Piaţa de electro-IT: doar 2,5% avans pe final de an. Vânzările de smartphone-uri, aproape de stagnare
La nivelul întregului an vanzările de bunuri de folosinţă îndelungată au avansat cu 9%, la 2,55 mld. euro, depăşind astfel pentru prima oară nivelul înregistrat în 2008, anul de boom.
Vanzările de echipamente de comunicaţii (telefoane mobile simple, smartphone-uri, căşti şi alte accesorii) înregistrate în ultimul trimestru al anului trecut au însumat doar 273 mil. euro, respectiv un avans de numai 0,2% faţă de anul anterior, punandu-şi astfel accentul asupra evoluţiei întregii pieţe de electro-IT, care a crescut cu doar 2,5%, la 904 mil. euro în perioada menţionată, arată studiul GfK Temax, realizat de compania de analiză GfK.
Datele GfK arată că rata de creştere în valoare de la an la an a vanzărilor de echipamente de comunicaţii s-a deteriorat puternic în ultimele 5 trimestre: de la un avans de aproximativ 33% în trim. 4 2015 şi trim. 1 2016, la 19% în trim. 2, 8% în trim. 3 şi doar 0,2% în ultimele trei luni ale anului trecut. GfK nu oferă public şi date despre numărul de echipamente vandute, care cel mai probabil s-a aflat în creştere. Compania a precizat doar că numărul telefoanelor cu ecran mare a crescut semnificativ, iar "segmentul de căşti cu microfon a continuat să aibă rate de creştere de două cifre, ceea ce a contribuit la evoluţia întregii categorii telecom". În acest context ponderea categoriei telecom din întreaga piaţă a scăzut de la 35% în trim. 1 la 30% în ultimul trimestru.