René Benko, „Donald Trump“ de Austria, magnatul care va salva sau va îngropa magazinele universale din Germania
Magnatul din sectorul de retail şi imobiliar René Benko nu a terminat niciodată liceul, dar a reuşit să acumuleze o avere de 4 miliarde dolari, potrivit Handelsblatt. Va putea acesta, prin preluarea magazinelor universale Kaufhof, să salveze sectorul de la prăbuşire?
La vârsta de 41 de ani, Benko, unul dintre cei mai importanţi magnaţi din sectorul imobiliar european, ar putea deveni salvatorul magazinelor universale tradiţionale germane.
Pentru unii, Benko, născut în Innsbruck, este un Donald Trump austriac, proprietar al unui imperiu în expansiune, opac, de companii şi investiţii cu venituri de aproape 12 miliarde de euro.
Benko obţine de obicei ceea ce-şi propune. Luna trecută, acesta şi-a îndeplinit o mare ambiţie: oferta de succes de 3,5 mld. euro pentru lanţul Kaufhof de către Signa Group al lui Benko (cunoscut şi drept Signa Holding), a pregătit calea pentru o fuziune cu Karstadt, celălalt lanţ german important pe care magnatul l-a cumpărat în 2014.
Într-un interviu acordat în exclusivitate publicaţiei germane Handelsblatt, Benko s-a declarat optimist cu privire la viitorul magazinelor universale, în pofida competiţiei venite din partea brandurilor ieftine şi retailerilor online.
Magnatul a declarat că noua companie va păstra ambele branduri, descrise de acesta drept „enorm de puternice“.
Deşi analiştii prevăd închideri de magazine la scară largă, Benko a declarat că acest lucru nu se va întâmpla.
Benko a renunţat la şcoală pentru a-şi urma visurile antreprenoriale. În câţtiva ani, o serie de investiţii masive, obţinute de la cunoştinţe avute, i-au permis acestuia să înfiinţeze un magazin local denumit Tyrol.
Angajaţii şi clienţii Karstadt şi Kaufhof speră că, odată fuziunea aprobată de autorităţi, Benko va face minuni în sectorul care suferă de decenii de declin. Cu 30 de ani în urmă existau 5 lanţuri majore de magazine universale în Germania, iar până în 1994 au mai rămas doar două: Kaufhof şi Karstadt. O fuziune a reprezentat soluţia evidentă, dar nu a fost realizată.
Între timp a apărut şi comerţul online, un alt rival al magazinelor tradiţionale.
După mai multe oferte ce i-au fost response, Benko a reuşit în cele din urmă să pună mâna pe lanţul cu probleme Karstadt în 2013. În acelaşi an, Kaufhof a fost cumpărat de grupul canadian de investiţii HBC.
Însă, în timp ce Karstadt s-a redresat sub mâna lui Benko, Kaufhof a continuat să aibă probleme. Benko a lansat mai multe oferte pentru lanţ, dar şeful HBC, Richard Baker, le-a respins. În acest an, Baker a fost nevoit să negocieze un acord cu rivalul său.
Miliardarul austriac pare să fi descoperit un secret pe care retailerii cu dificultăţi din Germania par să-l fi trecut cu vederea: magazinele generale trebuie să ofere mai mult, devenind un nou tip de „marketplace“ urban de lux.
Pentru ca acest lucru să se întâmple în Germania sunt necesare investiţii majore.
Benko promite că angajaţii Kaufhof vor asista la un stil diferit de management, dar insistă că nu există altă alternativă la fuziune. „În lipsa unei fuziuni, Kaufhof nu are viitor. Nu putem uita acest lucru“.