Contzilla.ro: Două proiecte legislative noi: conectarea caselor de marcat la ANAF şi declaraţia privind beneficiarii reali

Ziarul Financiar 11.06.2020

Un nou proiect de lege adoptat de Camera Deputaţilor şi transmis spre promulgare Preşedintelui în 10 iunie 2020, vizează modificări aduse Legii 129/2019 privind prevenirea spălării banilor.

Proiectul aduce ca principale modificări:

În situaţia în care legea se va publica în Monitorul Oficial, în termen de 12 luni de la intrarea ei în vigoare, societăţile înregistrate până la această dată, cu excepţia celor care au în acţionariat doar persoane fizice, vor  depune, prin grija reprezentantului legal, spre înregistrare în Registrul beneficiarilor reali ai societăţilor, ţinut de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, o declaraţie privind datele de identificare ale beneficiarilor reali.

În anul 2020, ca urmare a situaţiei de urgenţă, termenul de depunere a declaraţiei privind beneficiarul real a fost amânat. Potrivit ultimului act normativ adoptat în acest sens (OUG 70/2020),  termenul s-a prelungit până la 1 noiembrie 2020.

Al doilea proiect legislativ, publicat tot în 10 iunie 2020 de către ANAF vizează aprobarea procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic naţional de supraveghere şi monitorizare a datelor fiscale al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Conectarea caselor de marcat la ANAF se va realiza treptat, în funcţie de categoria de contribuabil, începând cu 1 iulie 2020, astfel:

a) până la data de 30 septembrie 2020 operatorii economici încadraţi în categoria marilor contribuabili;

b) până la data de 31 ianuarie 2021 operatorii economici din categoria contribuabililor mijlocii şi mici.

c) operatorii economici care achiziţionează aparate de marcat electronice fiscale ulterior datei de 1 februarie 2021, la data instalării aparatului de marcat electronic fiscal.

Intenţia de conectare nu este nouă, proiectul fiind pe agenda MFP de câţiva ani. Scopul conectării este colectarea datelor de la distanţă pentru a reduce numărul de controale inopinate şi pentru a controla mai bine zonele cu risc crescut de evaziune. Sistemul va permite efectuarea de previziuni, recunoaşterea unor tipare si semnalarea comportamentelor disfuncţionale sau atipice.

Se estimează că până la finalul lunii ianuarie se va reuşi colectarea datelor de la un număr de 550.000 de case de marcat.