Drumul ţigărilor (II)/ de Rareş Năstase

Autor: Rares Nastase 21.12.2012

Sa recunoastem: contrabanda cu tigari e incurajata si de romanii care isi asuma riscul sa fumeze tigari de cele mai multe ori contrafacute. Cumparatorii habar nu au de unde vine tutunul, si in ce conditii au fost fabricate tigarile. Specialistii din Europa de Vest au atras atentia ca tigarile ce vin dinspre Ucraina ar contine tutun periculos, cultivat in zone radioactive. Marfa contrafacuta nu se livreaza doar Occidentului - se vinde bine si in Romania: o gasesti in pietele din toate orasele, mari ori mici.

Localitatea Bistra, din Maramures este comuna cu cei mai multi carausi din nordul tarii. Bistra e chiar langa frontiera, intr-o zona de munte, greu accesibila autoritatilor. Din 1.000 de localnici, o treime sunt implicati in dosare de contrabanda. Peste o suta numai in 2012.

In 2011, in urma unor descinderi cu elicopterul, au fost ridicati zeci de suspecti de la Bistra.

Localitatea are muntii la doi pasi, insa pana la frontiera accesul este foarte dificil.

Zilnic politistii gasesc obstacole pe traseu. Cele mai multe puse intentionat de carausii care vor sa incetineasca patrulele.

Dupa aproape doua ore la volan, politistii ajung la limita cu frontiera. Sus, pe Varful Polonica, gasesc un grup de tineri. Ii stiu bine. Afirma ca sunt la vanatoare.

Unul dintre tineri e cunoscut in toata Bistra drept cel mai puternic caraus. Poate cara singur cinci baxuri, care cantaresc peste 100 de kilograme. Iar pentru caraus cinci ori sase baxuri inseamna un castig de cel putin 1.000 de lei. Rand pe rand ies in luminis si alti tineri. Si ei cu state vechi la politie.

Patrula n-a gasit marfa, dar a dat peste chingile de care se folosesc carausii. In padurile din aceasta zona sunt frecvent capturi de zeci de baxuri. Un politist de frontiera explica:"Este Varful Serban, aproximativ 1.900 de metri, pe partea cealalta este masivul Tomnatec. Pe sub Serban este o carare care face legatura intre varful Polonica si masivul Serban. Contrabandistii sunt obligati sa treaca pe acolo. Pana jos sunt vreo 12 kilometri pe care ii parcurg in 4 ore." Locul se numeste Valea Viseului - o trecatoare aproape perfecta pentru contrabanda."Acolo am avut una dintre cele mai mari capturi: 150 de baxuri, transportate cu 18 cai." S-a intamplat anul trecut, cand o intreaga retea cu ramificatii pana in judetul vecin Suceava, a fost depistata si anihilata.

Tinerii gasiti astazi langa frontiera au o scuza. Cu ei sus in munte ii gasim pe primarul din Bistra si pe un consilier local. Spun ca sunt la vanatoare de mistreti. Iar suspectii sunt gonaci si ii ajuta la partida.

L-am intrebat pe edil de ce autoritatea locala nu pietruieste drumul, pentru ca politistii sa ajunga mai rapid la frontiera. " N-avem noi de ce sa punem bani pentru drumul acesta greu accesibil." Pana atunci gonacii primarului raman in munte si nu pot fi "dovediti" decat daca sunt prinsi in flagrant. Si rad in nasul politistilor.

Tot natural continua si traficul pe Valea Viseului.

Despre carausii zonei se spune ca au puteri supraomenesti.

Teoretic, contrabanda e pedepsita conform legii, cu inchisoare de la 2 la 7 ani. Practic, contrabandistii sunt cercetati in libertate si primesc condamnari de cateva luni. Se intorc acasa, in comunitatile unde locuiesc cu familia si politistii de frontiera.

Drumul tigarilor implica si drumul platilor. Daca un supraveghetor primeste 50 de lei pe zi, un caraus castiga 200 de lei la fiecare bax carat. Depozitarul ia 100 de lei si transportatorii alti 100 de lei de bax. Si pana la piata pretul pachetului de tigari se dubleaza. Intr-o noapte pot fi trecute peste granita si cate 50 de baxuri, de cate 50 de cartuse. In total 2.500 de cartuse, 25 de mii de pachete. Un astfel de transport valoreaza in Romania in jur de 45 de mii de euro, si a fost cumparat la mai putin de jumatate din Ucraina. Nu e de mirare ca la un castig de 20 de mii de euro, liderii sunt dispusi sa plateasca mii de euro saptamanal, costuri cu oamenii din retea.

Sighetul a inflorit din contrabanda, este orasul somerilor proprietari de vile si masini de teren. "Un tanar care abia stie sa scrie, cu masini de lux, X5, X6, casa, apartamente. Si din ce zice ca le-a facut? Din donatii? Zice ca a fost in strainatate de cateva ori, dar o perioada foarte scurta."

Drumul tigarilor implica si drumul autoritatilor mituite - la intrarea in tara comisioanele merg catre vamesi si politistii de frontiera. In piete si depozite filierele isi fac intrare la inspectorii garzii financiare.

Lupta cu traficantii e doar de fatada. Razii televizate in care responsabilii vin, dau amenzi, confisca tigari si pleaca. Dupa care distribuitorii isi vad de treaba si alimenteaza o tara intreaga cu tigari traficate.

In distributie, adica ultima veriga a mafiei, pot interveni nu numai politistii de frontiera, ci si cei de la investigarea fraudelor, sau inspectorii Garzii financiare. Daca vor. Dar nu vor. In aceste conditii, romanii "fumeaza" 200 km de autostrada pe an. Atat s-ar putea construi cu banii negri din contrabanda cu tigari. Nu exista oras in Romania unde sa nu gasesti tigari traficate.

Oficial, Politia de frontiera are cele mai multe dotari, fiind mult in fata altor structuri din Ministerul de interne. ATV-uri, vehicule 4x4, aparatura de supraveghere performanta, toate cumparate cu fonduri europene. La frontiera muntoasa e nevoie de interventie rapida.

La Viseul de Sus poate fi gasita drezina politiei de frontiera. Nu merge la casat, ci duce saptamanal patrulele de frontiera pe Valea Vaserului. La granita Maramuresului cu juduetul Suceava si cu Ucraina trebuie monitorizati 37 de km de frontiera. Sus pe versanti sunt doua posturi - Shuligu si Comanu, unde politistii de frontiera isi asteapta schimbul. 43 de km de cale ferata forestiera. O distanta care este parcursa intre 2 si 4 ore, pentru ca aceasta drezina trece prin 12 statii. Asa se face accesul aici catre frontiera. Nu e nici cald, nici confortabil, si de primele 3 statii treci in viteza melcului. La a patra, incepe calvarul. Primul hop - un convoi de lemne. Linia de cale ferata ingusta functioneaza din 1932 si este singura din Europa inca folosita pentru transportul lemnului. A fost concesionata unei firme care face exploatare forestiera. Cat timp taietorii incarca, drezina sta pe loc.

Pe aici trece si o mocanita turistica. Si ea are prioritate, asa ca drezina e trasa pe o linie secundara. Pe ultima portiune de drum, o noua problema.

Punctul final - postul de la Comanu, unde se termina si calea ferata. Unde drezina e intoarsa, la fel ca acum cinci decenii. Politistii se lamenteaza ca traficantii sunt cu un pas inaintea autoritatilor. Le-au intrecut in echipamente si organizare.

Politistii ii stiu pe toti cei implicati in contrabanda. Ii sperie cu dosare penale, si cam atat.

Un alt punct de importanta zero in traficul cu tigari este drumul care leaga Sighetul Marmatiei de Valea Viseului si de estul tarii. "Ei il numesc Drumul Hotilor." Este cel mai des folosit drum in transportul tigarilor. Pe acest drum au fost descoperite in urma cu cateva luni zeci de baxuri ascunse in basculante incarcate cu pietris. Politistii au aflat despre transporturi de la cineva din interiorul gruparii. Au facut un blocaj in prima comuna vecina, Tisa. De atunci, in comuna e alerta ori de cate ori sunt vazuti politisti.

In multe cazuri insa, convoaiele cu tigari au chiar protectia politistilor de frontiera. La Galati pe rolul Tribunalului e un dosar in care un sef de tura si doi subordonati insoteau transporturile cunoscand toate miscarile colegilor de serviciu. Conform rechizitoriului, baxurile erau introduse prin zona vamii Albita, la granita cu Republica Moldova, iar politistii insoteau marfa pana la locurile de depozitare.

Politisti care sa isi anunte sefii despre tentative de mituire sunt cazuri rare. Si nu sunt incurajati de sistem - primesc o strangere de mana si cel mult titlul de politistul anului.

Orice transport mare este precedat de mai multe intalniri intre contrabandistii romani si partenerii lor ucrainieni. Se poarta negocieri, se stabilesc detalii. Contactul are loc intotdeauna la pensiuni ascunse in munti. Cateodata intalnirile sunt "filate" si filmate.

Un dosar cu totul halucinant este instrumentat la Botosani. Unde o vasta grupare de contrabandisti a fost condusa... din penitenciar. Rechizitoriul arata ca liderul - un barbat condamnat la 25 de ani si-a facut rost de 11 telefoane mobile si lua toate deciziile din patul din celula. A luat legatura cu partenerii de afaceri ucrainieni si conveneau impreuna cantitatea de tigari ce trebuie livrata, pretul de achizitie, locul de la frontiera si ora la care urma sa aiba loc schimbul. Ofiterii DIICOT au intrat pe fir si i-au inregistrat convorbirile. Au descins apoi la penitenciar si la mai multe adrese din Suceava. Intr-o vila anchetatorii au gasit banii din contrabanda - schimbati in bancnote de cate 500 de euro si ascunsi, suluri, in tevile de la galeriile perdelelor. In acest caz, 25 de persoane sunt cercetate penal. Printre ele si un gardian de la penitenciar, acuzat ca i-ar fi furnizat liderului telefoanele.

Tigarile ajungeau si la Satu-Mare, unde in piata centrala preturile sunt ceva mai mari ca la granita. O multime de indivizi abordeaza clientii la intrare. Au masini scumpe si borsete doldora de bani.

Tigarile nu se vand la vedere, ci in piata. In spatele unei tarabe cu legume, o femeie desface un cartus.

Oamenii de la strada nu au la un eventual control tigari asupra lor, dar cu ei discuti despre tranzactiile mari.

Cand sunt prinsi, capii si membrii retelelor sunt cercetati in libertate. Liderii isi platesc avocati buni, procesele sunt taraganate in instanta. Exemplu e cea mai mare retea de contrabanda cu tigari destructurata pana acum in Romania. Operatiunea cunoscuta drept "Trabucul lui Mos Craciun" a avut in decembrie anul trecut. 36 de transporturi au fost interceptate, s-au facut 110 perchezitii, 107 oameni au invinuiti in 3 orase.

Politistii de la Crima Organizata au lucrat aproape un an sa destructureze filiera care aproviziona intreg Ardealul. Ofiterii sub acoperire au filmat intalniri secrete pentru tranzactii de proportii.

Dosarul a fost initial pe rol la Alba Iulia, dar ulterior a fost mutat la Hunedoara. Numarul invinuitilor a scazut la aproape jumatate, toti sunt in libertate, si si-au tot schimbat in timp declaratiile.

Pana se solutioneaza dosarele, piata neagra alimenteaza cererea uriasa de tigarete ieftine.

Vorbim de cartuse si pachete de la acelasi producator dar de dimensiuni diferite, cu tigarete in care se baga de la carton tocat, la mancare pentru pesti de acvariu.

Din Ucraina, cele mai traficate sunt marcile Viceroy, Chesterfield si Kent. Din Serbia vin tigarile Marble iar din Moldova - Doina si Plugarul.

Reprezentantii producatorului Viceroy anunta ca tocmai din cauza contrabandei, au inchis inca din 2010 fabrica din Ucraina. Inevitabil, baxurile aduse cu aceasta marca sunt contrafacute. Mult mai grav, oficialii europeni au atras atentia ca tigarile de contrabanda au in compozitie tutun din plantatii aflate langa fostul reactor nuclear de la Cernobil. Studiile arata ca multe tigari de pe piata neagra a Ucrainei, vandute in Franta, Italia sau Germania, au un potential radioactiv periculos. In vestul Europei tigarile au ajuns prin 2 tuneluri, descoperite in primavara la frontiera Ucrainei cu Slovacia.

Pe filierele distributiei, cele mai multe din tigarile traficate ajung in pietele din Bucuresti - unde e cel mai bun vad si desfacere mare. Aici politistii vin, dau amenzi, si confisca tigari, dupa care distribuitorii isi vad de treaba. In capitala, tigarile se vand la cartus.

Contrabanda ar putea fi redusa masiv daca autoritatile s-ar implica sa stopeze vanzarile la negru. In distributie, adica ultima veriga a mafiei, pot interveni nu numai politistii de frontiera, ci si cei de la investigarea fraudelor, sau inspectorii Garzii financiare. Daca vor. Dar nu vor.

Cat timp coruptia domina sistemul de control, contrabandistii nu sunt descurajati. Ba chiar pe timp ce criza isi extind afacerile ilegale. Avem vami in Romania in care la o razie sunt ridicati si pusi sub acuzare toti angajatii gasiti pe tura.

Nici descinderile procurorilor DIICOT si DNA, nici monitorizarea intensificata la frontiera nu pot opri traficul cu tigarete.

Statul este prejudiciat cu 300 de milioane de euro pe an. Din tigari sunt finantate vicii mai periculoase si se dezvolta alte paliere de crima organizata - prostitutia si traficul de droguri. Cand o retea cade, alte trei ii iau locul.

Sunt locuri in Romania unde contrabanda este de ani de zile un mod de viata. Traficantii "trag in piept" autoritatile, iar oprirea lor ramane la stadiul de "fum in ochi".

Reportaj difuzat de Protv în emisiunea "România, te iubesc!" din 30 noiembrie 2012