Conferinţa ZF „Industria auto: motorul economiei româneşti“. Costin Borc, vicepremier: Pentru al treilea producător auto avem nevoie de şcoli profesionale
Infrastructura reprezintă o necesitate pentru a atrage investiţii şi mai mari în industria auto, dar companiile întreabă tot mai mult despre forţa de muncă pregătită. „Vrem 2.000 de angajaţi. De unde-i luăm?“, a citat ministrul Costin Borc investitorii.
Industria auto din România, care a rulat anul trecut afaceri cumulate de 20 miliarde de euro făcute din producţia de automobile şi componente auto, ar putea atrage un nou constructor de autovehicule, însă Guvernul trebuie întâi să promoveze rapid învăţământul dual pentru a pregăti forţa de muncă necesară, dar şi să construiască autostrăzi care pot garanta termene stricte de livrare.
„Învăţământul dual şi tehnic este una din priorităţile Guvernului. Nu infrastructura este bariera numărul unu în dezvoltare, ci forţa de muncă. Nu vom putea dezvolta industria auto dacă nu ne ocupăm de calificarea şi atragerea forţei de muncă, de păstrarea în ţară a oamenilor şi aducerea în ţară a celor care vor să se întoarcă. Pentru un al treilea producător auto avem nevoie de învăţământul dual, apoi de infrastructură. Toţi ne întreabă dacă mâine pot găsi 2.000 de oameni care să lucreze“, a spus Costin Borc (foto), vicepremier şi ministru al economiei în guvernul condus de Dacian Cioloş în cadrul evenimentului „Industria auto: motorul economiei româneşti“, realizat de ZF în parteneriat cu New Kopel Group şi Hertz Lease. Vicepremierul a subliniat că în proiectul România 5% creştere economică anual, demografia reprezintă un factor determinant pentru a atrage un al treilea producător auto.
Pe de altă parte, România a pierdut o investiţie de 500 mil. euro a Daimler într-o uzină de motoare în favoarea Poloniei, în condiţiile în care una din cerinţe era ca de la fabrica de motoare la cea de maşini din Bremen transportul să dureze cel mult 17 ore.
„Nu am fost un competitor serios pentru fabrica de motoare din cauza lanţurilor logistice impuse de producător, iar condiţia principală era ca motoarele să ajungă în cel mult 17 ore din România la poarta fabricii din Bremen“, a spus vicepremierul. Între Sebeş şi Bremen cel mai scurt drum are 1.634 km, care poate fi parcurs cu un autoturism în peste 16 ore, cu o viteză medie de 107 km/h. Un camion poate rula cu cel mult 89 km/h, însă cu această viteză durata drumului ar fi de aproximativ 18 ore şi 20 de minute, fără pauzele obligatorii, timpul de aşteptare în vamă, având în vedere că România nu este în Spaţiul Schengen şi fără a lua în calcul incidentele rutiere care pot interveni pe drumurile naţionale cu o bandă pe sens.
În opinia lui Constantin Stroe, România are avantaje importante când vine vorba de atragerea investiţiilor cum ar fi viteza mare de adaptare şi disciplina, datorită căreia acum Renault trimite români în Maroc pentru a pregăti angajaţii din uzina din Tanger în locul celor francezi.
Printre cei mai importanţi invitaţi ai evenimentului din acest an s-au numărat Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), Istvan Jakab, preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu, Bogdan Cocian, director general Elba Timişoara, Tal Lahav, CFO New Kopel Group, George Asimakis, country manager Hertz România sau Mihai Ivănescu, manager coordonator al Importatorilor Auto din cadrul Ţiriac Holding.