Cea mai mare tranzacţie din ultimii cinci ani în industria alimentară. Lactalis cumpără Albalact pentru a câştiga primul loc pe piaţa lactatelor
Grupul Lactalis va cumpăra Albalact pentru a se detaşa de competitorii de la Danone şi FrieslandCampina, ceea ce nu a reuşit în opt ani cu brandul LaDorna cumpărat de la Jean Valvis în 2008.
Preluarea Albalact de către Lactalis, într-o mişcare extrem de surprinzătoare anunţată ieri pe bursa de la Bucureşti, „predă“ încă o industrie de un miliard de euro în mâna multinaţionalelor.
„Din partea lui Raul Ciurtin nu cred că este „o predare“. Vine un moment când un antreprenor trebuie să vadă dacă poate duce afacerea lui mai sus sau este nevoie de o forţă mai mare. Mulţi antreprenori români au ratat momentul bun să facă exit. Cred că pentru Raul Ciurtin este o decizie bună să vândă“, a comentat ieri la ZF Live Ionuţ Simion, şeful firmei de audit şi consultanţă PwC România.
Acordul parafat pe 27 ianuarie între acţionarii majoritari ai Albalact - Raul Ciurtin, Lorena Ciurtin, Crisware Holding, Croniar Holding şi RC 2 (care deţin 70% din titlurile companiei) - va ajunge la Consiliul Concurenţei, urmând ca Lactalis să facă o ofertă publică de preluare a 100% din acţiuni.
Acţionarii Albalact au prezentat doar o formulă de calcul după care va fi stabilit preţul pe acţiune, iar reperul de preţ a devenit ieri principala întrebare a investitorilor de pe bursă.
Albalact, cu afaceri de 107 mil. euro anul trecut şi 900 de angajaţi, şi-a bugetat pentru 2015 un EBITDA de 31 mil. lei. Aplicând la acest indicator financiar un multiplicator de 13 ori EBITDA, la cât se tranzacţionează pe bursa din Franţa grupul francez Danone (competitorul Albalact), rezultă o valoare a companiei de 403 mil. lei, adică un preţ pe acţiune de 0,63 lei/ unitate, cu 66% peste cea mai recentă cotaţie a ALBZ pe bursa de la Bucureşti. Prima de 66% faţă de preţul la care acţiunile ALBZ se tranzacţionează este justificată de faptul că Lactalis preia poziţia unu în piaţă, dar şi de pachetul semnificativ de acţiuni (70%). Luând însă în calcul un multiplicator de 20 ori EBITDA, la cât s-au încheiat tranzacţiile pe piaţa de lactate anul trecut, potrivit unui raport global al PwC, rezultă o valoare de 620 mil. lei pentru Albalact, adică un preţ de 0,97 lei/unitate, aproape de maximele atinse pe bursă de acţiunile ALBZ în 2007.