Povestea antreprenorului care a convins brandurile de lux Chopard, Omega şi Damiani să vină în România
„Anul trecut cifra de afaceri a continuat să scadă cu 14% comparativ cu 2013, însă situaţia s-a schimbat în 2015, când am revenit pe creştere. Este normală revenirea după atâţia ani de lipsă de apetit pentru produse de lux. Aceste produse sunt vitale pentru starea emoţională a oamenilor.“
Antreprenorul a intrat în acest business în 1981 în Germania, unde locuia la acea vreme. În ‘90 a continuat pe acest drum şi în România, îşi aminteşte Cristian Ioniţă, fondator şi administrator al Micri Gold. Antreprenorul a intrat în acest business în România în 1990, printr-o colaborare cu Bijuteria SA, aflată sub administrarea BNR. În acea perioadă începuse să se liberalizeze comerţul cu bijuterii pe piaţa locală, îşi aminteşte el. Ulterior, Bijuteria SA se descompune şi dispare astfel colaborarea dintre cele două părţi. „Totuşi, rămânem în piaţă deoarece a rămas cererea clienţilor de a-şi tezauriza banii iniţial în special în bijuterii însă ulterior şi în ceasuri.“ În 1991, antreprenorul a înfiinţat Micri Gold Bijuterii, prima societate privată care a comercializat în România bijuterii şi produse de lux, potrivit lui Ioniţă. La început comercializa 80-85% bijuterii din aur şi doar 15% din ofertă reprezentau ceasuri. Astăzi, în cadrul Micri Gold raportul este 60-40%.
„La început era foarte uşor să faci business în România, oamenii erau dornici să cumpere ceva ce mulţi ani fusese interzis. Mai mult, inflaţia era galopantă şi oamenii voiau să îşi tezaurizeze banii.“ Atunci nu se cereau bijuterii sau ceasuri branduite, ci se urmărea cantitatea şi valoarea produselor cumpărate. Prin 1995 a început să apară din partea clienţilor cerinţa concretă pentru un brand, atât la bijuterii, cât şi la ceasuri.“
Au fost două perioade când businessul a mers bine, din 1991 până în 1995, a urmat o mică sincopă şi apoi din 1997 până în 2004. Astăzi, suprataxarea pieţei de lux, TVA mare, scăparea de sub control a segmentului de comerţ paralel (cum este cazul fake-urilor, spre exemplu) şi totodată călătoriile mult mai dese întreprinse de români, toate şi-au pus amprenta asupra pieţei locale de profil, crede administratorul Micri Gold.
„Ceasurile noastre pot costa sute de euro, mii de euro, iar cele făcute la comandă, respectiv cele premium, ajung la chiar mai mult. Anterior, dacă aveai în portofoliu ceasuri de zeci de mii de euro, le vindeai cu siguranţă. Acum este periculos să le ţii pe stoc pentru că clienţii investesc mai greu.“