Cel mai slab an de criză pentru „regele asfaltului“ Dorinel Umbrărescu: Profitul s-a înjumătăţit
Autor:
Andreea Neferu
22.05.2013
Cele două firme de construcţii controlare de omul de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu, Spedition UMB şi Tehnostrade, au avut anul trecut afaceri cumulate de 1,2 miliarde de lei (261 milioane de euro) şi profituri nete de 167,5 milioane de lei (37,6 milioane de euro).
Rulajul celor doi constructori a scăzut cu circa 14% în lei faţă de 2011, iar profitul net a înregistrat un declin de 41% în lei, arată calculele ZF pe baza datelor transmise de companie şi de la Ministerul de Finanţe.
Astfel, rezultatele financiare ale celor două firme de construcţii sunt cele mai slabe de după izbucnirea crizei. Cu toate acestea, cei doi constructori băcăuani s-au numărat în ultimii ani printre cei mai profitabili jucători din întreaga economie: în cei patru ani de criză (2009-2012), Spedition UMB şi Tehnostrade au generat profituri nete cumulate de peste 256 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF pe baza datelor de la Ministerul de Finanţe.
Spedition UMB şi Tehnostrade, două dintre cele mai active firme locale de construcţii, care au construit în ultimii ani bucăţi de autostradă şi au reabilitat drumuri naţionale, au fost direct afectate de scăderea volumului de investiţii publice, iar acest lucru s-a văzut cel mai bine în marja de profit, care a scăzut astfel de la circa 21% în 2011 la 14% anul trecut.
Cea mai mare parte a veniturilor firmelor lui Umbrărescu este generată de contractele de construcţii de autostrăzi, reabilitări de drumuri naţionale, deszăpeziri sau întreţineri de şosele, încheiate cu Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Acest lucru este demonstrat şi de faptul că firmele lui Umbrărescu au încasat anul trecut cei mai mulţi bani de la CNADNR, aproximativ 145 mil. euro, pentru lucrări precum autostrăzile Timişoara-Lugoj (lot 1) sau Moara Vlăsiei-Ploieşti, dar şi pentru reabilitări de drumuri, deszăpeziri sau construcţia centurii municipiului Rădăuţi. Cele două firme ale lui Umbrărescu au circa 1.400 de angajaţi, însă cea mai mare parte a personalului este înregistrată pe compania Tehnostrade, în cadrul firmei-fanion Spedition UMB lucrând doar 37 de angajaţi în 2012. În acest context, fiecare dintre angajaţii Spedition UMB a generat anul trecut un profit net de circa 570.000 de euro.
O explicaţie pentru faptul că o firmă cu doar 37 de angajaţi reuşeşte să-şi adjudece contracte de anvergură, unde în mod normal lucrează chiar şi câteva sute de muncitori pe proiect, este faptul că în majoritatea licitaţiilor Spedition UMB participă în asociere cu cealaltă firmă a lui Umbrărescu, Tehnostrade, pe care erau înregistraţi la finalul anului trecut peste 1.360 de angajaţi, potrivit informaţiilor ZF.
Vrea autostrăzi în concesiune
Umbrărescu, unul dintre cei mai discreţi oameni de afaceri din construcţii, este şi singurul român care s-a încumetat să-şi depună candidatura, fără a se asocia cu jucători străini, pentru concesiunea a trei autostrăzi, Comarnic-Braşov, Craiova-Piteşti, respectiv inelul de centură sud al Capitalei, cu o valoare cumulată estimată la aproape 5 mld. euro. Totodată, firmele lui Umbrărescu sunt primele care au reuşit să finalizeze un tronson de autostradă înainte de termenul contractual. Astfel, în toamna anului trecut, primii 9,5 kilometri din autostrada Timişoara-Lugoj, construiţi de Spedition UMB şi de Tehnostrade alături de italienii de la Carena pentru circa 50 mil. euro, au fost deschişi circulaţiei cu mai bine de jumătate de an înainte de termenul stipulat în contractul semnat cu CNADNR.
Umbrărescu aşteaptă acum şi rezultatele unor licitaţii de câteva sute de milioane de euro pentru construcţia de autostrăzi pe Coridorul IV paneuropean, pentru care a depus oferte.
Firmele lui Umbrărescu au cunoscut pe timp de criză o ascensiune puternică, culminând în 2009, când businessul Spedition UMB şi Tehnostrade ajungea la peste 370 de milioane de euro, în timp ce profitul net cumulat se ridica la peste 85 de milioane de euro, ceea ce înseamnă o marjă de circa 23%.
Companii evaluate la 315 mil. euro
Spedition UMB şi Tehnostrade se numără printre cele mai valoroase companii de construcţii din România, fiind evaluate anul trecut la 176 de milioane de euro, respectiv 139 de milioane de euro, potrivit anuarului „100 cele mai valoroase companii din România“, realizat de Ziarul Financiar în colaborare cu casa de investiţii Capital Partners.
Reprezentanţii companiilor Spedition UMB şi Tehnostrade nu au răspuns până la închiderea ediţiei la solicitarea ZF legată de reducerea cifrei de afaceri şi a profitul firmelor în 2012.
Reducerea investiţiilor publice în 2012 s-a resimţit şi în businessul altor constructori locali. Hidroconstrucţia, un alt colos cu acţionariat românesc de pe piaţa construcţiilor, a raportat anul trecut afaceri în scădere cu aproape 40%, până la circa 140 de milioane de euro, în timp ce profitul net a scăzut cu două treimi, la puţin peste 4 mil. euro.