PwC: Parcul auto din România a crescut cu 7,4% în 2018, la peste 8,2 milioane vehicule, dar nu ţine pasul cu infrastructura rutieră

Autor: Miruna Diaconu 27.01.2020
Piaţa automobilelor din Europa va creşte cu 1,4% până în 2025, dar se va reduce cu 5,4% până în 2030.

Piaţa automobilelor din România a crescut cu 7,4%, în 2018, la peste 8,2 milioane vehicule, dar infra­structura rutieră nu poate ţine pasul cu această creştere, într-un studiul „Digital Auto Report“ al companiei de consultanţă şi audit Price­water­houseCoopers (PwC).

„Bucureştiul, cu circa 1,4 milioane de autoturisme înmatriculate oficial, la care se adaugă cele în tranzit, este de mulţi ani în topul celor mai con­gestionate oraşe din Europa, iar ni­velul parti­culelor în suspensie din aer este du­blu faţă de cel maxim recomandat de Orga­nizaţia Mondială a Sănătăţii. În acest context, sunt necesare soluţii noi de transport, o variantă fiind modelele de proprietate alternative, precum abonamentul, închirierea, car sharing, ride-hailing, ridesharing şi micro-mobility“, a declarat Daniel Anghel, partener şi liderul serviciilor fiscale şi juridice al PwC România.

Parcul auto al Europei va creşte cu circa 1,4% până în 2025, la 273 milioane de euro, de la 269 milioane de automobile în 2020. După această creştere, piaţa automobilelor va înregistra o scădere de 5,4% până în anul 2030, ca o urmare a dezvoltării platformelor de ridesharing.

În studiul PwC, Germania apare ca având o pondere mai scăzută a persoanelor care deţin o maşină. Ponderea proprietarilor de maşini germani a scăzut de la 43%, în 2010, la 36%, în 2018. În schimb platformele de mobilitate şi firmele de închirieri  au crescut de la 57% la 64%.

Un procent de 74% dintre consumatorii europeni vor opta pentru cel mai convenabil mod de a călători, iar 28% dintre proprietarii europeni de maşini sunt de părere că pot câştiga bani din platformele de ridesharing.

„În Europa, esti­mările arată că seg­mentul modelelor alter­native de pro­prietate va creşte de la o valoare de 33 mi­liarde de dolari în 2018, la 191 miliarde dolari în 2025 şi 393 miliarde de dolari în 2030. La nivel global, modelele alter­native de mobilitate vor ajunge să repre­zinte între 17 şi 28% din transportul cu vehicule la nivel global până în 2030“, mai notează autorii studiului.

Raportul mai arată că viitorul industriei auto va fi caracterizat de conectivitate, adică numărul autove­hiculelor conectate la internet 4G şi 5G va creşte. Motoarele electrice şi funcţiile automate vor creşte cu 20-40% costul producătorilor auto cu materiile prime până în anul 2030.

Astfel, modelele de afaceri ale producătorilor auto şi a furnizorilor lor vor înregistra o schimbare, ceea ce înseamnă că vor depune eforturi semnificative pentru reducerea costurilor tehnologice în următorii 10 ani.