Procedura de modificare a documentelor în cazul PFA, întreprinderilor individuale şi familiale
După trecerea generală în revistă a situaţiilor şi condiţiilor în care se poate modifica actul constitutiv al unei entităţi comerciale (vezi articolul), vom începe detalierea fiecărei forme juridice de organizare a afacerilor comerciale.
Persoana fizică autorizată (PFA), întreprinderea individuală (II) şi întreprinderea familială (IF)
Persoana fizică autorizată (ghid înfiinţare PFA) reprezintă cea mai uşoară modalitate prin care un antreprenor îşi poate deschide o afacere.
1. Definiţii:
* Persoana fizică autorizată (PFA) reprezintă persoana fizică autorizată să desfăşoare orice formă de activitate economică permisă de lege, folosind în principal forţa sa de muncă.
* Întreprinderea individuală (II) reprezintă întreprinderea economică, fără personalitate juridică, organizată de un întreprinzător persoană fizică.
* Întreprindere familială (IF) reprezintă întreprinderea economică, fără personalitate juridică, organizată de un întreprinzător persoană fizică împreună cu familia sa.
Reamintim că cel ce înfiinţează PFA poate alege obiectul de activitate din codul CAEN doar în cazul în care poate să-şi demonstreze pregătirea în acel domeniu, având nevoie de diplomă sau atestat justificator. În lipsa actelor doveditoare privind specializarea profesională nu se poate înfiinţa o PFA, aceasta fiind o diferenţă majoră faţă de infiinţarea celorlalte societăţi comerciale.
Descarcă documentele necesare modificărilor: Cererea de înregistrare-modificare Acordul asociaţiei de locatari Declaraţie pe proprie răspundere |
2. Situaţiile de modificare a documentelor
Spre deosebire de celelalte entităţi comerciale, pentru înfiinţarea unei PFA şi pentru funcţionarea sa NU este necesar un act constitutiv. Cu toate acestea, pot interveni o serie de modificări care să schimbe datele şi elementele PFA, după înregistrarea la ONRC, de la schimbarea obiectului de activitate, la modificări legate de sediu, nume şi alte situaţii.
Pentru a opera o modificare, este necesară completarea unei cereri de înregistrare, bifată în dreptul modificării dorite (descarcă cererea).
a. modificări cu privire la documentele care atestă drepturile de folosinţă asupra sediului profesional/punctelor de lucru
Documentele care atestă drepturile de folosinţă asupra spaţiilor cu destinaţie de sediu social/profesional şi/sau de sedii secundare pot fi:
- extras de carte funciară, în termen de valabilitate la depunere, dar nu mai vechi de 30 de zile;
- contract de vânzare-cumpărare;
- contract de donaţie în formă autentică;
- certificat de moştenitor;
- act notarial de ieşire din indiviziune sau de delimitare a proprietăţii;
- hotărâre judecătorească definitivă privind proprietatea sau folosinţa/uzufructul;
- hotărârea judecătorească definitivă de ieşire din indiviziune;
- proces verbal de recepţie a construcţiei;
- act de adjudecare a imobilului vândut în cadrul executării silite;
- contract de schimb;
- contract de închiriere (înregistrat la Administraţia Finanţelor Publice, în cazul proprietarului/locatorului persoană fizică);
- contract de subînchiriere;
- contract de concesiune;
- contract de leasing imobiliar;
- contract de comodat;
- contract de uz;
- contract de uzufruct;
- certificat de rol fiscal/rol agricol în termen de valabilitate;
- orice alt act juridic care conferă dreptul de folosinţă, la alegerea solicitantului.
Ghid practic: |
Extrasul de carte funciară şi certificatul de rol fiscal/rol agricol se depun în original, celelalte documente urmând a fi depuse în copie certificată de parte sau în copie legalizată.
Pentru sediul profesional al PFA, II şi IF, actul care atestă dreptul de folosinţă trebuie prezentat în original sau copie legalizată.
În anumite situaţii, dacă este cazul, se poate depune şi avizul privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă, cu alte cuvinte, acordul asociaţiei de proprietari sau locatari prevăzut de Legea nr. 230/2007 (descarcă cererea).
b. modificări în obiectul de activitate al PFA
Pentru modificarea obiectului de activitate este necesară declaraţia-tip pe propria răspundere care să ateste îndeplinirea condiţiilor legale de funcţionare prevăzute de legislaţia specială din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii (descarcă declaraţia-tip).
În cererea de înregistrare se poate face menţiunea modificării obiectului principal de activitate, dar şi a obiectelor secundare de activitate. Deoarece, aşa cum am arătat mai sus, PFA îşi poate desfăşura activitatea numai în domeniile în care a obţinut calificare şi competenţă profesionale, introducerea unor noi obiecte de activitate trebuie să ţină cont de această condiţie. Totodată, cererea de înregistrare/modificare trebuie să fie însoţită de diplome, certificate, atestate sau orice alte documente doveditoare privind calificarea în domeniul respectiv.
c. declaraţii legate de activitatea soţului/soţiei
Atât la înregistrare, cât şi la producerea unor modificări cu privire la desfăşurarea activităţii, ori dimpotrivă, încetarea activităţii soţului/soţiei, PFA trebuie să depună în acest sens declaraţii pe proprie răspundere. (Descarcă declaraţia de încetare participare soţ - soţie sau declaraţia de participare soţ - soţie)
Taxe - 45 lei - taxele de registru; - 27 lei, reprezentând un procent aplicat taxei de registru - 50% Fondul de lichidare şi 10% Fondul de buletin prevăzute de Legea nr. 85/2006; - 20 lei / persoană cazier fiscal, dacă este cazul;
- 72 lei pentru fiecare sediu autorizat pe baza declaraţiei pe proprie răspundere |
d. alte situaţii de modificare a documentaţiei
Aici se au în vedere: actul modificator la acordul de constituire, declaraţii retragere, act identitate membru nou - pentru înlocuirea / intrarea unui nou membru, în situaţia IF.
Totodată, pentru orice modificări în patrimoniul de afectaţiune, alături de actul adiţional şi documentele doveditoare, trebuie depusă o declaraţie pe proprie răspundere, care poate fi făcută în formă autentică de notarul public, în formă atestată de avocat în condiţiile Legii nr. 51/1995, modificată, sau cu darea de dată certă prin serviciile de asistenţă din cadrul ORC.
3. Depunerea documentelor
Documentele se depun la ORC în raza căruia persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală sau întreprinderea familială îşi are stabilit sediul profesional, la ghişeu sau prin corespondenţă.
Soluţionarea cererii revine în competenţa directorului oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal care poate dispune prin rezoluţie motivată administrarea şi a altor acte doveditoare.
4. Taxe şi tarife percepute
Costurile pentru înregistrarea în registrul comerţului a modificărilor persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale şi întreprinderilor familiale sunt următoarele:
- 45 lei - taxele de registru;
- 27 lei, reprezentând un procent aplicat taxei de registru - 50% Fondul de lichidare şi 10% Fondul de buletin prevăzute de Legea nr. 85/2006;
- 20 lei / persoană cazier fiscal, dacă este cazul;
- 72 lei pentru fiecare sediu autorizat pe baza declaraţiei pe proprie răspundere (45 lei taxa de registru, la care se adaugă 27 lei reprezentând un procent aplicat taxei de registru - 50% Fondul de lichidare şi 10% Fondul de buletin prevăzute de Legea nr. 85/2006), dacă este cazul.
Taxa legală poate fi achitată în numerar sau cu card bancar la casieriile ORC, precum şi cu mandat poştal, ordin de plată etc.
Dacă s-a optat pentru transmiterea documentelor, care atestă înregistrarea în registrul comerţului, prin poştă, se percepe un tarif de 8 lei.
5. Alte informaţii
* Cont pentru încasări în valută:
Beneficiar: Oficiul Naţional al Registrului Comerţului
CIF: 14942091
Cod IBAN EUR: R035RNCB008201927871003
Banca Comercială Română Sucursala Unirea
Cod BIC/SWIFT: RNCBROBU
* Conturi IBAN 5032 ale oficiilor registrului comerţului:
ORC |
CUI |
5032 - Disponibil din sume colectate pentru bugetul de stat |
|
pe atributul fiscal al ORCT |
IBAN |
Trezoreria |
|
ALBA |
23672850 |
RO87TREZ0025032XXX006768 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL ALBA IULIA |
ARAD |
23658227 |
RO70TREZ0215032XXX022774 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL ARAD |
ARGES |
23716379 |
RO84TREZ0465032XXX013891 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL PITESTI |
BACAU |
14946344 |
RO18TREZ0615032XXX013664 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL BACAU |
BIHOR |
23665070 |
RO46TREZ0765032XXX014946 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL ORADEA |
BISTRITA NASAUD |
23642417 |
RO18TREZ1015032XXX008662 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL BISTRITA |
BOTOSANI |
23683697 |
RO84TREZ1165032XXX007611 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL BOTOSANI |
BRAILA |
23665259 |
RO29TREZ1515032XXX008953 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIULBRAILA |
BRASOV |
23665496 |
RO75TREZ1315032XXX015864 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIULBRASOV |
BUZAU |
23650355 |
RO20TREZ1665032XXX011192 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIULBUZAU |
CALARASI |
23686685 |
RO78TREZ2015032XXX005359 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL CALARASI |
CARAS SEVERIN |
23649393 |
RO62TREZ1815032XXX005723 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL RESITA |
CLUJ |
23664210 |
RO18TREZ2165032XXX030535 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL CLUJ NAPOCA |
CONSTANTA |
23673170 |
RO22TREZ2315032XXX023616 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL CONSTANTA |
COVASNA |
23665020 |
RO71TREZ2565032XXX006537 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SF GHEORGHE |
DAMBOVITA |
23690660 |
RO70TREZ2715032XXX008632 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL TARGOVISTE |
DOLJ |
23704102 |
RO65TREZ2915032XXX017182 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL CRAIOVA |
GALATI |
23674249 |
RO61TREZ3065032XXX013996 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL GALATI |
GIURGIU |
23691282 |
RO60TREZ3215032XXX008719 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL GIURGIU |
GORJ |
23637666 |
RO02TREZ3365032XXX008445 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL TG JIU |
HARGHITA |
23650282 |
RO22TREZ3515032XXX004827 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL MIERCUREA CIUC |
HUNEDOARA |
23647597 |
RO42TREZ3665032XXX009551 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL DEVA |
IALOMITA |
23642042 |
RO16TREZ3915032XXX006432 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SLOBOZIA |
IASI |
23682020 |
RO03TREZ4065032XXX020577 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL IASI |
MARAMURES |
23812104 |
RO63TREZ4365032XXX013369 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL BAIA MARE |
MEHEDINTI |
23672299 |
RO11TREZ4615032XXX006159 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL DROBETA TR SEVERIN |
MURES |
23683123 |
RO56TREZ4765032XXX014895 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIULTG MURES |
NEAMT |
23676762 |
RO44TREZ4915032XXX014472 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIULPIATRA NEAMT |
OLT |
23671447 |
RO52TREZ5065032XXX009227 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SLATINA |
PRAHOVA |
23692172 |
RO12TREZ5215032XXX013576 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL PLOIESTI |
SALAJ |
23664342 |
RO90TREZ5615032XXX007849 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL ZALAU |
SATU-MARE |
23815062 |
RO20TREZ5465032XXX010039 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SATU MARE |
SIBIU |
23674443 |
RO65TREZ5765032XXX018815 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SIBIU |
SUCEAVA |
23673839 |
RO76TREZ5915032XXX007599 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SUCEAVA |
TELEORMAN |
23730241 |
RO93TREZ6065032XXX007236 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL ALEXANDRIA |
TIMIS |
23690198 |
RO89TREZ6215032XXX019376 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL TIMISOARA |
TULCEA |
23647368 |
RO22TREZ6415032XXX006926 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL TULCEA |
VALCEA |
23642212 |
RO03TREZ6715032XXX010646 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL RAMNICU VALCEA |
VASLUI |
23650860 |
RO03TREZ6565032XXX005174 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL VASLUI |
VRANCEA |
23658006 |
RO27TREZ6915032XXX008586 |
TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL FOCSANI |
BUCURESTI |
33303396 |
RO52TREZ7035032XXX016316 |
TREZORERIE SECTOR 3 |
ILFOV |
33303418 |
RO31TREZ7035032XXX016306 |
TREZORERIE SECTOR 3 |
ONRC |
14942091 |
RO72TREZ7035032XXX011591 |
TREZORERIE SECTOR 3 |
Sursa: Oficiul Naţional al Registrului Comerţului - ONRC