Centura de siguranţă a businessului
Asigurările, o industrie cu vânzări de 11 mld. lei anual, încearcă să-şi facă loc în economie prin creşteri anuale de două cifre. Trecerea pe profit a pieţei în 2016, concomitent cu extinderea numărului de angajaţi pot fi pilonii principali pentru câştigarea unei ponderi semnificativ peste nivelul de 1% în PIB.
Primele 20 de companii din piaţa locală de asigurări au avut împreună venituri de peste 11 mld. lei în 2016, cu aproape 20% mai mult faţă de anul anterior, potrivit datelor oferite de Registrul Comerţului. Raportat la PIB, dimesiunea pieţei de asigurări este foare redusă, de puţin peste 1%. Spre comparaţie, în ţările mature din vestul Europei asigurările contribuie într-o proporţie de aproape 10% la formarea PIB-ului.
Pe lângă gradul redus de cuprindere în PIB, o altă slăbiciune a asigurărilor constă în gradul extrem de ridicat al concentrării, reflectat prin faptul că primii zece jucători au pe mână aproximativ 90% din vânzările totale de poliţe, iar primii cinci au mai bine de jumătate din rulaje. Analiza ZF a luat în calcul companiile cu codul CAEN 6512 -specific activităţilor de asigurări generale -şi codul CAEN 6511- specific activităţilor de asigurări de viaţă.
Allianz-Ţiriac s-a poziţionat în 2016 ca lider al pieţei după ce a raportat venituri din vânzarea de asigurări generale şi de viaţă de peste 1,4 mld. lei, în creştere cu peste 10% faţă de anul anterior. Anul trecut însă Allianz-Ţiriac a pierdut locul întâi în piaţă în favoarea City Insurance, un asigurător recent ieşit din redresare financiară, dar foarte puternic în piaţa poliţelor auto obligatorii (RCA). Tocmai strategia axată pe RCA şi vânzarea aproape exclusiv prin brokeri a dus City Insurance pe primul loc în piaţă. Veniturile City s-au majorat cu peste 50% în 2016 comparativ cu anul precedent şi au însumat 1,2 mld. lei.
Spre deosebire de Allianz-Ţiriac, City Insurance este activă doar în piaţa asigurărilor generale. Podiumul din 2016 a fost completat de Groupama, companie mixtă cu venituri de aproape 1,2 mld. lei în 2016.
Volumele mari ale vânzărilor vin de pe segmentul asigurărilor generale, acestea reprezentând peste 80% din total, situaţie care explică dominanţa companiilor de poliţe generale în top zece. Un număr de 8 companii care vând asigurări generale au prins un loc în top zece după venituri, în timp ce doar doi asigurători de viaţă - NN Asigurări şi BCR Asigurări de Viaţă - au intrat în clasamen-tul celor mai mari asigurători după venituri în 2016.
Potrivit datelor de la Registrul Comerţului, 6 dintre cei mai mari 10 asigurători locali au depăşit pragul de un miliard de lei venituri, un număr dublu faţă de 2015.
Majorarea veniturilor pentru cei mai mulţi jucători s-a datorat în principal creşterii tarifelor la RCA, mişcare care a generat un val de proteste din partea clienţilor, în principal transportatori, şi a dus la impunerea unor tarife administrate. Ca urmare a intervenţiei statului în piaţă, tarifele au scăzut semnificativ, fapt care a determinat implicit temperarea creşterii pieţei în 2017.
Elementul marcant al anului 2016 pentru piaţa de asigurări a fost fără îndoială trecerea pieţei pe profit, după un şir de zece ani cu pierderi. În 2016 doar patru companii de asigurări au fost pe pierdere, în comparaţie cu şapte în 2015. Rezultatul pozitiv aferent anului 2016 s-a ridicat la 278 milioane de lei, potrivit datelor de la Registrul Comerţului, primii 10 jucători având 87% din câştigul net total.
Revenirea pe plus creează premisele necesare asigurătorilor să treacă de la o strategie axată pe restructurare şi eficientizare la una bazată pe dezvoltare şi tehnologizare.
„Trebuie să intrăm într-o perioadă de dezvoltare proactivă, să inovăm şi să generăm mai multă valoare adaugată pentru clienţi, deoarece ultimii ani au fost marcaţi mai mult de conformarea la modificări legislative - comunitare sau locale - care au pus presiune pe resursele şi capacitatea asigurătorilor de a-şi dezvolta cu adevărat activitatea“, spune Adrian Marin, preşedinte al asociaţiei locale a asigurătorilor (UNSAR) şi director general al Generali. Compania condusă de Marin se numără printre puţinele care au reuşit să se menţină pe plus în ultimii ani. În 2016, Generali a înregistrat al doilea cel mai mare profit net din piaţă, circa 68 milioane de lei, după Allianz-Ţiriac, care a obţinut un câştig net de 97,5 milioane de lei.
Un alt semn că asigurările sunt pe drumul cel bun, pe lângă revenirea pe profit, este reprezentat de reluarea angajărilor, după şapte ani de recalibrare a echipelor de personal. Cei mai mari 20 de asigurători au închis anul 2016 cu 8.545 de salariaţi.
Groupama este cel mai mare angajator cu peste 1.500 de salariaţi. Urmează apoi Allianz-Ţiriac şi Asirom. Toţi cei trei asigurători au peste 1.000 de angajaţi fiecare.
Adrian Marin, preşedinte al UNSAR şi director general al Generali: Trebuie să intrăm într-o perioadă de dezvoltare proactivă, să inovăm şi să generăm mai multă valoare adaugată pentru clienţi, deoarece ultimii ani au fost marcaţi mai mult de conformarea la modificări legislative - comunitare sau locale - care au pus presiune pe resursele şi capacitatea asigurătorilor de a-şi dezvolta cu adevărat activitatea.