Cele mai mari 10 companii de transport rutier au rulat afaceri de aproape 3,8 miliarde de lei în 2019
O singură companie de trasport rutier s-a apropiat de pragul de 1 miliard de lei cifră de afaceri în 2019 două sunt peste pragul de 500 mil. lei, iar din top douăzeci, 11 au businessuri cuprinse între 100 şi 200 mil. lei, potrivit datelor Ministerului Finanţelor centralizate de ZF.
Cel mai mare transportator rămâne Aquila Part Prod Com, cu afaceri de aproape 940 mil. lei anul trecut, în scădere uşoară faţă de 2018. În ultimul deceniu, businessul companiei a crescut cu mai mult de 150%, iar Aquila Part Prod Com s-a aşezat pe „fotoliul“ de cea mai mare afacere românească din sectorul transporturilor rutiere, o piaţă unde luptă cu jucători străini precum Carrion Expedition şiVos Logistics Cargo. Profitul companiei Aquila Part Prod Com s-a ridicat în 2019 la circa 3,2 mil. lei, în scădere cu 20% faţă de anul anterior. Compania avea în medie 2.007 salariaţi, arată datele de la Ministerul de Finanţe.
Per total, companiile din sectorul de transport şi depozitare au ajuns la un rulaj de aproape 100 de miliarde de lei în 2019, fiind în creştere continuă în ultimii ani. Domeniul a apăsat pedala de acceleraţie odată cu creşterea consumului, iar anul 2019 a adus una dintre cele mai mari creşteri din ultimii ani pentru un sector unde activează peste 56.000 de companii.
Grupul Aquila este controlat de Alin Dociu şi Cătălin Vasile, doi oameni de afaceri extrem de discreţi, dar care au construit în 22 de ani unul dintre cele mai puternice grupuri din transport, logistică şi distribuţie. Aquila are unul dintre cele mai mari parcuri auto, format din aproximativ 2.000 de autovehicule, conform celor mai recente date. Printre cei mai mari clienţi ai grupului Aquila se numără Coca-Cola HBC, liderul pieţei de băuturi, şi Unilever, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa bunurilor de larg consum.
Cei doi antreprenori deţin şi alte companii precum Aquila Construct, activă în domeniul lucrărilor de construcţii, dar şi alte firme de transport şi distribuţie în Serbia (Standard AVD) şi Republica Moldova (Trigor AVD), conform datelor prezentate pe site-ul companiei.
Pe locul secund ar trebui să se afle Carrion Expedition, cu 781 mil. lei cifră de afaceri în 2018, în scădere cu 5% şi cu aproape 2.400 de angajaţi.
În cazul celui mai profitabil transportator rutier, acesta a fost în 2019 Transpeco Logistics&Distribution, controlată de Elena Borcea, mama lui Cristi Borcea, fostul acţionar al Dinamo, şi Corneliu Gâdoiu. Compania are un istoric de mai bine de 30 de ani şi derulează activităţi de transport produse petroliere.
Dumagas, unul dintre cei mai mari transportatori de marfă de pe piaţă, controlat de fondul de investiţii Bancroft, a finalizat anul 2019 cu un business de 195 mil. lei, în creştere cu 17% faţă de anul anterior, însă businessul pe 2020 va fi afectat de pandemie, dar şi de noile reglementări.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) avertizează că Pachetul Mobilitate 1, ale cărui prevederi au început să se aplice din 20 august 2020, va avea un efect negativ puternic asupra transportatorilor români şi asupra României, cu consecinţe economice majore.
În următorii 2 ani, România va pierde peste 5% din PIB datorită migrării activităţii de transport rutier internaţional, inclusiv a personalului direct implicat şi a familiilor, arată UNTRR într-un comunicat. Pe termen mediu şi lung România va pierde aproximativ 200.000 de şoferi profesionişti, inclusiv familiile lor şi se va confrunta cu o criză fără precedent pe piaţa muncii.
„Totodată, estimăm că vom pierde 30% din operatorii de transport români care nu vor putea supravieţui crizei coronavirus, iar jumatate din firmele rămase care operează transport rutier internaţional vor părăsi România înainte de 18 luni, termenul de intrare în vigoare a tuturor prevederilor Pachetului Mobilitate 1“, mai spun transportatorii.
Reducerea activităţii din cauza pandemiei, scăderea tarifelor din cauza presiunii costurilor şi Pachetul Mobilitate al Comisiei Europene, care prevede ca un şofer de camion să revină la bază din patru în patru săptămâni, iar camionul din opt în opt, determină transportatorii români să restrângă activitatea pe care o au în Vest.