Semne de îngrijorare pe o piaţă de 10 mld. euro: cererea de carburanţi ar putea termina anul pe minus, prima dată după 2014
Introducerea „accizei“ de 7 cenţi pe litru în primăvara anului 2014 a determinat scăderea cererii de carburanţi la nivelul întregului an cu 2,6%, evoluţie urmată apoi de trei ani de creştere neîntreruptă a cererii de carburanţi.
După plusuri cuprinse între 5% şi 7%, anul acesta piaţa ar putea înregistra o stagnare, în cel mai bun caz. Deja în cel de-al treilea trimestru al anului s-a simţit o scădere marginală. Ce se întâmplă pe un domeniu de 10 miliarde de euro care ţine economia în mişcare?
„Credem că vom termina anul cu o stagnare la nivelul cererii de carburanţi, poate cu o uşoară scădere“, a declarat Christina Verchere, CEO-ul OMV Petrom, cu ocazia prezentării rezultatelor pentru primele nouă luni către comunitatea de analişti. Verchere a mai precizat că una dintre explicaţii privind această evoluţie ar putea fi comportamentul la pompă al şoferilor, care alimentează mai rar şi mai puţin la fiecare vizită în benzinărie.
Dacă în 2014 scăderea pieţei a fost generată de şocul scumpirii peste noapte a carburanţilor prin introducerea taxei de 7 eurocenţi pe litru, stagnarea din 2018 nu are însă cauze la fel de clare. Mai mult, această stagnare vine după ce, potrivit datelor din rapoartele publicate de OMV Petrom, în 2017 piaţa a avut un ritm de creştere de 7%, iar în 2016 şi 2015 volumele au crescut cu 5% în fiecare an.