Premierul vrea ca firmele româneşti să fie ajutate să exporte mai mult, dar a uitat că a tăiat cu o treime bugetul de promovare în străinătate
Sprijinul acordat companiilor româneşti pentru export sau pentru a se instala cu investiţii în alte state ar trebui să fie mai puternic – acesta este mesajul pe care l-a transmis premierul Victor Ponta în cadrul unui eveniment organizat la finalul săptămânii trecute. Pentru prima dată, premierul a spus că este asaltat cu telefoane de la ambasadorii altor state în România şi că majoritatea discuţiilor se poartă pe teme economice, în timp ce „ambasadorii noştri sunt însă mult mai timizi şi vorbesc rar despre companiile româneşti“. Pe de altă parte, reprezentanţii mediului de afaceri autohton spun că nu se poate vorbi de o încurajare a exporturilor româneşti câtă vreme bugetul de promovare a României în străinătate se diminuează.
„Ar trebui ca în primul rând să avem un premier (nu un ambasador - n. red.) care să sprijine exporturile româneşti, nu unul care să taie cu o treime fondurile destinate promovării afacerilor româneşti în străinătate. Din cauza tăierii fondurilor, am ratat participări la misiuni economice importante, la târguri de promovare, acolo unde se fac parteneriatele, pentru că niciun om de afaceri nu participă la astfel de acţiuni doar ca să piardă vremea“, a spus Mihai Ionescu, secretarul general al Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR) şi preşedinte al Consiliului de Export al României. El spune că, în prezent, bugetul de promovare a afacerilor româneşti la export este de 28 de milioane de lei, din care 10% constituie fondul de rezervă, deci 2,8 mil. lei nu pot fi folosiţi.
Reprezentanţii mediului de afaceri confirmă faptul că investitorii străini fac lobby la Bucureşti pentru ca Guvernul să le sprijine proiectele în România, în timp ce firmele româneşti care vor să exporte sau să investească în altă ţară nu au un ambasador care „poate intra la primul-ministru“. Chiar la începutul săptămânii trecute, premierul Ponta s-a întâlnit cu Mark Alberts, vicepreşedintele companiei petroliere ExxonMobil din SUA pentru a afla statusul lucrărilor pe care le desfăşoară ExxonMobil la Marea Neagră şi intenţiile pe care le au americanii privind prezenţa pe piaţa de gaze din România şi din regiune.