Topul companiilor de la Bursă care publică cele mai detaliate şi mai utile informaţii pentru investitori

Autor: Adrian Cojocar 28.11.2012

SIF Moldova, OMV Petrom, Fondul Proprietatea, Bursa de Valori Bucureşti, Cemacon Zalău şi Teraplast Bistriţa sunt cele mai transparente companii de la bursă, raportând la fiecare trei luni informaţii detaliate şi complete despre activitatea curentă şi viitoare, respectiv despre obiectivele şi strategiile pe care doresc să le implementeze în perioada următoare, potrivit unei analize a ZF la nivelul a 62 de companii listate.

Din analiză rezultă însă că multe din companiile listate întâmpină la final de trimestru investitorii sau potenţialii investitori numai cu bilanţul şi contul de profit şi pierdere, rapoarte care sunt greu de "digerat", mai ales de către cei care nu sunt specializaţi în domeniul finanţelor.

În alte rapoarte sunt prezentate doar cifre seci care nu spun mai nimic despre activitatea curentă şi viitoare a societăţii, informaţii de care un investitor ar avea nevoie pentru a lua o decizie de investiţii.

Din cauza transparenţei reduse analiştii evită şi ei să analizeze foarte multe dintre companiile de la bursă, motiv pentru care nu sunt promovate în rândul investitorilor.

Astfel, chiar dacă unele companii înregistrează evoluţii bune ale rezultatelor, investitorii continuă să le ocolească din cauza lipsei de transparenţă şi a lichidităţii reduse, care este de multe ori tot o consecinţă a comunicării reduse cu piaţa şi investitorii.

"Dacă un investitor nu are destule informaţii alături de pachetul minimal de raportări trimestriale, gradul de utilitate al acelor informaţii scade considerabil. În aceste condiţii de «vizibilitate redusă», fie va creşte prima de risc cerută de investitor, fie va scădea interesul pentru bursă în general", spune Ovidiu Dumitrescu, şeful departamentului de cercetare al firmei de brokeraj Tradeville.

În condiţiile incertitudinii tot mai mari de pe pieţe care a caracterizat ultimii ani şi fără o bază privind elementele de perspectivă şi previziuni din partea conducerii companiilor asupra dinamicii businessului puţini investitori se încumetă să investească în astfel de companii care nu oferă detalii despre activitatea prezentă şi viitoare sau despre strategia şi obiectivele pe care le au în vizor, spun analiştii.

Deşi bursa publică ghiduri cu privire la modul de întocmire a rapoartelor financiare semestriale şi trimestriale, informaţiile prezentate diferă substanţial de la o companie la alta, lucru pe care investitorii ar trebui să-l ia în calcul când iau o decizie de investiţie.

Petrom este una dintre puţinele companii de pe bursă care publică rapoarte trimestriale detaliate în care explică factorii care au influenţat evoluţia rezultatelor financiare

Spre exemplu, o companie ar putea întâmpina o situaţie care să cauzeze o restrângere puternică a afacerilor dintr-un anumit motiv. Regulile pieţei obligă companiile să raporteze imediat pe bursă acest lucru, însă de cele mai multe ori investitorii observă abia la final de trimestru că afacerile au scăzut, uneori fără să primească nicio explicaţie pentru această evoluţie, motiv pentru care-şi pierd încrederea în compania respectivă. În cazul în care conducerea informează din timp acţionarii asupra unor astfel de evenimente şi măsurile pe care intenţionează să le adopte pentru a ameliora situaţia investitorii pot să ia o decizie în cunoştinţă de cauză şi au o încredere mai mare în companie.

"Lipsa de transparenţă este unul dintre principalele motive pentru care lichiditatea pieţei este mai redusă. Din 2008 când criza a lovit piaţa investitorii au început să facă investiţii mai cu cap şi ca urmare nu au mai investit în companii despre care nu aveau suficiente cunoştinţe şi informaţii în legătură cu activitatea acestora, fapt ce a condus la scăderea lichidităţii", spune Adrian Danciu, şeful departamentului de analiză din cadrul Broker Cluj.

La nivel internaţional există studii care arată că acţiunile firmelor mai transparente şi care respectă principiile de guvernanţă corporativă înregistrează performanţe peste medie. Acţiunile SIF Moldova, una dintre cele şase companii identificate de ZF ca furnizând informaţii complete investitorilor, este una dintre cele mai performante din istoria BVB, multiplicând de 113 ori banii investitorilor de la finele anului 1998 şi până în prezent, dacă luăm în calcul şi dividendele distribuite de companie în această perioadă. Acţiunile producătorului de componente pentru industria aeronautică Turbomecanica Bucureşti (TBM), care rămâne cel mai puţin transparentă companie de la categoria I a BVB deşi este listată încă din 1998, a înregistrat una dintre cele mai slabe evoluţii de pe bursă, multiplicând banii investitorilor în aceeaşi perioadă de numai trei ori, însă ajustat cu inflaţia acţiunile Turbomecanica au adus un randament negativ în cei 15 ani.

Perspectivele şi factorii de piaţă cu impact asupra rezultatelor viitoare lipsesc din rapoartele financiare ale celor mai multe companii de pe bursă

Unii emitenţi cotaţi la categoria inferioară a BVB, precum Teraplast Bistriţa (TRP) şi Cemacon Zalău (CEON), ambele din sectorul construcţiilor, oferă informaţii mai cuprinzătoare decât multe dintre companiile de la categoria I a bursei.

Una dintre explicaţii este că acestea au trecut printr-o perioadă foarte dificilă din cauza condiţiilor de pe piaţă şi ar putea avea nevoie în viitor să se finanţeze prin intermediul bursei, instrument pe care puţine companii l-au folosit în ultimii ani.

"Deşi există exemple pozitive îmbucurătoare, nivelul de transparenţă şi, mai mult, cel de guvernanţă corporativă la nivelul companiilor listate la BVB sunt considerabil sub cele de pe principalele burse la nivel mondial. Cel mai probabil, această situaţie este rezultatul faptului că mulţi emitenţi nu îşi doresc neapărat să fie prezenţi la bursă, ci se află acolo ca urmare a procesului de privatizare în masă. Dacă ar fi existat o concurenţă reală pentru a atrage capitalurile investitorilor prin intermediul BVB, atunci majoritatea companiilor ar fi devenit brusc foarte interesate să comunice cu investitorii pentru a genera încredere", spune Ovidiu Dumitrescu.

Analiştii mai spun că pe lângă transparenţă companiile mai au nevoie şi de o anumită constanţă a rezultatelor pe care le raportează.

"Dacă o companie oferă informaţii trunchiate, investitorii se vor feri să intre în acţionariat. Nouă ne este greu să facem recomandări şi să stabilim un preţ ţintă dacă nu avem informaţii suficiente şi ca urmare nu transmitem mai departe investitorilor o încredere în companiile respective. Dacă comparăm cu firmele listate la Viena, există diferenţe majore privind atitudinea pe care acestea o afişează faţă de investitori. La SIF Moldova se şi vede că sunt transparenţi prin faptul că au un discount mai mic faţă de celelalte SIF-uri", spune Adrian Danciu.

Din analiza ZF la nivelul celor 62 de companii listate la Bucureşti reiese faptul că acestea sunt cele mai deficitare atunci când vine vorba de a furniza informaţii despre aşteptările privind rezultatele viitoare şi factorii previzionaţi să influenţeze aceste rezultate. La nivelul burselor mature există o întreagă industrie creată în jurul estimărilor companiilor cu privire la rezultatele pe care acestea cred că le vor obţine într-un anumit trimestru (guidance), iar modificarea lor poate să conducă la aprecieri sau corecţii semnificative ale acţiunilor pe bursă.