Conferinţa „Cum pot antreprenorii români să iasă cu businessul peste graniţă“. „Dacă vrei să creşti, trebuie să ieşi pe alte pieţe, să decizi dacă rămâi în lac sau te duci în mare.“
Ieşirea pe pieţele externe depinde de curaj, de susţinerea unui finanţator, de cunoaşterea corectă a pieţei şi de networking, sunt de părere participanţii la conferinţa „Cum pot antreprenorii români să iasă cu businessul peste graniţă“, organizată de Ziarul Financiar şi Intesa Sanpaolo Bank.
„România este o piaţă foarte mare, cu potenţial de dezvoltare uriaş. Dar din păcate încă sunt mulţi oameni aici care sunt ghidaţi de paradigma „nu se poate“. Trebuie să schimbăm paradigma“, spune Marco Capellini, director general al Intesa Sanpaolo Bank România.
Potrivit unei analize a BNR, doar 134 de companii româneşti au avut curaj în ultimii ani să se extindă în alte ţări prin investiţii directe, număr extrem de mic comparativ cu situaţia de pe alte pieţe din regiune. Comparativ, polonezii şi cehii au câte 1.000 de companii care au investit doar în România.
Chiar şi în privinţa acestor 134 de companii curajoase, George Mucibabici, preşedinte Deloitte România, are câteva semne de întrebare, apreciind că majoritatea sunt probabil outlet-uri sau branduri de prezentare, nu investiţii masive. „Nu înţeleg de ce nu sunt plini Balcanii de benzinăriile Petrom“, se întreabă Mucibabici. El arată că înainte de ’90 în susţinerea expansiunii companiilor româneşti în străinătate se făceau studii complexe de piaţă, iar după ’90 atitudinea statului a fost să aducă investitori străini în România.
„Dacă vrei să creşti, trebuie să ieşi pe alte pieţe, să investeşti, să decizi dacă rămâi în lac sau te duci în mare. În lac sunt nişte peşti, dar ei s-ar putea să nu ajungă pentru toţi, deci te duci în mare“, consideră Pierangelo Decisi, preşedinte Soag Group, Sigit Oman Automotive Group, un business din sectorul auto.
Antreprenorii români trebuie să crească întâi pe plan local şi apoi să aibă curajul de a ieşi din zona lor de confort şi să îşi asume un risc, calculat, pe plan extern. Ulterior deciziei, vine partea de documentare, analiză, parteneriat şi limitarea eventualelor pierderi.
„Companiile româneşti care vor să pătrundă pe pieţele internaţionale au nevoie să fie ancorate în prezent şi să gândească măcar la nivel regional. Relaţia cu o bancă, atunci când te duci pe o altă piaţă, este importantă, deoarece astfel ai un finanţator, un partener care să se uite la riscuri împreună cu tine“, este de părere Florin Şandor, şeful diviziei corporate and SME al Intesa Sanpaolo Bank.