Decizie şoc a Transporturilor: Sunt admise firme cu afaceri de 20 mil. euro pentru CFR Marfă
Statul a micşorat limita minimă a cifrei de afaceri pentru participanţii la privatizarea CFR Marfă, de la 100 mil. euro la 20 mil. euro, ceea ce ridică semne de întrebare privind puterea financiară a unui cumpărător capabil să administreze compania de stat cu afaceri de 261 mil. euro.
Relaxarea condiţiilor de participare nu a fost explicată de Ministerul Transporturilor. Deşi premierul Victor Ponta şi Relu Fenechiu, ministrul transporturilor, au declarat de mai multe ori că vor un investitor „puternic“, „serios“, cu „istoric“, acum, prin schimbarea acestei condiţii se pot înscrie companii dintr- o ligă mai mică a transportatorilor.
Din acest proces de privatizare lipseşte transparenţa, dat fiind că în prima etapă ministerul nu a oferit o descriere a celor trei investitori înscrişi, cărora nu li s-a făcut publică nici măcar cifra de afaceri şi nici nu explică contextul care a dus la o decizie precum cea de schimbare a nivelului minim al cifrei de afaceri solicitate.
Asocierea formată din Deloitte Consultanţă, Muşat & Asociaţii şi compania franceză Systra încasează de la stat 2,5 milioane lei (570.000 euro), inclusiv TVA, pentru servicii de consultanţă în procesul de privatizare a CFR Marfă. Cele trei firme nu au explicat de ce au sfătuit statul să reducă criteriile de admitere în licitaţie. Guvernul a cheltuit 2,5 mil. lei pentru promovare, dar în loc de zece firme puternice aşteptate au venit doar trei.