prezent o reţea de 78 de magazine, unităţi care sunt mai mici ca suprafaţă comparativ cu cele ale concurenţilor de la Carrefour, Real, Auchan sau Cora, acesta fiind unul dintre motivele pentru care germanii sunt mai agresivi în expansiune - cu acest format de magazine, germanii pot merge şi în oraşe cu 30.000-50.000 de locuitori, care nu pot susţine şi justifica prezenţa unui hipermarket de peste 10.000 mp.

În următoarea perioadă însă şi rivalii de la Cora şi Auchan vor deschide noi unităţi, în condiţiile în care cei doi retaileri încearcă să prindă perioada sărbătorilor de iarnă, una dintre cele mai importante pentru comercianţi. Cora urmează a deschide magazine noi în Bacău şi Bucureşti, în timp ce Auchan îşi completează reţeaua din Capitală cu o unitate în Crângaşi.

Real şi Carrefour nu vor deschide în acest an nicio unitate pe suprafaţă mare.

Bătaie pe spaţii mici

Deşi au ales să amâne până anul viitor deschiderea unui nou hipermarket, francezii de la Carrefour au plusat în cazul magazinelor pe suprafaţă mică - supermarketuri şi magazine de proximitate - deschizând 22 de unităţi în zece luni. Mai mult, planurile de viitor ale grupului vizează dezvoltarea acestor formate pentru a se putea bate "de la egal la egal" cu o serie de lanţuri mult mai agresive, precum Profi sau Mega Image. Această strategie este scoasă la înaintare într-o perioadă în care românii caută, pe lângă preţuri mici, şi magazine cât mai apropiate de casă sau de locul de muncă.

Primele zece luni din acest an au fost astfel "propice" deschiderilor de magazine pe suprafaţă mică, respectiv supermarketuri şi magazine de tip discount. Astfel, de la începutul acestui an Mega Image a deschis 56 de magazine, mai multe decât în ultimii doi ani cumulat. Compania a iniţiat în acest an un plan ambiţios de expansiune care prevede deschiderea unui număr total de 150 de magazine în perioada 2012-2013, potrivit unor surse din piaţă.

Pentru a-şi atinge această ţintă, retailerul belgian şi-a programat şi pentru luna noiembrie alte 12 deschideri. Compania, prezentă pe piaţa locală cu supermarketurile cu acelaşi nume şi cu magazinele de proximitate Shop & Go, ar putea termina anul cu aproape 200 de magazine dacă menţine ritmul şi în decembrie. Astfel, belgienii şi-ar consolida prima poziţie în topul celor mai extinşi retaileri.

În prezent, compania ocupă această treaptă a "podiumului" cu un total de 161 de magazine la finalul lunii octombrie, cu zece mai multe decât Lidl.

De ce continuă să pompeze bani?

Germanii de la Lidl au lansat în 2011 - anul oficial al intrării pe piaţa locală - una dintre cele mai agresive strategii de expansiune. De la începutul anului 2012 germanii au investit 20-30 de milioane de euro în deschiderea a 22 de unităţi. Investiţia într-o unitate Lidl este de circa 1 milion de euro fără teren, potrivit estimărilor ZF, în contextul în care oficialii companiei evită să ofere cifre referitoare la valoarea investiţiilor. Lidl completează astfel topul celor mai mari investitori în expansiune în primele zece luni ale acestui an.

Jucătorii din comerţul modern au continuat să investească în expansiune în fiecare din ultimii patru ani în pofida condiţiilor economice şi scăderii comerţului. Reţelele străine au mers înainte cu deschiderile de magazine pentru că aceasta a fost singura soluţie pentru menţinerea afacerilor la un nivel similar celor din perioada de boom.

Pentru unii jucători planurile au fost impulsionate şi de scăderea preţurilor la terenuri şi de reducerea chiriilor. Astfel, jucătorii se "bat" pentru spaţiile bune din apropierea cartierelor "dormitor" şi pe oraşele încă neacoperite.

Retailerii au rămas astfel unii dintre cei mai "fideli" investitori în economia locală, în contextul în care investiţiile străine de 9 mld. euro din perioada de boom au rămas doar o amintire. Investiţiile străine directe au totalizat în primele opt luni din 2012 941 de milioane de euro, în creştere cu 55% faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit datelor BNR.